تعیین رده مصرف انرژی ساختمان در جهان

رده مصرف انرژی ساختمان در سراسر جهان براساس معیارهای خاصی تعیین می‌شود، ساختمان‌های با مصرف انرژی کمتر به عنوان سبز معرفی می‌شوند و ساختمان‌های با مصرف انرژی بیشتر به عنوان غیرسبز شناخته می‌شوند.

به گزارش برقآب، بسیاری از کشورها با توجه به کمبود منابع انرژی در جهان، طرحهای متنوعی در جهت بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف پرمصرف، آغاز کرده‌اند که یکی از آنها بخش ساختمانی است. در این بخش، داده­ های استخراج شده توسط طرحهای مختلف رده بندی انرژی، پس از جمع‌آوری، در اختیار شرکتهای برچسب گذاری قرار داده می‌شود تا آنها با انجام محاسباتی خاص اقدام به رده بندی انرژی و تدوین برچسب انرژی کنند.
براساس آمار منتشر شده و اظهار نظر کارشناسان، بخش زیادی از انرژی جهان به مصارف ساختمانی اختصاص داده می‌شود؛ درواقع بیش از ۵۰ درصد انرژی مصرفی در کل جهان مربوط به بخش ساختمانی است و بیش از ۳۸ درصد از کربن دی‌اکسیدی که در جهان وجود دارد به واسطه مصارف ساختمانی تولید می‌شود که با توجه به این موضوع می‌توان گفت انرژی در ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد و اعمال ممیزی انرژی نیز در این بخش بسیار ارزشمند است. برای این منظور، برچسب انرژی ساختمان، روشی مرسوم برای رده‌بندی بهره‌وری انرژی ساختمانها اعم از مسکونی، تجاری و یا عمومی است، که با توجه به مقدار انرژی لازم برای تامین شرایط آسایش و کارایی کاربران تدوین می‌شود.

هرچند برچسب انرژی ساختمان، سازوکار متفاوتی در نقاط مختلف جهان دارد، اما در نهایت به دنبال یک هدف است، یعنی بهینه سازی مصرف انرژی، که در ادامه به روشهای مورد استفاده کشورهای پیشرو در این زمینه اشاره می‌کنیم:

 

اروپا

در اتحادیه اروپا طرحهای مختلفی جهت ارزیابی انرژی ساختمان تحت نظارت موسسه عملکرد ساختمانهای اروپا، تدوین شده است که از ویژگیهای عمومی آنها می‌توان به ارزیابی میزان مصرف نهایی و شدت انرژی اشاره کرد. نکته قابل ذکر این است که اکثر طرحهای گردآوری داده و برچسب گذاری انرژی در اروپا مربوط به ساختمانهای مسکونی است.

ایتالیا

بازه‌بندی رده‌های مصرف انرژی ساختمان در این کشور برای مناطق مختلف اقلیمی به صورت جداگانه تدوین شده‌اند. طبقه‌بندی ساختمان‌ها در این برچسب از رده ‌A ‌تا رده‌ G ‌است که A مربوط به کمترین و G مربوط به بیشترین شاخص‌های مصرف انرژی هستند.

سوئد

این کشور از نظر شرایط اقلیمی به دو منطقه اساسی شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که مقررات موجود برای هر منطقه متفاوت است و ‌شکل برچسب انرژی ساختمان در این کشور با شکل برچسب‌های معمول در کشورهای دیگر تفاوت. ‌در اینجا از نمادی شبیه به صفحه نشانه‌گیری استفاده شده که قسمت وسطی نشانه، ‌مصرف انرژی کم رده A‌و قسمت بیرونی نشانه مصرف انرژی بالا رده G ‌را نمایش می‌دهند.

 

آمریکا

در کشور آمریکا فرایند دریافت داده‌های مصرف انرژی در فروشگاهها و همچنین برچسب گذاری آنها در قالب دو طرح کلان، یکی تحت نظر دولت مرکزی فدرال و دیگری در سطح ایالتی پی‌ریزی شده است. اصولا فرایند برچسب گذاری انرژی در این کشور از دو مرحله تشکیل شده است. در مرحله اول فروشگاهها تحت یکی از دو طرح نامبرده ارزیابی شده و ریزداده‌های مربوط به مصرف انرژی آنها دراختیار یک شرکت برچسب گذاری انرژی، گذاشته می‌شود. در مرحله دوم آن شرکت براساس روشها و محاسبات اختصاصی خود اقدام به برچسب گذاری انرژی برای فروشگاه مربوطه می‌کند. «طرح ارزیابی مصرف انرژی بخش تجاری آمریکا»، توسط سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اجرا شده و هدف از توسعه آن، دریافت و طبقه بندی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی در بخش تجاری و فروشگاههای این کشور است. اطلاعات مربوط به گزارشهای این طرح مستقیما وارد مراحل برچسب گذاری انرژی شرکت «انرژی استار»، می‌شود.

طرح دوم با عنوان «ارزیابی مصرف انرژی نهایی بخش تجاری کالیفرنیا» است که در جهت پیش بینی مصرف انرژی در بخش تجاری و فروشگاهها، توسط کمیسیون انرژی کالیفرنیا تدوین شده است.

این طرح با تمرکز بر تحلیل شدت مصرف منابع، جزییات بیشتر در بازرسیها و استفاده از مدل سازی انرژی، دارای تفاوت قابل توجهی با طرح ارزیابی مصرف انرژی بخش تجاری امریکا است.

 

چین

فرایند رده بندی انرژی در کشور چین نسبت به اوپا و آمریکا دارای بخش بندی بیشتری است. به این ترتیب که در دوسطح بخش­داری و ملی دنبال می‌شود. در سطح خُرد، رده بندی انرژی توسط طرح «مانیتورینگ مصرف انرژی»، انجام شده، اما در سطح ملی توسط وزارت مسکن چین دنبال می‌شود. هرچند به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و عدم انتشار اطلاعات دقیق از این فعالیتها، اطلاعات جامعی در دسترس نیست؛ اما به طور کلی، مانیتورینگ مصرف انرژی شامل اطلاعات انرژی ساختمانهای بزرگ تجاری و اداری؛ تمرکز بر روشهای استخراج داده متریک برای به دست آوردن مصرف ریز تجهیزات و مقایسه مصرف انرژی فروشگاهها با ماخذ استاندارد در نظر گرفته شده و «طرح وزارت مسکن چین»، مبتنی بر ایجاد یک سامانه یکپارچه تجمعی برخط، جهت پیوست داده‌های بخشهای کوچک در این طرح و در نهایت مانیتورینگ مصرف انرژی و ثبت آن در سامانه یکپارچه از جمله