با هدف بازدارندگی از مصرف بی رویه:

دستورالعمل اجرایی تعرفه های جدید آب در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد

معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای کاشان از تغییر تعرفه های آب و کارمزد دفع فاضلاب از ابتدای سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه هيئت محترم وزيران و ابلاغیه وزير نيرو به شرکت هاي آب و فاضلاب سراسر کشور خبر داد.

محمد حسین خامه چیان گفت: دستورالعمل جدید با هدف اصلاح تعرفه های آب جهت مدیریت مصرف بهینه و تشویق به رعایت الگوی مصرف آب ابلاغ شده است.
خامه چیان تاکید کرد: بهای آب مصرفی مشترکین خانگی درصورت رعایت الگوی مصرف یعنی ۱۴ مترمکعب در ماه ، نسبت به سال گذشته هیچگونه تغییری نداشته است و از نرخ یارانه ای آب برخوردار می شوند.
وی گفت: در تعرفه جدید آن دسته از مشترکین آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف داشته باشند ، به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه ، متناسب با مقدار مصرف می شوند.
معاون خدمات مشترکین و درآمد آبفای کاشان در مورد نرخ های اصلاحی توضیح داد: نرخ های اصلاحی پلکانی مشترکین بالای الگوی مصرف به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکین کم مصرف و خوش مصرف را جبران کند.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از مشترکین خانگی در شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفای کاشان ، الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچ گونه افزایش تعرفه ای نخواهند شد و حدود ۴۰ درصد از مشترکین بیش از الگو ، آب مصرف می کنند که پیش بینی می شود با اعمال تعرفه ها ، مصرف آنها مدیریت شده و به سمت رعایت الگو حرکت کنند.
محمد حسین خامه چیان گفت: همچنین بر اساس تعرفه جدید ، مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره )و سازمان بهزیستی در صورت مصرف ماهانه تا یک سوم الگوی مصوب ، از پرداخت آب بها معاف می باشند.
خامه چیان سخنان خود را این چنین جمع بندی نمود: مشترکین در صورت رعایت الگوی مصرف آب در بخش خانگی ، مشمول هیچگونه افزایش تعرفه ای نخواهند شد. از طرف دیگر مشترکینی که بر اساس مصرف پلکانی تا ۱,۵ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و بیش از ۴ برابر الگو ، آب مصرف نمایند، مشمول ضرایبی بین نیم تا ۵ برابر قیمت غیریارانه ای آب که به صورت پلکانی برای مصرف مازاد بر الگو محاسبه میشود ، میگردند .
وی توضیح داد:قیمت غیر یارانه ای آب شامل مجموع هزینه های تأمین آب ، هزینه آب خام و انرژی الکتریکی می باشد که در سراسر کشور به صورت یکسان محاسبه و بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران ، ابلاغ گردیده است .
همچنین تعرفه مشترکین غیر خانگی به شرط مصرف تا ظرفیت قراردادی ماهانه که به منزله الگوی مصرف آب می باشد ، برای مصارف صنعتی ، عمومی ، دستگاههای اجرائی و اقامتگاههای غیر دائم معادل قیمت غیر یارانه ای آب و برای مصارف تجاری معادل ۱,۵ برابر قیمت غیر رایانه ای آب می باشد . در صورتیکه مشترکین غیر خانگی بیش از الگو یا ظرفیت ماهانه مصرف بنمایند ، مصرف مازاد بر اساس تعرفه آب آزاد که معادل ۵ برابر قیمت غیریارانه ای آب می باشد ، محاسبه می گردد .
ایشان در پایان تاکید کرد : با توجه به اینکه ماهیت تعرفه‌های سال گذشته و سال جاری ، بر بازدارندگی از مصرف بی رویه و رعایت الگوی مصرف آب تمرکز دارد ، اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مشترکین پرمصرف و متقاعد نمودن ایشان به کنترل و مدیریت مصرف آب از طریق ارسال پیامک ، همزمان با ارسال صورتحساب از سال گذشته برقرار گردیده و در سال جاری ادامه خواهد یافت و علاوه بر آن اقدامات متنوع دیگری در دستور کار شرکت آب و فاضلاب کاشان قرار دارد .