در شرکت توزیع برق خراسان رضوی

رفع حریم های خطرناک برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: طی چهار سال گذشته تاکنون ۸۸ درصد از حریم های خطرناک شناسایی شده در شبکه توزیع برق استان رفع خطر شده است که ۱۲ درصد باقیمانده نیز بزودی رفع خواهد شد.

به گزارش برقآب، مهندس محسن ذبیحی روز سه شنبه در بیست و هشتمین همایش استانی HSE که به همت مدیریت برق نیشابور در محل دانشگاه این شهر با حضور سیم بانان، حریم بانان و کارگزاریهای مدیریتهای برق نیشابور، سرخس، فریمان و زبرخان و خانواده های آنان برگزار شد، افزود: از مجموع ۶۱۰ کیلومتر حریم خطرناک شناسایی شده در هزار و ۲۲۰ نقطه از شبکه توزیع استان در ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون ۵۴۰ کیلومتر در هزار و ۵۰ نقطه معادل ۵۵ درصد از کل آن رفع حریم شده است.

وی اظهار داشت: رفع حریم های خطرناک کاهش حوادث مردمی و افزایش رضایتمندی شهروندان، ایمن سازی شبکه های توزیع، حفظ و صیانت از محیط زیست، افزایش پایداری شبکه های توزیع را درپی داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به اهمیت موضوع ایمنی اشاره و بیان کرد: با وجود حجم بالای فعالیتها و عملیات اجرایی در شرکت که استان را به کارگاهی بزرگ تبدیل کرده و کنترل و نظارت بر روند اجرا در این حوزه جغرافیایی بسیار سخت است، تاکنون شاهد بروز حادثه جدی نبوده ایم زیرا اقدامات ایمنی به صورت خودجوش و ایمن توسط کارکنان انجام می گیرد.

وی نیروی انسانی را باارزش ترین سرمایه شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: در هر صورت شرایط کاری در این شرکت به نحوی است که نیروهای عملیاتی با تنگناهای زیادی دست به گریبان هستند لذا باید تا حد ممکن به مشکلات سرمایه انسانی توجه کرد که حل بخشی از آنها مستلزم منابع مالی بوده و بخشی نیز به رفتار هر یک از ما بازمی گردد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی طرح بزرگ “فرهنگ سازمانی” که اجرای آن از انتهای سال ۱۴۰۰ در این شرکت آغاز شده است را یادآور شد و گفت: به لطف زحمات و تلاشهای کارکنان این شرکت طی چهار سال گذشته در بخشها و شاخصهای مختلف رشد قابل توجهی داشته است اما در صورتی که فرهنگ سازمانی در شرکت عملیاتی نشود و رقابت و همبستگی بین کارکنان بوجود نیاید، هیچ تضمینی برای ماندگاری و استمرار این موفقیتها نیست لذا باید مدیران برق شهرستانها اشاعه دهنده فرهنگ سازمانی باشند.

وی با تاکید بر ناترازی تولید با مصرف برق و لزوم مدیریت اوج بار در تابستان امسال گفت: پارسال هزار و ۵۴۵ کیلومتر شبکه سیم مسی در استان به کابل خودنگهدار تبدیل شد که اقدامی موثر در کاهش حوادث مردمی و پیشگیری از مشکلات زیست محیطی و غیرایمن بود، بخش زیادی از شبکه سیمی آبستن بروز حوادث و مسائل غیرایمنی است لذا امسال نیز باید اهتمام ویژه ای در مدیریت اوج بار در تابستان داشته باشیم و رعایت مسائل ایمنی را با برگزاری رزمایش های مختلف بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: هدفگذاری امسال شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است اما این اقدام به صورت خط گرم و بدون قطع برق شبکه انجام می شود لذا نیروهای عملیاتی باید آموزشهای داده شده را سرلوحه کار قرار دهند و با رعایت حداکثر مسائل ایمنی و استفاده مناسب از تجهیزات طرح را اجرا کنند.

مهندس ذبیحی با یادآوری اصنافی مانند داربست کاران، جرثقیل داران، فعالان ساختمانی که به صورت غیرمستقیم با شبکه توزیع برق در ارتباط هستند، گفت: لازم است تقویمی در ستاد تنظیم و به مدیران شهرستانها ابلاغ شود تا نشستها و دوره های آموزشی با فعالان این اصناف برگزار و آموزشهای لازم برای رعایت مسائل ایمنی و پیشگیری از برو حوادث به آنان ارایه شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: این شرکت موفق به دریافت گواهینامه HSE شده و پارسال نیز آن را تمدید کرده و به دنبال پیاده سازی کامل آن است، برای ارتقای شغلی پیمانکاران شرکت نیز هر آنچه در توان باشد و قانون اجازه دهد، تلاشهای لازم انجام می گیرد.

شایان ذکر است، در پایان این همایش ضمن رونمایی از کتاب “رهنمودهای عملی حسابرسی داخلی” نوشته مدیران شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی از حریم بانان، سیم بانان و کارگزاریهای برتر ، مدیر نمونه بهره بردار نمونه و طراح برتر ایمنی تجلیل شد.