چاه ارت مکانیزه ، سریع و کم هزینه مناسب ارگان های دولتی

یکی از چالش های پیش رو برای اجرای استاندارد سیستم ارتینگ و چاه ارت در پروژه های مختلف، استفاده از روشهای قدیمی و با هزینه بالا است که متاسفانه همچنان ادامه دارد. روشهای مختلفی برای پیاده سازی سیستم زمین الکتریکی (چاه ارت)در ایران و دنیا ارائه شده که یکی از آنها توسط مخترع کشورمان به ثبت رسیده است.

پیاده سازی سیستم زمین مناسب و رسیدن به مقاومت کمتر با کمترین هزینه ممکن دغدغه خیلی از پیمانکاران و شرکتهای دولتی و خصوصی است. امروزه زمان و بازدهی سیستم و استفاده از مواد اولیه مورد توجه بوده و باید به راهکارهای مهندسی برای کاهش هزینه و بازدهی بالاتر تکیه کرد. یکی از چالش های اساسی برای اجرای اصولی سیستم ارتینگ در پروژه های مختلف، استفاده از روشهای منسوخ شده احداث چاه ارت و پرهزینه ای است که همچنان ادامه دارد.

روشهای مختلفی برای پیاده سازی سیستم زمین الکتریکی (چاه ارت)در ایران و دنیا ارائه شده که یکی از آنها توسط مخترع کشورمان به ثبت رسیده است. در همین راستا با علیرضا سرداری مخترع این روش احداث چاه ارت به گفت و گو نشسته ایم تا در خصوص سیستم زمین ابداعی و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. سرداری مدیرعامل شرکت فنی مهندسی ایمن انرژی پارس است و بعنوان پیمانکار تخصصی سیستم ارتینگ شرکت توزیع برق از سال ۹۲ مشغول به فعالیت می باشد.

در خصوص اختراع ثبت شما و تفاوت این روش با مدلهای دیگر توضیح دهید؟

با این اختراع که به شماره ۱۰۴۵۶۴ با نام سیم پیچ الکترود و تجهیز چاه ارت توسط خودرو عملیاتی با قابلیت کمترین تخریب در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده است، که در اصطلاحات روزمره و صنعت چاه ارت مکانیزه می نامیم.سعی شده با رعایت استاندارد های بین المللی چاه ارتی کارآمد در زمان کوتاه ،بازدهی بالا و کاهش مواد اولیه و هزینه ها ارائه شود که با توجه به تجربه بیش از ۸ سال فعالیت کاربردی و آزمون خطا این روش با قابلیت اجرایی ۱۰۰% ارائه شده است. این روش احداث چاه ارت حفاری توسط  خودرو عملیاتی ویژه ای انجام می پذیرد. حداکثر قطر حفاری ۱۰ سانتی متر بوده و با محاسبه سیم پیچ الکترود با تخریب بسیار کم و بازدهی بالا و تضمینی طراحی و انجام می گردد. تاکنون بیش از ۶۰۰۰ حلقه چاه ارت به روش سیم پیچ الکترود (چاه ارت مکانیزه)در بستر های مختلف زمین اجرا شده است. و بازخورد مناسبی از تست این چاه های ارت گرفته ایم.

نحوه اجرای سیستم ارتینگ شما به چه شکلی است و اجرای آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد؟

در این روش، ابتدا توسط تستر تاسیسات زیر زمین موقعیت مناسب احداث چاه ارت مشخص می گردد تا از بروز حادثه جلوگیری و مکان مناسب حفاری و جا گذاری الکترود مشخص گردد و سپس حفاری توسط خودرو عملیاتی تجهیز چاه ارت صورت می گیرد.

 

ثبت-اختراع-چاه-ارت-مکانیزه-مناسب-برای-پ

 

در هر مرحله از حفاری، تست مقاومت خاک لایه های مختلف زمین توسط خودرو عملیاتی انجام می گیرد. توجه به تاثیر بستر خاک در سیستم ارتینگ، تست مقاومت خاک و رسیدن به مقاومت خاک مطلوب از جمله اصول مهندسی مورد توجه در این روش است.  پس از انجام محاسبات، الکترود توسط خودرو عملیاتی آماده اجرا شده و در نهایت الکترود مخصوص و مناسب هر چاه با توجه به محاسبات و طراحی سیستم ارتینگ در محل احداث چاه ارت تهیه می گردد.

در پایان سیم پیچ الکترود ارت به میله الکترود متصل می گردد. در این طرح، مقاومت مکانیکی الکترود در مقابل خوردگی و شرایط محیطی ، کمترین واکنش و بیشترین مقاومت را دارد. الکترود چاه ارت در عمق مناسب توسط ابراز تهیه شده در عمق زمین کار گذاشته می شود و اطراف آن توسط مارکونیت خاک کاهنده تا ابتدا چاه پر می شود.

این روش احداث چاه ارت توسط خودرو عملیاتی با قابلیت کمترین تخریب ثبت اختراع گردیده است که به اختصار (چاه ارت مکانیزه) می نامیم.

 

 

 

 

 

 

مزیت های روش احداث چاه ارت مکانیزه و هزینه های آن در مقایسه با روش های سنتی چیست؟

تخریب در حد صفر و عدم آسیب به محیط زیست؛ کاهش هزینه متریال چاه ارت و قیمت تمام شده؛ بازدهی بالا چاه ارت؛ حفظ سیستم ارتینگ از خشکی در تابستان و یخ زدگی در زمستان,ضد سرقت بودن از جمله مزایای این روش ابداعی احداث چاه ارت است. صرفه جویی اقتصادی بالا در مصارف مواد اولیه و کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها، سرعت بسیار بالا ؛ عدم آسیب به مبلمان شهری و محیط زیست؛ عمر بالاتر چاه ارت نسبت به روش های سنتی احداث چاه ارت؛ امکان استفاده از بتن هادی و استحکام مکانیکی بالا از جمله مزیت های  روش چاه ارت مکانیزه نسبت به روشهای سنتی چاه ارت است.

کاربرد سیستم زمین الکتریکی در چه فضاهایی است؟

با توجه به اهمیت بالای سیستم ارتینگ در تمامی اماکن مسکونی، مخابراتی، تجاری، صنعتی و خطوط انتقال، توزیع و حفاظت از صاعقه تجهیز ارت به روش سیم پیچ الکترود توسط خودرو عملیاتی (چاه ارت مکانیزه) به علت هزینه کم بازدهی بالا و صرفه جویی در زمان می تواند در پایداری سیستم و جلوگیری از صدمات جبران ناپذیر موثر واقع شود.

یکی از چالش های شرکت های توزیع برق شهرداری ها و ادارات خدمات رسان برای حفاظت الکتریکی و احداث چاه ارت در تاسیسات و اماکن شهری زمان بالا و تخریب گسترده و خطرات احتمالی احداث چاه ارت به روش های سنتی می باشد که با توجه به روش فوق و سوابق اجرایی با بازخورد خوب در زمان حداکثر ۲ ساعت چاه ارت استاندارد جهت بهره برداری آماده می گردد.

 

از سوابق اجرایی خودتان و شرکت بگویید؟

شرکت ایمن انرژی پارس مشاور و مجری تخصصی سیستم ارتینگ و صاعقه گیر با کادری مجرب و آموزش دیده از سال ۱۳۹۲ تاکنون با مراکز مهم صنعتی و ارگان های دولتی از جمله شرکت های توزیع برق طرف قرارداد بوده و توانسته به صنعت برق کشور خدمت رسانی نماید. این شرکت در حوزه سیستم ارتینگ و صاعقه گیر خدماتی مطابق با استانداردهای روز دنیا ارائه می کند.

برای ارتباط با این شرکت به وب سایت https://imenenergy.com مراجعه کرده و یا با شماره ۰۹۱۲۳۸۱۸۲۸۸ /۰۲۸۳۳۵۵۱۷۱۷تماس بگیرید.