شبکه آبرسانی کاشان؛ پایلوت اولین سیستم هوشمند کشور

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان در نشست تبیین و تشریح هوشمندسازی صنعت آب و فاضلاب گفت: این شرکت آمادگی دارد شبکه آبرسانی شهر کاشان را بصورت پایلوت بعنوان اولین سیستم هوشمند در سطح کشور مورد مطالعه قرار داده و فرآیند های هوشمند بهره برداری را در آن پیاده سازی کند.

نشست تبیین و تشریح هوشمندسازی صنعت آب و فاضلاب باحضور مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره، معاونین و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب کاشان و نمایندگان حوزه معاونت راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سالن جلسات آبفای کاشان برگزار شد.

محمدرضا اسدی ضمن ارائه پیشنهاد تهیه طرح جامع هوشمندسازی شرکت های آب و فاضلاب از سوی شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: شرکت آب و فاضلاب کاشان آمادگی دارد شبکه آبرسانی این شهر را بصورت پایلوت بعنوان اولین سیستم هوشمند کشور منطبق به نقشه راه پیشنهادی ارتقای سامانه های آبرسانی مورد مطالعه قرارداده و فرآیند های هوشمند بهره برداری را در آن پیاده سازی کند.

در این نشست ابتدا علی دلخواه معاونت بهره برداری و توسعه آب آبفای کاشان درخصوص ضرورت و اهداف برگزاری این جلسه توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه دکتر محمدرضا جلیلی قاضی زاده – عضو هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران به فرسودگی زیرساخت ها و کاهش منابع آبی در کنار رشد جمعیت به عنوان  یکی از مهمترین نگرانی های شرکت های آب و فاضلاب اشاره کرد:

دانشیار دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: برای مدیریت مصرف آب باید روش های بهره برداری از سامانه توزیع، عرضه و مدیریت منابع انسانی ارتقا پیدا کند

وی افزود: در این راستا مدیریت آب بدون درآمد به عنوان یکی از مهمترین شاخص های بهره برداری بهینه از شبکه های آبرسانی همواره می بایست مورد توجه قرار گیرد.

 دکتر محمدرضا جلیلی قاضی زاده در ادامه هفت عامل اندازه گیری حجمی جریان، اندازه گیری مصارف مشترکین، مدیریت فشار، مدیریت نشت، مدیریت دارایی، تعادل آب و منابع انسانی را به عنوان عوامل اساسی موثر در سطح بهره برداری از سامانه آبرسانی معرفی کرد و گفت: این هفت عنصر می‌بایست بصورت متوازن هنگام ارتقا سامانه های آبرسانی مورد توجه قرار گیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران تاکید کرد: در این خصوص نقشه راهی که تحت عنوان پله های ارتقا از سوی انجمن بین المللی آب IWA در سال ۲۰۲۱ منتشر و توصیه شده است و در ادامه  آن را  به عنوان یک رهیافت علمی و ساده برای ارزیابی تراز عملکردی شرکت های آب و فاضلاب جهت دستیابی به تراز بالاتری از شکل بهره برداری تا سطح یک شبکه هوشمند و خبره تشریح کرد.

درادامه دکتر مرتضی صاحب الزمانی- رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به محدودیت ها و الزامات هوشمندسازی شبکه های آبرسانی اشاره و درخصوص مفاهیم هوش مصنوعی توضیحاتی ارائه کرد.

دکترمرتضی صاحب الزمانی گفت: فناوری های پیشرفته در سیستم های شبکه هوشمند به مفهوم شرکت های هوشمند آب و فاضلاب معنا بخشیده اند. و سیستم های خبره فراتر از شبکه های هوشمند تعریف می شوند.

وی افزود:در حال حاضر سیستم های خبره برای شرکت های آب و فاضلاب یک آرزو تلقی می شوند و سامانه ای پیچیده بوده و گستره وسیعی از فناوری ها شامل هوش مصنوعی، امنیت سایبری، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و … را شامل می شوند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروزه به دلیل وجود داده های فراوان، توانایی ذخیره سازی و برقراری ارتباطات سریع فراهم شده است.

دکترمرتضی صاحب الزمانی گفت:احتمالاً در سالهای آینده شاهد پیشرفت‌های زیادی با بکارگیری چنین سیستم هایی در مدیریت شبکه آبرسانی خواهیم بود و قطعاً هوش مصنوعی گام بزرگ بعدی در راستای اتخاذ بهترین تصمیم ها در بهره برداری از سامانه آبرسانی خواهد بود.

در ادامه کارشناسان شرکت آب و فاضلاب کاشان نسبت به معرفی نرم افزارهایی که دیتاهای تولید شده در عملیات بهره برداری از سامانه آبرسانی در آن ها جمع آوری و گزارش گیری می شود اقدام کردند.

در این نشت مهندس داودی کارشناس حوزه معاونت راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور شاخص های آب بدون درآمد شهرکاشان و تاثیر هوشمندسازی در کنترل و مدیریت شاخص های مربوطه را ارائه کرد.

در پایان در نشست هوشمندسازی صنعت آب و فاضلاب از ارائه کننده نشست آقایان: مهندس خامه چیان، مهندس محمدی منفرد، مهندس رضوی، مهندس خادمی فر، مهندس تحقیقی، مهندس زراعتکار، مهندس پهلوان زاده، مهندس عارضی تقدیر و تشکر گردید.