استان قزوین از شبکه پایدار در صنعت برق برخوردار است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: شبکه توزیع برق در استان قزوین در ردیف پایدارترین شبکه های برق کشور است.

مسعود خواجه وند در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق منطقه مرکزی شمال کشور گفت: قزوین درشاهراه حیاتی کشور و کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد و به لحاظ خطوط ارتباطی و انتقال برق کشور هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: شبکه توزیع برق استان قزوین در ردیف پایدارترین شبکه برق کشورمحسوب می شود که این پایداری با تلاش مجاهدانه و ایثارگرانه مجموعه همکاران برق منطقه ای زنجان و شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین محقق شده است.

خواجه وند تصریح کرد: در استان قزوین در بخش فوق توزیع دو پست ۴۰۰ کیلوولت و ۹ پست ۲۳۰ کیلو ولت و ۴۳ پست ۶۳ مگاوات وجود دارد و همچنین در بخش توزیع  بیش از ۱۲ هزار دستگاه ترانس توزیع به ظرفیت ۲۱۰۰ مگاولت آمپر  وجود دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: تمامی روستا های بالای ۱۰ خانوار استان که بالغ بر ۸۴۱ روستا هستند از تسهیلات برق برخودار شده اند.

خواجه وند اظهارداشت: قزوین از نظر تولید و توزیع انرژی برق در ردیف استان های شاخص کشور است و در زمینه تلفات برق با ثبت ۶/۶ درصد و میزان کاهش خاموشی ها وضعیت مناسبی دارد

خواجه وند اظهارداشت: در مدیریت بحران در تمام طرح های توسعه و احداث شبکه موضوع پدافند غیرعامل مورد توجه جدی شرکت توزیع برق استان قرار داشته است.

وی بیان کرد: در امور پدافندی مشکلاتی وجود دارد که برخی تبدیل به بحران شده و در حال حاضر سرقت شبکه های توزیع بویژه سیم های مسی از دغدغه ها ما شده و متاسفانه شرایط به گونه ای شده که کابل های زمینی هم مورد دستبرد سارقان قرار می گیرد وبه همین  دلیل برق رسانی و پایداری شبکه را تحت تاثیر قرار داده که برای آن باید تدابیر لازم اندیشیده  شود.

خواجه وند اظهارداشت: فرسودگی شبکه که دارای قدمت بالایی است  بهره وری  و پایداری شبکه را با مشکل مواجه کرده که برای احیاء شبکه های فرسوده نیازمند تخصیص اعتبار مخصوصا در بخش روستایی می‌باشیم.

وی گفت: استان قزوین دارای مناطق کوهستانی و صعب العبور زیادی است و علیرغم این که شهرستان آوج و بخش های الموت و طارم در مناطق کوهستانی قراردارند از اعتبارات ویژه این مناطق بی بهره ایم.

خواجه وند همچنین تهدیدات سایبری را از دیگر بحران های صنعت برق دانست و اظهارداشت: حملات سایبری می تواند به شبکه های IT وOT آسیب های جدی وارد کند که برای پیگیری این آسیب ها نیازمند استقرار سیستم های خاص و تخصیص اعتبارات ویژه هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین خاطرنشان کرد : دستگاه های رمز ارز از دیگر چالش های صنعت برق است و هر چند در زمینه کشف و ضبط رمز ارزهای غیرمجاز بسیار موفق عمل کرده ایم اما چون تعدادی از رمز ارزها در منازل مسکونی مستقر شده شناسایی آنها با مشکل روبروست.

خواجه وند افزود: قزوین در ردیف استان های صنعتی و کشاورزی است که ۴۷ درصد انرژی برق در بخش صنعت و ۲۲ درصد در حوزه کشاورزی استفاده می شود و استانی مولد است که در چرخه زنجیره مواد غذایی، دارویی، بهداشتی نقش موثری دارد لذا تامین برق این صنایع در اولویت قرار دارد.