در گفت و گو با «مادر نمونه» وزارت نیرو مطرح شد؛ سعی کرده ام با ارائه راهکارهای نوین در جهت ارتقاء روش‌های موجود صنعت آب و فاضلاب کشور گام بردارم

در فرهنگ ما ایرانیان؛ مادر نماد ایثار، گذشت و الگوی صبر محسوب می شود. نمادی که با پرورش فرزندانی شایسته باعث پیشرفت و سربلندی خانواده و جامعه می شود. در این میان بانوانی هستند که در کنار انجام وظیفه در جایگاه خانه داری، مادری و همسری، دوشادوش مردان به انجام فعالیت های خدماتی و مهندسی در دستگاه های دولتی و خصوصی مشغولند.

یکی از این بانوان خانم نسیمه بارانی از کارکنان شاغل در بخش بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است که بارها درعرصه های مختلف درخشیده که از جمله می توان به کسب عنوان «کارمند نمونه» در سال ۱۳۹۰ و «برگزیده خدمت» در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد. وی اخیراً  نیز به عنوان «مادر نمونه» در صنعت آب و برق کشور از سوی علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد تکریم و تجلیل قرار گرفت. آنچه در پی می خوانید حاصل گفت و گویی کوتاه با این مادر نمونه است.

در ابتدا خود را معرفی کرده و سابقه فعالیت خود را در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ذکر کنید.

اینجانب نسیمه بارانی، دارای مدرک کارشناسی شیمی کاربردی هستم.  از خرداد سال ۱۳۷۸ افتخار همکاری با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را دارم و در طول این سال ها به عنوان کارشناس، مسئول آزمایشگاه و بهره‌بردار شبکه فاضلاب آبفای منطقه ۶، رئیس اداره بهره برداری و توسعه آب آبفای منطقه ۱ و رئیس اداره توسعه و بهره برداری آب آبفای منطقه ۳ شهر اصفهان مشغول فعالیت بوده ام.

در چند سال اخیر شما همواره به عنوان کارمندنمونه، پژوهشگر نمونه و اخیراً به عنوان مادر نمونه در صنعت آب و برق معرفی شده‌اید؛ چگونه به این عناوین دست یافته‌اید؟

از همان ابتدای شروع به فعالیتم در آبفای استان اصفهان، سعی کرده ام با ارائه روش‌ها و راهکارهای نوین در صنعت آب و فاضلاب کشور، در جهت ارتقاء روش‌های موجود گام بردارم. در نخستین اقدام، با ارائه طرحی، روش نصب انشعابات فاضلاب (لوله و حوضچه) در سال ۱۳۸۷ اصلاح و استانداردسازی شد که حتی منجر به تدوین و صدور دستورالعمل اجرایی نیز گردید.

از اقدامات قابل توجه دیگر می‌توان به شست و شوی شبکه فاضلاب آبفای منطقه ۱ شهر اصفهان با استفاده از روش لایروبی اشاره کرد که منجر به تهیه فهرست‌بهای خاص شست و شوی شبکه فاضلاب نیز شد. تعویض ۲۰۰ کنتور فرسوده به منظور افزایش درآمد شرکت، به روزرسانی نقشه شبکه آب و فاضلاب مناطق ۱ و ۳ با همکاری واحد GIS و تعویض کلیه شیرآلات فرسوده خطوط انتقال آب در قطرهای ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر اشاره کرد. در همایش ملی مدیریت مصرف و کیفیت آب در سال جاری هم با ارائه مقاله «بررسی نقش تعویض کنتورهای خانگی در کاهش هدر رفت ظاهری» به عنوان پژوهشگر برتر برگزیده شدم.

چندی پیش و همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) نیز از سوی وزارت نیرو به عنوان مادر و بانوی نمونه انتخاب شدید و از وزیر نیرو تقدیر نامه دریافت کردید، چه شد به این عنوان دست یافتید؟

این که در کنار کار و فعالیت اداری، فرزندانی را پرورش داد که به درجات بالای علمی دست پیدا کنند، جز با همراهی و پشت کار آن‌ها میسر نیست. داشتن همسر خوب برای یک زن در راه دستیابی به اهدافش بسیار مهم و تاثیر گذار است که خوشبختانه همسر و فرزندان بنده، همراهان بسیار خوبی در این چند سال بوده‌اند. فرزند اولم در سال جاری در رشته پزشکی دانشگاه ایلام پذیرفته شد و فرزند دوم بنده نیز در حال تحصیل می‌باشد. موفقیت های خود را مدیون اطرافیان و خانواده خود هستم که مشوق و همراه من بوده اند.

در پایان چه توصیه‌ای به همکاران و بانوان شاغل در ادارات دارید؟

اگر علایق خود را به خوبی و با پشتکار دنبال کنند و در کنار آن با توکل به خدا از پشتیبانی خانواده خود همراه باشند، قطعاً به موفقیت دست پیدا می کنند. صبور بودن در هنگام مشکلات نیز در دست یافتن به اهداف، مهم و ضروری است.

در پایان نیز از آقایان مهندس امینی مدیر عامل محترم و مهندس اکبری معاون محترم توسعه و بهره برداری آب شرکت آبفای استان اصفهان و سایر همکارانی که در این راه همراه و پشتیبان بنده بوده‌اند نهایت تقدیر و تشکر دارم.