مدیرعامل آبفای استان قم عنوان کرد:

برنامه‌ریزی برای اصلاح ۵۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم فرسودگی 500 کیلومتر از شبکه آبرسانی در شهرها و روستاها را از چالش‌های استان دانست گفت: اصلاح و بازسازی این شبکه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس حسن بختیاری در چهارمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت نیرو که در سالن جلسات کوثر شرکت آب و فاضلاب برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرافراز اسلام شهید قاسم سلیمانی به ارائه گزارشی از وضعیت آبرسانی به استان قم از ابتدای انقلاب تاکنون پرداخت.

وی با بیان اینکه استان قم به دلیل موقعیت جغرافیایی همواره با تنش آب درگیر بوده است، ابراز داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در دولت‌های مختلف تلاش‌های زیادی برای آبرسانی به این شهر با اجرای پروژه‌های مختلف از جمله احداث سد ۱۵ خرداد، انتقال آب از دشت علی‌آباد و احداث سد کوچری صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم با عنایت رهبر معظم انقلاب گفت: با بهره‌برداری این پروژه تا سال گذشته بیش از ۷۰ درصد آب استان قم از سدکوچری تأمین می‌شد که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار بود.

وی کاهش تخصیص آب از سدکوچری به قم به علت خشکسالی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: امسال حدود ۵۲ درصد آب قم از سدکوچری تأمین شد که به همین علت در تابستان با چالش کیفی آب از نظر شوری آب مواجه شدیم.

مهندس بختیاری با بیان اینکه انتظار این بود با انتقال آب از سرشاخه‌ها چالش آب شهر قم حل شود گفت: با رشد جمعیت، توسعه استان و از سوی دیگر برداشت از سهم استان قم توسط شهرهای در مسیر پروژه، ‌این اتفاق رخ نداد.

وی تصریح کرد: البته این امر از برکات کریمه اهل‌بیت بوده است؛ پروژه‌ای که به نام قم و نیازهای این استان آغاز شده بود مشکلات شهرهای در مسیر را نیز برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود، شرکت آب و فاضلاب را جزو شرکت‌های برتر کشور در شاخص‌های مختلف اعلام کرد و گفت: سامانه‌ تله‌متری و تله کنترل ، مرکز تلفنی ۱۲۲، سامانه جی‌آی‌اس و شبکه دوم آب شهر قم جزو شاخص‌های کشوری به شمار می‌رود.

وی در ادامه به برخی از پروژه‌های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان قم اشاره کرد و احداث مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی شهر قم، احداث مخزن جدید در شهر جعفریه، حفر چاه، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبرسانی روستایی، اصلاح شبکه‌های آب را از جمله پروژه‌ها ذکر کرد.

مهندس بختیاری کمبود سهم آب شرب از سرشاخه‌های دز، فرسودگی ۵۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در شهرها و روستاهای استان، لزوم جابه‌جایی برخی از مخازن و ساخت مخزن جدید، عدم توزیع یکنواخت آب و فرسودگی ۳۵ کیلومتر از شبکه دوم را از مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت آب و فاضلاب استان قم برشمرد.

وی در عین حال با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور رفع چالش‌ها و مشکلات گفت: تلاش‌های زیادی برای افزایش تخصیص آب شرب از سرشاخه‌ها صورت گرفته ضمن اینکه تخصیص اعتبارات در سطح ملی و استانی به صورت جدی پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، شبکه‌های فرسوده و تأمین آب را نیز جزو چالش‌های روستاهای استان برشمرد و ابراز داشت: در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته در قالب طرح جهاد آبرسانی و همچنین با استفاده از ظرفیت خیرین گام‌های خوبی در زمینه اصلاح شبکه‌ها و آبرسانی به روستاها صورت گرفته است.