کنترل و نظارت کامل بر کیفیت آب در همدان

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از مطلوب بودن کیفیت آب در همدان خبر داد و گفت: تغییر رنگ آب پس از افت فشار یا قطعی های موردی ناشی از شوک ایجاد شده در تاسیسات آبرسانی است و کیفیت آب کاملا تحت کنترل است. به گزارش روابط عمومی آبفای استان […]

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از مطلوب بودن کیفیت آب در همدان خبر داد و گفت: تغییر رنگ آب پس از افت فشار یا قطعی های موردی ناشی از شوک ایجاد شده در تاسیسات آبرسانی است و کیفیت آب کاملا تحت کنترل است.
به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، حمیدرضا نیکداد ضمن اشاره به نگرانی های برخی شهروندان وهم استانی ها در خصوص تغییر رنگ یا مزه آب آشامیدنی در برخی نقاط، پس از افت فشار یا قطعی های ایجاد شده در شبکه های آبرسانی توضیح داد: رصد کیفیت آب در سه بخش فیزیکی، شیمیایی و میکروبی با نمونه برداری های مستمر، همواره در دستور کار شرکت های آب و فاضلاب قرار دارد.
نیکداد با تاکید بر اینکه در حقیقت کیفیت آب یکی از خطوط قرمز این شرکت محسوب میشود،گفت: علیرغم تمامی مدیریت هایی که در بحث کنترل کیفیت آب آشامیدنی به عمل می آید، متاسفانه به دلیل کاهش حجم نزولات جوی سال جاری، در برخی نقاط با افت فشار آب به دلیل اعمال تغییرات جریان آب مواجه شدیم.
وی ادامه داد: افت فشار آب موجب شده تا تغییرات جریان آب درشبکه های آبرسانی رخ داده و برخی همشهریان یا هم استانی های ما با تغییر شکل ظاهری آب نظیر بو و مزه آن مواجه شوند.
نیکداد با این توضیح که بر اساس استانداردهای تعریف شده؛ آب آشامیدنی آبی است، که ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که، مصرف آن جهت آشامیدن، عارضه سوئی را در کوتاه مدت یا دراز مدت، برای سلامت انسان، به همراه نداشته باشد، عنوان کرد: با جریان مجدد آب  در مخازن آب شهر و به ویژه در لوله هایی با ساختار چدنی وایجاد شوک الکترونیکی، احتمال بلند شدن رسوبات کف لوله افزایش می یابد که همین خود تغییراتی را درویژگی های ظاهری آب به وجود می آورد.
وی با اذعان به اینکه این تغییرات عموما پس از یک بازه زمانی بسیارکوتاه مدت مرتفع و رنگ و مزه آب به حالت طبیعی خود بازمی گردد،گفت: این نوع از اختلال تنها در نتیجه شوک ایجاد شده در سیستم های آبرسانی می باشد وآب موجود فاقد هرگونه آلودگی میکروبی و شیمیایی است.
وی با این توضیح که مردم یقین داشته باشند که کیفیت آب در همدان مطلوب و مورد تایید مراجع تایید کننده کیفیت می باشد، اظهارکرد: درصورت طولانی شدن مدت زمان کدورت آب یا هواگرفتگی، مشترکین عزیز میتواند ضمن تماس با مرکز۱۲۲ همکاران ما را در جریان مشکلات ایجاد شده قراردهند و یا درخواست نمونه گیری و آزمایش آب را داشته باشند.
وی با بیان اینکه آزمایشگاههای آبفای استان از جمله آزمایشگاهای معتمد سازمان محیط زیست است،گفت: مرکز بهداشت استان نیز ضمن بررسی کیفیت آب، کیفیت مطلوب آن را تایید میکند.
وی از نمونه برداری های روزانه و ماهیانه آزمایشگاههای متولی امر به صورت مستمر خبر داد و گف ت:تاکنون هیچ موردی از آلودگی میکروبی و شیمیایی آب گزارش نشده است.
وی بار دیگر با بیان اینکه مشترکین میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تغییر شکل ظاهری آب در دراز مدت، مشکلات خود را با مرکز پاسخگوی ۱۲۲  در میان بگذارند،از مردم درخواست کرد: به شایعات مخربی که در خصوص آلودگی آب مطرح میشود توجه نکنند.
دریافت غیرحضوری خدمات مربوط به قبوض مشترکین فامنین و درگزین
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از ارائه خدمات غیرحضوری مرتبط با قبوض مشترکین شهری و روستایی در دو شهرستان فامنین و درگزین از ابتدای مهر ماه سال جاری خبر داد.
سید هادی حسینی بیدار ضمن ارائه توضیحاتی در این خصوص گفت: در راستای کمک  به مشترکین عزیز و سهولت در ارائه خدمات، از ابتدای شهریور ماه سال جاری کلیه  خدمات مربوط به قبوض مشترکین درشهرستان همدان  به صورت غیر حضوری واز طریق ارتباط تلفنی با مرکز۱۲۲ ارائه شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح در دیگر شهرستانهای استان نیز در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان می باشد، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح از یکم مهر ماه ۱۴۰۰ کلیه خدمات مذکور از این پس در شهرستانهای فامنین و درگزین به صورت کاملا غیر حضوری قابل ارائه خواهد بود.
حسینی بیدار توضیح داد: مشترکین شهری و روستایی در شهرستانهای فامنین و درگزین میتوانند از تاریخ یاد شده بدون مراجعه حضوری کلیه خدمات مربوط به قبوض را از طریق شماره تماس ۱۲۲ دریافت نمایند.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، ضروری است مشترکین از مراجعه حضوری به مراکز خدماتی این شرکت خودداری نمایند، عنوان کرد: مشترکین شهری و روستایی از این پس میتوانند ضمن تماس با شماره تلفن ۱۲۲، نسبت به تسویه حساب و صدور قبض پیامکی، ثبت و یا تغییر شماره تلفن همراه، درخواست بررسی صورتحساب، درخواست آزمایش کنتور، درخواست جابجایی کنتور و انشعاب، درخواست قطع و وصل انشعاب و درخواست تغییر نام اقدام نمایند.
لازم به ذکر است این طرح به زودی در دیگر شهرستانهای استان نیز اجرایی خواهد شد.
استانداردسازی و اصلاح شبکه های آبرسانی روستاهای درگزین
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از استانداردسازی و اصلاح شبکه های آبرسانی در برخی روستاهای تابعه شهرستان درگزین خبر داد.
سید هادی حسینی بیدار ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در روستاهای استان به منظور خدمت رسانی هرچه بیشتر به مشترکین،گفت: بر همین اساس؛ عملیات لوله گذاری و اصلاح ۶۵۰ متر شبکه آبرسانی روستای وسمق” از روستاهای تابعه قروه درگزین با تلاش همکاران ما عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه استانداردسازی ۵۰ انشعاب نیز از جمله اقدامات انجام شده در این روستا می باشد، عنوان کرد: این روستا از روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا  است که بر اساس سرشماری سال ۹۵، یک هزارو ۱۰۱ نفرجمعیت دارد.
حسینی بیدار در ادامه ضمن اشاره به عملیات لوله گذاری و اصلاح شبکه آبرسانی در روستای “گیودره” نیز گفت: اصلاح ۱۳۰ مترشبکه آبرسانی در روستای مذکور با ۶۵۲ نفر جمعیت در خرداد ماه سال جاری به طور کامل عملیاتی شد ضمن اینکه ۱۴ فقره استانداردسازی انشعاب نیز با تلاش همکاران ما در امور آب و فاضلاب قروه درگزین امکان پذیر گردید.
وی همچنین به پروژه اصلاح شبکه آبرسانی روستای “شوند قروه” به طول ۶۵۰ متر اشاره اظهار کرد: قرار گفت: تاکنون ۴۰۰ متر لوله گذاری و اصلاح شبکه در روستای مذکور به اتمام رسیده و مابقی کار در دست انجام می باشد.
مدیر عامل آبفای استان در ادامه با اذعان به اینکه در حال حاضر پروژه مذکور با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام می باشد،افزود: پیش بینی می شود لوله گذاری ۲۵۰ متر از شبکه مذکور  طی روزهای باقی مانده از هفته جاری به طور کامل اجرایی شود.
وی  در بخش دیگری از سخنانش به حفاری چاه روستای “سوزن” از روستاهای تابعه قروه درگزین اشاره کرد و گفت: این پروژه که با همکاری یکی از خیرین روستا در دست انجام  می باشد هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در مرحله حفاری است که پس از اتمام تعهد خیر محترم (آقای مصطفی لو) در بخش حفاری، عملیات تجهیز و انتقال آب تا مخزن توسط امور آبفای قروه عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان اینکه  ما با تمام توان در راستای نهضت خدمت رسانی به مردم در حوزه  تأمین آب شرب ایستاده ایم و در این رهگذر از هیچ کوششی مضایقه نخواهیم کرد گفت: خوشبختانه در سال‌های  اخیر و با توجه به ایجاد محدودیت‌ در تخصیص اعتبارات دولتی ، شاهد همراهی ستودنی خیرین در تامین نیازهای مالی و معنوی جامعه، به ویژه در پروژه های آبرسانی هستیم که این نوع از اقدامات خداپسندانه، بسیار ستودنی است.