معاون بازار برق ایران؛

صنایع نسبت به تامین برق خریداری شده از بورس انرژی اطمینان داشته باشند

"حمیدرضا باقری" معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران معاملات برق را در سه مدل تشریح کرد و گفت: مصارف و نیروگاه ها در معاملات برق بیشتر از  مدل اول استفاده می کنند.

به گزراش روابط عمومی، معاون بازار برق در گفتگو با روزنامه اطلاعات بورس اظهار داشت: معاملات برق به طور کلی در سه مدل انجام می شود. در مدل اول نیروگاه برق تولیدی را به عنوان فروشنده به دولت یا بازار برق شرکت مدیریت شبکه می فروشد و مصرف کنندگان نیز به عنوان خریدار، برق مورد نیاز خود را از شرکت های توزیع یا برق منطقه ای  می خرند. در مدل دوم معامله بین فروشنده و خریدار برق در بورس انرژی بر اساس قراردادهای استاندارد شده انجام می‌شود بدون اینکه تولید کننده و مصرف کننده یکدیگر را بشناسند. در مدل سوم که قرادادهای دو جانبه است نیروگاه و مصرف کننده با هم مذاکره و قرارداد خرید برق با قیمت توافقی را بین خود منعقد می کنند و میزان برق خریداری شده را در بازه زمانی مشخص بدون اظهار قیمت توافق شده به بازار برق مدیریت شبکه اعلام می کنند(قیمت بین آنها محرنامه است)

معاون بازار برق ایران افزود: مصارف و نیروگاه ها در معاملات برق بیشتر از  مدل اول استفاده می کنند. نیروگاه ها می خواهند که برق خود را به دولت بفروشند و صنایع نیز می خواهند برق خود را از دولت خریداری کنند. با توجه به اینکه میزان عرضه برق نیروگاه ها در ماه های گرم سال از تقاضا کمتر است، بنابراین شاهد کمبود برق هستیم.

حمیدرضا باقری درباره تعرفه برق فروخته شده به مرف کنندگان ابراز داشت: تعرفه های قیمت خرید برق توسط مجلس و نهادهای قیمت گذاری تعیین می شود و ما ملزم به اجرا و رعایت آن هستیم.

او در خصوص طلب نیروگاه ها گفت: مبالغ دریافتی از مشترکان تکافوی مبالغی که نیروگاه ها در محیط رقابتی، برق را به بازار برق می فروشند نمی کند به عبارتی دخل با خرج برابر نیست و یک ناترازی در اینجا داریم که خود باعث عدم امکان تادیه طلب نیروگاه ها می شود.

او ضمن ابراز اطمینان از تامین برق صنایع از بورس انرژی اظهار داشت: وزارت نیرو برقی که توسط صنایع از بورس انرژی خریداری شده است را در الویت تامین قرار داده و بر اساس شرایط شبکه سراسری، برق آن صنعت را تامین می کند و هیچ منعی از سوی وزارت نیرو برای معامله برق در بورس انرژی وجود ندارد. بر اساس مصوبه هیئت دولت مورخ ۲۰مهر۱۳۹۹ مشترکان بالای ۵ مگاوات، می بایست برق خود را در بورس انرژی یا معاملات دو جانبه بخرند و نیز بر اساس آن  مصوبه، از مهرماه سال جاری باید مشترکان یک مگاوات و بیشتر نیز  برق خود را باید از طریق بورس انرژی خریداری کنند.

معاون بازار برق با بیان این نکته که هیچ منع قانونی در معامله برق از بورس در زمان اوج مصرف برق در بورس وجود ندارد گفت: صنایع می‌توانند در زمان اوج مصرف، برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند. ظرفیتی که به نیروگاه ها در بورس انرژی داده می شود، توسط مشترکان برق قابل خریداری است و هر مشتری قیمت بیشتری پیشنهاد دهد، برنده این بازار خواهد بود تا جایی که برق قابل عرضه تمام شود. در پی آن، بر اساس قانون عرضه و تقاضا در زمان های کمبود برق، چون رقابت بین خریداران بیشتر می شود، جهش قیمتی در بورس خواهیم داشت که این امر بازخورد لازم را به سرمایه گذار می دهد تا در زمینه احداث نیروگاه قدم پیش گذاشته و با اطمینان کامل و در یک محیط رقابتی سالم و کامل نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کند. این امر خود باعث ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در برق خواهد شد. ولی متاسفانه از ۷۵۰ مشترک معرفی شده به بورس انرژی تنها ۴۵ در صد از آنها  کد بورسی گرفته و بقیه هنوز برق خود را از طریق برق های منطقه ای با قیمتی بیشتر از بورس انرژی، خرید می کنند.

باقری در خصوص تامین همزمان برق صنایع از بورس و شرکت های برق منطقه ای گفت: صنایع می توانند بخشی از برق مورد نیاز خود را در بورس و بخشی را از شرکت های برق منطقه ای تهیه کنند. در حال حاضر صنایعی که کد بورسی گرفته اند برقی را که یقین دارند مصرف می کنند را در بورس یا دو جانبه معامله کرده و بقیه آن را از طریق برق منطقه ای خریداری می کنند. صنایع باید تا جایی که می‌توانند برق مورد نیاز خود را از بورس و نوسانات آن را از مالک شبکه که برق منطقه ای است بخرند.