ریل‌گذاری دولت برای تأمین آب پایدار در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی مردم این استان از نعمت آب شرب، از جهاد آبرسانی به عنوان بزرگ‌ترین طرح تاریخ انقلاب یاد کرد.

“علیرضا قاسمی” با اشاره به بزرگ‌ترین طرح آبرسانی تاریخ سیستان و بلوچستان گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی که همزمان با استقرار دولت سیزدهم در برنامه اجرایی وزارت نیرو قرار گرفت، طرح‌ریزی برای تأمین آب بیش از ۲۸۰۰ روستای فاقد شبکه یا دچار تنش آبی صورت گرفت و هم‌اینک این طرح در دست اجرا قرار دارد.
وی از اجرای بیش از ۸ هزار کیلومتر لوله‌گذاری، احداث مخازن ذخیره آب به ظرفیت بیش از ۲۴۰ هزار مترمکعب و ۱۸۰ باب ایستگاه پمپاژ خبر داد و گفت: طی ۸ ماه گذشته ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در این استان پهناور انجام شده است.
وی برآورد اولیه طرح جهاد آبرسانی را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به بیش از ۹۷ درصد می‌رسد و جمعیتی بالغ بر ۷۸۰ هزار نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

مطالعات تأمین آب پایدار برای ۱۴۳۲ روستا؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح مطالعات تأمین آب ۱۴۳۲ روستای این استان از محل سدهای احداث شده و یا بستر غنی سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌ها، بیان کرد: در راستای ارتقای سطح بهره‌مندی ساکنان از آب شرب و رفع تنش آبی از روستاهای بالای ۲۰ خانوار، مطالعات اجرای خطوط انتقال، ایستگاه‌های پمپاژ و تأمین آب از منابع آبی پایدار برای این تعداد روستا در دستور کار قرار گرفت که تاکنون مطالعات ۹۲۴ روستا در قالب ۱۲ مجتمع آبرسانی به اتمام رسیده.
وی جمعیت بهره‌مند برای این تعداد روستا را بالغ بر ۱۸۱ هزار نفر در ۶ شهرستان استان اعلام کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات آبرسانی به این روستاها ۲۱۰۰ میلیارد تومان است که بخشی از آن قرار است در قالب الحاق طرح ملی جهاد آبرسانی اجرا شود.
قاسمی از مراحل پایانی مطالعات تأمین آب ۱۳ مجتمع آبرسانی دیگر خبر داد و گفت: این مهم، ۵۰۸ روستای فاقد شبکه یا دارای تنش آبی با جمعیت ۱۶۰ هزار نفر را شامل می‌شود.
به گفته وی، با اجرای این طرح‌ شاخص آب شرب روستایی استان ۷.۵ درصد ارتقا می‌یابد.

جبران محدودیت‌های آبی با تحقق طرح انتقال آب از دریای عمان؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان معتقد است، دریای عمان به عنوان تنها منبع آب پایدار، ظرفیت منحصر به فردی برای تأمین بخشی از کمبود آب شرب این استان خشک و پهناور محسوب می‌شود.
به گفته قاسمی، اجرای این طرح برای کاربری صنعت در کشور کلید خورد، اما در سال جاری برای تأمین آب صنعت و شرب سیستان و بلوچستان به قانون تبدیل شد که تحقق این مهم ناشی از پیگیری‌های استاندار، نمایندگان استان و همت بلند دولت و مجلس برای رفع کاستی‌های آبی سیستان و بلوچستان است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت این طرح گفت: در چابهار ساخت آبگیر با ۴۰ درصد پیشرفت در حال اجراست، قراردادهای مربوط به سرمایه‌گذاری و خرید تاسیسات آب‌شیرین‌کن منعقد شده، همچنین زمین مورد نیاز برای احداث تصفیه‌خانه، آب‌شیرین‌کن و آبگیر نیز در اختیار قرار گرفته و همه مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

بهره‌مندی ۱۰۷ هزارنفر از آب شرب، طی یک سال سکان‌داری دولت؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در پایان بیان کرد: به واسطه اقدام‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم و نگاه ویژه مقام‌های کشوری به این خطه از ایران اسلامی، ۸۶ هزار و ۸۳ نفر در روستاهای استان از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند و شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی به ۷۲ درصد رسیده است.
وی همچنین از بهره‌مندی بیش از ۲۱ هزار نفر جمعیت شهری این استان از نعمت آب شرب خبر داد و افزود: طی سال ۱۴۰۰ تا کنون، در سطح شهرها و روستاها ۱۱۷۶ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه‌ توزیع اجرا شده است.