ضرورت مصرف بهینه در بخش های کشاورزی و شرب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه خشکسالی سال جاری و تمهیدات لازم در سد وشمگیر برای مدیریت خشکسالی امسال اظهار کرد: در سال گذشته در فروردین ماه حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب از ذخیره سدها و بارش های مناسب داشتیم ولی در سال جاری ۷۰ درصد از ظرفیت سدهای ما خالی است […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه خشکسالی سال جاری و تمهیدات لازم در سد وشمگیر برای مدیریت خشکسالی امسال اظهار کرد: در سال گذشته در فروردین ماه حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب از ذخیره سدها و بارش های مناسب داشتیم ولی در سال جاری ۷۰ درصد از ظرفیت سدهای ما خالی است وبا کاهش شدید منابع آبی رو به رو هستیم، که ضرورت مدیریت بهینه مصرف را نشان می دهد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید محسن حسینی در این جلسه که با حضور جمعی از مدیران استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارش استان طی ۷ ماه سال آبی جاری نسبت به متوسط بلند مدت با کاهش ۳۲ درصدی مواجه بوده است. همچنین در ایستگاه های ارتفاعات  نیز دما طی این مدت ۴ دهم درجه افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: این کاهش بارش ها وافزایش دما موجب شده است در رودخانه های بالادست و سرشاخه ها حدود ۴۴ درصد و در ایستگاه های رودخانه های اصلی بالغ بر ۶۵ درصد کاهش آبدهی داشته باشیم.
حسینی افزود: دربخش آب زیرزمینی هم تقریبا ۲۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به نسبت به متوسط ۱۸ ساله ، کاهش ذخیره آب داشته ایم.
وی با بیان اینکه سدهای احداث شده در مسیر اصلی گرگانرود سالانه حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی را در مسیر رودخانه و شبکه سدها آبیاری می کنند، گفت: برای آبیاری ۴۰ هزار هکتار اراضی ، نیاز پایداری سدها، تبخیر و پرت  آب در رودخانه ها و مسیر ۲۵۰ میلیون متر مکعب سالانه نیاز آبی استان است، که در سال گذشته در فروردین ماه حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب از ذخیره سدها و بارش های مناسب داشتیم ولی در سال جاری ۷۰ درصد از ظرفیت سدهای ما خالی است وبا کاهش شدید منابع آبی رو به رو هستیم.
کاهش ۳۱ درصدی بارش های شهرستان مینودشت نسبت به سال گذشته

اولین جلسه شورای حفاظت شهرستان مینودشت به ریاست معاون فرماندار و حضور دیگر اعضای شورا برگزار ودر آن با توجه به خشکسالی های اخیر بر کاهش سطح کشت تابستانه حداقل به میزان ۳۰ درصد در شهرستان تاکید شد.
مرتضی مصطفی لو رئیس اداره منابع آب مینودشت و گالیکش ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب استان از ابتدای سال آبی جاری و کاهش چشمگیر بارندگی ها و به تبع آن کاهش آورد رودخانه‌ها و افت تراز سفره های آب زیرزمینی بر لزوم رعایت  الگوی کشت با نظارت جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی به کشاورزان در خصوص کاهش سطح کشت محصولات پر آب طلب تاکید کرد.
وی افزود: وضعیت بارش در شهرستان مینودشت نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد و نسبت به دوره درازمدت ۲۷ درصد کاهش داشته که این موضوع ضرورت کاهش سطح کشت آبی تابستانه به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به سطح اراضی مندرج در پروانه بهره برداری صادره را ایجاب می نماید تا کشاورزان محترم متحمل خسارت کشت نشوند.
دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان مینودشت افزود با توجه به اینکه در زمان خشکسالی احتمال حفر چاههای غیر مجاز بالا می رود، کشاورزان در صورت مشاهده حفر هرگونه چاه غیرمجاز موضوع را به گروه های گشت و بازرسی منابع آب فعال در سطح منطقه اطلاع رسانی نمایند تا برخورد قانونی لازم به عمل آید.
در ادامه جلسه معاون فرماندارشهرستان مینودشت گفت: آب میراث نسل های آینده است و مسئولیت حفاظت از آن برعهده ماست و ضرورت دارد اداره منابع آب از تمام ظرفیت ها جهت ساماندهی و تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و پیگیری نصب کنتورهای هوشمند استفاده نماید.