مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران؛

مصرف برق کشور ۹ درصد افزایش یافت

از هفته گذشته حدود 9 درصد یعنی معادل 4 هزار و 500 مگاوات حداکثر نیاز مصرف برق کشور افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق ضمن اعلام این خبر گفت: با وجود برودت بیشتر هوا در سال گذشته نسبت به امسال، به رکورد سال گذشته نزدیک شده ایم.

رجبی مشهدی در خصوص نیروگاه های برق حرارتی اظهار داشت: می توان گفت امسال با وجود نیروگاه هایی که برای اولین بار در مدار تولید قرار گرفته اند و تعمیراتی که زودتر از گذشته انجام شد، تامین برق نیروگاه های حرارتی در وضعیت بهتری قرار دارد.

سخنگوی صنعت برق در خصوص تعمیرات نیروگاه های برق آبی نیز افزود: تعمیرات این نیروگاه ها به طور کامل انجام شده و علاوه بر کاهش ۵ درصدی ذخایر آب نسبت به سال پیشین به دلیل خشکسالی، این نیروگاه ها آماده تولید هستند.

ایشان در ادامه گفت: برنامه ریزی هایی انجام شده که تابستان امسال را با حداقل محدودیت در زمینه برق رسانی پشت سر بگذاریم. همچنین تدابیری اتخاذ شده که علاوه بر ارتقاء وضعیت تولید نیروگاه های موجود، نیروگاه های تازه تاسیس برای اولین بار در مدار تولید قرار گیرند. پیش بینی شده که تا یک ماه آینده حتی به این تعداد نیروگاه، حدود ۱۵۰۰ نیروگاه جدید نیز افزوده می شود که از جمله آنها می توان از نیروگاه های زنجان، آریان ۱و۲، نیروگاه زرند ۱و۲ و نیروگاه بوتیا نام برد.

رجبی مشهدی افزود: نیروگاه هایی در اختیار صنایع هستند که برق مازاد آنها را به نرخ خوبی خریداری می کنیم همچنین دیجی ها تا این لحظه هزار و ۳ مگاوات تولید برق داشته اند که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته وضعیت بهتری دارند اما همچنان رکورد سال پیش را پشت سر نگذاشته اند. در ادامه این تدابیر، قیمت خرید برق از نیروگاه های پراکنده را نیز افزایش داده ایم تا بتوانند در تابستان تولید بیشتری داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق در خصوص رمزارزها بیان داشت: تا کنون ماینرهای غیرمجاز ۶۴۵ مگاوات از شبکه سراسری برق مصرف کرده اند که همگی کشف و جمع آوری شده اند. گفتنی است برای جبران این میزان مصرف غیر مجاز باید معادل ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید شود.

او افزود: به طور قطع روند مبارزه با مراکز غیر مجاز ماینر ادامه دارد و در تابستان امسال برنامه های ویژه ای برای این موضوع در نظر گرفته ایم.