باران ناگهان، جاده‌ها را زیر آب برد

ابرها توده و انباشته شدند و ناگهان در پی تندر و آدرخش، رگبار باران تند شهرها و روستاها را درنوردید و آسا در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی کشور غرق در آب و سیل شد؛ خیابان‌ها زیر آبرفتند، پل‌ها شکسته شد و کوه ریزش کرد.

به گزارش برقآب، بر اساس اعلام مدیرکل بحران استان مازندران، در پی باران ناگهان و سنگین پنج‌شنبه شب گذشته، سیلاب جاده هراز را بست و راه ارتباطی ۱۶ روستا مسدود شد: «سامانه بارشی اخیر موجب انسداد راه‌های روستایی منطقه خطیرکلا در شهرستان سوادکوه، تخریب دو دهنه پل، یک واحد مسکونی و سردهنه‌های زراعی شد».

حسینعلی محمدی شیرکلاهی ابه خبرگزاری ایرنا گفت: «همچنین در شهرستان آمل راه دسترسی در محورهای منطقه نمارستاق و نشل به اندوار بدلیل ورود حجم زیاد گل و لای سیلاب مسدود شده است که با توجه به نوع وضعیت راه محور نشل به اندوار که در حاشیه رودخانه قرار دارد به نظر می رسد بازگشایی این مسیر تا چند روز زمان ببرد.»

راه‌های محدوده روستای یوش محور بلده پل زنگوله، روستاهای رزن و کرسی محور دوآب – بلده و بومک – هلوپشته در غرب مازندران نیز مسدود است. همچنین محور اصلی کندوان از مسیر جنوب به شمال(از تهران به مازندران) مسدود شد.

ریزش کوه در جاده چالوس

در ۲۴ ساعت اول وقوع سیلاب بیش از ۱۰ مورد ریزش و سقوط سنگ در محور چالوس به کرج گزارش شد که مصدومیت ۲۰ نفر از مردم منطقه و مسافران را در پی داشت. ریزش سنگ از بامداد روز جمعه شدت بیشتری یافت  به گفته  سرهنگ یدالله جهان‌تاب، این حادثه به ۳۰ دستگاه خودرو خسارت مالی زده است.

در محدوده پایین دست محور کندوان رودخانه وازپول را صغیان کرد که به ۲ پل محور آسیب زده است. آب رودخانه بالا آمده است و به گفته رییس پلیس راه مازندران،« آن بخشی از محور که رودخانه مشرف بر جاده هستند به طورکلی لبریز شده و در صورت ادامه بارندگی وضعیت کندوان بحرانی‌تر خواهد شد.»

جاده کندوان با تلاش راهداران استا مازندران عصر جمعه بازگشایی شد اما این جاده به‌خاطر بازندگی هم‌چنان خطرخیز است و احتمال ریزش سنگ بسیار در این محور بسیار بالاست.

رانش زمین در فیروزکوه

بارش پنج‌شنبه شب در استان تهران نیز پیامدهایی در منطقه فیروزکوه داشت و باعث رانش زمین شد و خساراتی به برخی از روستاهای منطق وارد کرد اما به گفته استاندار تهران تلفات جانی در بر نداشته است. در روستاهای مسیر فیروزکوه به سمنان گل‌ولای وارد برخی خانه‌های روستایی شد و شماری از احشام روستاییان را تلف کرد.

سیلاب در سه شهر استان سمنان

سیل باعث خسارت به بخش‌هایی از سه شهرستان مهدیشهر، شاهرود و دامغان گذشته شد، به زیرساخت‌ها، سازه‌های زیربنایی مانند پل‌ها، نهرهای کشاورزی، جاده بین مزارع، جاده‌ها و مزرعه‌های کشاورزی آسیب زد و حدود ۲۰ روستان در این مناطق دچار خسارت شدند.

مسدود شدن جاده‌ها و آسیب‌دیدن باغ‌های پسته در کرمان

به‌گفته معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان، با توجه به ارزیابی های اولیه و اطلاعات واصله محلی سیلاب به یک رشته قنات در دهستان حرجند شهرستان راور خسارات وارد کرده است.

وقوع سیلاب در شمال استان کرمان، سه راه روستایی در شهرستان کوهبنان را مسدود کرد و سیلاب به سه خودرو در منطقه کوهبنان نیز خسارت وارد کرده است. همچنین ۳۷ راس گوسفند در دهستان حرجند راور به دلیل ترس از صاعقه به آغول هجوم بردند و خفه شدند.

جاری شدن سیلاب و گل و لای مسیر ارتباطی زرند به کوهبنان در شمال این استان مسدود کرد و امکان تردد در این مسیر را در روز جمعه از میان برد.

هشدار زرد و قرمز

با وجود پایان‌یافتن بار‌ها و آسمان آبی و آفتابی در بسیاری مناطق سیل‌زده، مدیریت بحران کشور نسبت به وقوع دوباره بارش‌های سیل‌آسا هشدار داده و در برخی مناطق هشدار قرمز و زرد اعلام کرده است و از مردم خواسته از سفرهای غیرضرور خودداری کنند و از اتراق کنار رودخانه‌ها بپرهیزند.

آماده‌باش در استان‌های شمال از شرق تا غرب

براساس هشدار هواشناسی، با احتمال رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و وزش باد شدید در خراسان شمالی، گلستان، کرمان، شمال خراسان رضوی، شرق‌سمنان شمال و شمال شرق تهران و شمال البرز، امدادگران هلال‌احمر در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر  با بیان اینکه برای روز شنبه مخاطره بارش شدید باران در استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی وجود دارد، افزود: یکشنبه نیز این مخاطره در استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و شرقی، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و سمنان ادامه دارد.

مرادی پور با اشاره به اینکه بر اساس هشدار هواشناسی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها وجود دارد، تاکیدکرد: از هموطنان در این مناطق درخواست می‌شود که از سفرهای برون شهری، فعالیت‌های کوه‌نوردی، استفاده از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه بویژه در ساعت‌های عصر به‌شدت پرهیز کنند.