کشت زود هنگام پاییزه در شبکه مغان ممنوع اعلام شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و کاهش چشمگیر آورد رودخانه ارس، کشاورزان از کشت زود هنگام پاییزه و کشت دوم در شبکه‌های آبیاری مغان و خداآفرین خودداری کنند.

به گزارش برقآب، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در جلسه مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی راه اندازی ایستگاه پمپاژ سربند برای مدیریت آب های خروجی از کشور را اقدام مهمی دانست گفت: این مقدار آب که در طول ۵۰ سال گذشته از کشور خارج می شد با احداث ایستگاه پمپاژ سربند به شبکه آبیاری و زهکشی مغان تزریق شد تا بخشی از کمبودها را جبران کند.

دکتر علی حیدری اناری با تاکید بر اینکه افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های دخیل می‌باشد افزود: رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پرآب بر و خارج از برنامه وظیفه‌ای است که برای دستیابی به آن باید دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی پای کار باشند.

وی با اشاره کاهش چشمگیر پوشش سطح برف در ارتفاعات و افزایش متوسط دما در استان گفت: میزان جریان و آورد رودخانه‌ها در استان ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

وی با اشاره با تجربه موفق از اجرای تفاهم‌نامه تحویل حجمی آب به کشاورزان در شبکه آبیاری مغان گفت: برای اولین بار در راستای مدیریت منابع آب موجود سطح زیر کشت پاییزه در این منطقه با ۱۲ هزار هکتار به ۳۶ هزار هکتار رسید و با جلوگیری از کشت دوم، ۱۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با درخواست از جهاد کشاورزی و سیستم قضایی استان جهت برخورد قاطع با اقدام کنندگان به کشت دوم در شمال استان تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده و در راستای مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری آب، کشت دوم از ۸ هزار هکتار در سال آبی گذشته به ۱ هزار ۲۰۰ هکتار در سال آبی جاری کاهش یافت.

وی با عنوان کاهش ۲۰ درصدی مقدار بارش ها در استان نسبت به بلند مدت گفت: ۹۳ درصد از مصرف منابع آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است که با شرایط موجود باید به سمت روش های نوین آبیاری و الگوی کشت بر اساس افزایش بهره‌وری آب برویم.

دکتر علی حیدری با اشاره مصرفه ماهانه ۱۰۰ میلیون متر مکعبی آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان گفت: در راستای کاهش چشمگیر رود ارس و تغییر اقلیم، اجرای کشت ۶۰ درصدی پاییزه و ۴۰ درصد بهاره با همکاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها برای سال آبی آتی هدف گذاری شد.