با استفاده از روش فراصوت محقق شد؛

شناسایی ۱۸۴ مورد عیب در شبکه ۲۰ کیلوولت استان سمنان

براساس بازدید میدانی از 149 کیلومتر شبکه پرعارضه استان سمنان که به علّت اشکال در مقره، قطعی بالایی داشتند، 184 عیب طی شش ماهه نخست امسال شناسایی و اصلاح شد.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با اعلام این خبر بیان کرد: به منظور عیب یابی تجهیزات شبکه با استفاده از دوربین اُلتراسونیک یا فراصوت، فیدرهای پرعارضه مشخص و تجهیزاتی که معیوب شده اند تعویض و رفع مشکل می شود.

علیرضا قیومی اظهار کرد: کاهش تعداد قطعی فیدرهای فشارمتوسط در اثر مقره زدگی، تقلیل خاموشی های ناخواسته، پایداری خطوط برق رسانی، صرفه جویی در زمان جهت عیب یابی و افزایش رضایت مندی مشترکان به دلیل پیشگیری از خاموشی های ناخواسته، از مهم ترین اهداف بهره گیری از این روش است.

وی با اشاره به این که بهترین روش برای شناسایی تخلیه الکتریکی، استفاده از روش اُلتراسونیک “فراصوت” می باشد که به واسطه آن می توان تخلیه جزئی، کرونا، قوس الکتریکی و آرک را با تحت ولتاژ قرار دادن تجهیزات و عدم نیاز به بارگذاری خطوط و قبل از تجهیز شناسایی کرد یادآور شد: این دستگاه با بهره مندی از قدرت تشخیص امواج فراصوتی تشکیل شده و در هنگام پدیده آرک زدگی و یا کرونا، این قابلیت را دارد که قبل از وقوع حادثه و معیوب شدن تجهیز، بروز مشکل در آن را تشخیص دهد.

وی افزود: عیب یابی تجهیزات قبل از وقوع حادثه، کاهش عملکرد و خاموشی شبکه، اطمینان از سالم بودن تجهیزات و کنترل بودجه موثر، از جمله مزایای سیستم اُلتراسونیک به شمار می رود.