در منطقه الموت

بهره برداری از پروژه های نهضت آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)

بیرنوندی عنوان کرد: خط قرمز وزارت نیرو بحث کیفیت آب شرب است و در صورتی که دستاورد شرکت های دانش بنیان مورد تایید دستگاه های بالادستی از جمله سازمان استاندارد قرار گیرد، از ظرفیت آنها استفاده می کنیم.

به گزارش برقآب، با حضور سردار فدوی جانشین سپاه پاسداران و مسوولان استانی از پروژه های نهضت آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در منطقه الموت بهره برداری شد.

مهندس داراب بیرنوندی مدیرکل آبفای استان قزوین در حاشیه برگزاری این بازدیدها در جمع خبرنگاران بیان کرد: طرح جهاد آبرسانی اقدامی مهم در راستای رفع نیاز و معضلات مناطق محروم استان در حوزه آب شرب روستایی و آب کشاورزی با کارفرمایی آبفا و اجرای بسیج سازندگی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آغاز شد.

آبرسانی به ۱۴۰ روستای استان قزوین در فاز دوم نهضت آبرسانی

وی گفت: پیش از اجرای پروژه های قرارگاه امام حسن(ع)، اداره کل آبفای استان پروژه های مشترکی را با بسیج سازندگی انجام می داد. در حدود ۳۰ روستا به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، که پیمانکاران حاضر به اجرای طرح نبودند از ظرفیت بسیج سازندگی بهره مند شدیم. اما در سطح کلان، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بر اساس بند ۱۵ وارد عرصه عمل شد، از اواخرسال ۱۴۰۰ قراردادهای آبفا و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شد و عملا از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرای قراردادها به ظهور رسید.

وی گفت: فاز اول این نهضت ۹۶ روستا و در فاز دوم که امروز با حضور سردار فدوی نهایی شد ۱۴۰ روستا در محدوده اجرای نهضت بزرگ آبرسانی قرار گرفت که این فاز با ۳۰ درصد اعتبارات استانی و ۷۰ درصد اعتبارات قرارگاه این پروژه اجرایی می شود.

مدیرکل آبفای استان قزوین در ادامه اظهار کرد: شرایط آبرسانی به روستا با مناطق شهری متفاوت است. آب های پایدار و چشمه هایی که به دلیل خشکسالی از بین رفته اند و سه سال پیاپی روستاهای استان را با پدیده خشکسالی و بحران آب مواجه ساخته اند. تمام توان شرکت برای ایجاد آب پایدار برای روستاهای استان پای کار آمده و اولویت ما روستاهایی است که از این نعمت الهی برخوردار نیستند، سپس روستاهای کم برخوردار و سپس روستاهایی که تاسیسات و زیرساخت آنها برقرار است اما منابع آنها به دلیل خشکسالی با تنش مواجه است.

به دنبال ایجاد آب پایدار روستایی در باره زمانی سه ساله هستیم

بیرنوندی در ادامه اضافه کرد: لذا به دنبال این مهم هستیم که در یک بازه زمانی سه ساله در مناطق روستایی محروم با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و سپاه استان طعم بهره مندی از نعمت آب پایدار را به مردم عزیز بچشانیم.

انعقاد قرارداد شرکت آبفای استان قزوین با ۸ شرکت دانش بنیان در حوزه ایجاد آب سالم

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد آب سالم افزود: ما با برخی قوانین بالادستی مواجه هستیم. تامین آب شرب و بهداشتی از طریق شبکه ای که در استان و کشور فعال می باشد، انجام می گیرد. این قوانین بالادستی باید اصلاح شود و وزارت نیرو نیز پیگیر این امر می باشد تا از آب بهداشتی برای مصارف غیر شرب استفاده شود و مهمترین چالش ها در این زمینه بحث اصلاح قوانین است.

بیرنوندی در ادامه یادآور شد: در حوزه دانش بنیان نیز در استان قزوین در حال حاضر آبفای استان با ۸ شرکت دانش بنیان قراردادهایی در زمینه های مختلف از جمله مواد و مصالح منعقد کرده است. از جمله در منطقه معلم‌کلایه الموت، برای اولین بار تصفیه خانه این منطقه با استفاده از فیلترهای سرامیکی و ظرفیت یک شرکت دانش بنیان با مشارکت معاونت فناوری ریاست جمهوری ایجاد کردیم.

خط قرمز وزارت نیرو، تامین آب باکیفیت برای مردم عزیز است

این مسوول اضافه کرد: در بحث حذف نیترات از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کردیم. همچنین در زمینه حذف آرسنیک در روستاهایی که این مشکل وجود دارد از ظرفیت شرکت دانش بنیان استفاده کردیم. اما استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها دارای الزاماتی از جمله استاندارد و مجاز بودن استفاده از دستگاه ها در شبکه آب شرب می باشد. خط قرمز وزارت نیرو بحث کیفیت آب است و در صورتی که دستاورد شرکت های دانش بنیان مورد تایید دستگاه های بالادستی از جمله سازمان استاندارد قرار گیرد، از ظرفیت آنها استفاده می کنیم. لذا بهتر است شرکت های دانش بنیان پیش از هر اقدامی مباحث مربوط به کیفیت دستاوردهای خود را حل کنند تا محدودیتی در استفاده از آنها ایجاد نشود.

میزان مصرف آب در استان، ۲۲۰ لیتر به ازای هر نفر است

مدیرکل آبفای استان قزوین با اشاره به مصرف روزانه آب در استان قزوین با توجه به گرمای بی سابقه بیان کرد: میزان مصرف، ۲۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز می باشد در حالی که استاندارد ایران استفاده از آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر می باشد. امسال بر اساس آمار سامانه ۱۲۲ و اقداماتی که انجام شده علی رغم خشکسالی موجود، استان قزوین در بحث آب شرب استان پایداری است. افت فشارهایی به دلیل افزایش مصرف آب در فصل گرما وجود دارد و از همشهریان عزیز می خواهیم جهت بهره مندی عادلانه هم استانی ها، در مصرف آب، این نعمت الهی، صرفه جویی لازم را داشته باشند.