مهندس پیرپیران:

 ارتقای سطح شرکت های توزیع برق کشور رسالت همه ماست

مهندس پیرپیران معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، مهندس سعیدی دبیر انجمن کارفرمایی شرکت های توزیع، دکتر احمدی مدیر کل دفتر هوشمندسازی و فناوری های نوین، مهندس صمدی مجری طرح کاهش تلفات و مهندس سالک رئیس گروه توسعه و فناوری های توزیع شرکت توانیر با حضور در جمع مدیرعامل، معاونان و مدیران شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد از نزدیک با دستاوردهای علمی و نوآوری های این شرکت آشنا شدند.

 به گزارش دفتر روابط عمومی، در این نشست مهندس پیرپیران معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ضمن تقدیر از نقش و جایگاه توزیع برق مشهد گفت: توزیع برق مشهد الگوی همه شهرها در سطح ملی و کشوری است. در حوزه هوشمندسازی، عملیات خط گرم، کاهش تلفات، اتوماسیون و… توزیع برق مشهد به همت شما عزیزان همواره پیشتاز و پیشگام حرکت ها بوده است و من به سهم خود در همه جا از این شرکت تجلیل کرده ام.

وی با تقدیر از زحمات مهندس سعیدی مدیرعامل قبلی و همچنین مهندس رمضانی مدیرعامل توزیع برق مشهد به تشریح نحوه عبور موفق از پیک بار تابستان سال گذشته و امسال پرداخت و گفت: در مدیریت پیک بار امسال حرکت ویژه ای انجام شد و با توجه به تجارت سال گذشته توانستیم سال ۱۴۰۱ را بدون خاموشی پشت سر بگذرانیم.

وی با اشاره به اینکه کمتر کسی گمان می کرد که بتوانیم تابستان امسال را بخوبی و به زیبایی مدیریت کنیم گفت: همدلی و همراهی صنعت برق بویژه شرکت های توزیع بسیار موثر بود و جا دارد از زحمات یک یک شما درتوزیع برق مشهد قدردانی کنیم.

مهندس پیرپیران در ادامه با بیان این مطلب که امروز نیاز است تا در بخش صنعت برق گام ها را بلندتر برداریم، به تفاوت زیاد بین شرکت های توزیع برق کشور اشاره کرد و گفت: شرکت های زیادی در کشور حرکت های خوب و اقداماتی را انجام داده اند اما در مقایسه می بینیم که برخی شرکت های توزیع نتوانسته اند انتظارات را برآورده نمایند.

امروز ما وشما و انجمن کارفرمایی شرکت های توزیع باید سطح شرکت های توزیع را ارتقاء دهیم .امروز رسالت من وشما به عنوان مدیران صنعت برق باید ارتقای سطح شرکت های توزیع باشد و در این راه و در اولین قدم باید نگاه مدیران کلان برق به همه ی بخش های توزیع تغییر کند. رسالت ماست تا در حوزه توزیع و شرکت هایی که در نقطه پائینی قرار دارند پله به پله ارتقا یابند.

وی در پایان گفت: ضمن حمایت از توزیع برق مشهد باید کاری کنیم که در دوران خدمتی خود با قدم های خوب، یادگاری های خوبی در کشور برجای گذاریم.

در ادامه مهندس رمضانی مدیرعامل توزیع برق مشهد به ارائه گزارشی از شاخص ها، فعالیت ها و اقدامات این شرکت در حوزه های مختلف پرداخت.

وی ضمن تشریح ویژگی های شهر مشهد و پذیرایی سالانه ۲۵ میلیون زائر و مسافر در این شهر و وجود یک میلیون و ۷۲۳ هزار مشترک برق در مشهد گفت: وجود ۱۳۳۰ کلید اتوماسیون،۴۳۰ فیدر و ۵۱ پست فوق توزیع از جمله شاخص های این شرکت است.

وی به تشریح ویژگی های مدل بلوغ شبکه هوشمند SGMM پرداخت و گفت: این مدل مسیری شفاف به سمت شبکه هوشمند می باشد و یک ابزار مدیریتی محسوب می شود و بر این اساس، نقشه استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق مشهد تدوین شده است.

مهندس رمضانی رویکرد هوشمندسازی و ناب سازی در شرکت را بر اساس برنامه های ۵ و ۱۰ ساله عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمام مشترکین دیماندی رویت پذیر و کنترل پذیر هستند و تاکنون ۱۰۷ هزار کنتور هوشمند نصب شده و ۸۱ درصد بار رویت پذیر می باشد. وی از نصب ۱۰۸۰۰ کنتور هوشمند برای مشترکین پر مصرف آمپری از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: ۱۲۲ مشترک ولتاژ اولیه کنترل پذیر شده اند ضمن اینکه مصرف ۴۲۵ اداره در مشهد کنترل پذیر و ۵۳۶ اداره نیز رویت پذیر می باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام شبکه روشنایی معابر مجهز به کنتور هوشمند می باشند، افزود ۱۰۰ درصد روشنایی بزرگراههای شهرمشهد از طریق کنتور هوشمند در مدار می گیرند. ایشان بر تحلیل اقتصادی خط گرم نیز اشاره کرد و گفت: میزان انتفاع ملی اجرای عملیات خط گرم فرمان از نزدیک در مشهد طی ساله ای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به میزان  ۵۹۱/۴ میلیارد تومان بوده است. وی در پایان به تشریح سایر اقدامات شرکت در حوزه های مختلف شامل مدیریت اضطراری بار، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، آموزش ها، راه اندازی سامانه ۵۰۰۱۹۰، استقرار مدیریت ارتباط با مشتری CRM، کشف دستگاه های رمز ارز غیر مجاز، طراحی و پیاده سازی سیستم APM، طراحی نرم افزار کشف الگوریتم صرف، سیستم ذخیره ساز سرما و … پرداخت.

در این نشست، مهندس سعیدی دبیر انجمن کارفرمایی شرکت های توزیع نیز گفت: شاخص های بخش توزیع امروز جاذب نیست و نباید در دام مقایسه با خودمان گرفتار شویم ، وی گفت: برای انجام کارهای بزرگ باید بلندنظر و بلندپرواز باشیم وانجمن کارفرمایی معتقد است طی سه سال آینده می توان به نقطه خوبی رسید که در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در پایان ایجاد شهر هوشمند در جزیره کیش و استفاده از ظرفیت پشت بام ها را برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر ضروری عنوان کرد.

 در این نشست از کتاب “پیاده سازی موفق شبکه هوشمند” که در سال ۲۰۱۶ توسط دکتر جیمز کچلج نوشته شده و توسط توزیع برق مشهد ترجمه و منتشر شده است، وهمچنین از برنامه چشم انداز و استراتژی توزیع برق مشهد رونمایی شد. شایان ذکر است در پایان این نشست از نمایشگاه نوآوری های توزیع برق مشهد در بخش های کنترل پذیری و رویت پذیری مشترکین، خارج نمودن لوازم اندازه گیری از محل مصرف، کاهش تلفات و همچنین از دستگاه تستر سه فاز AC و دستگاه عیب یاب پرتال کابل فشار ضعیف و تابلوهای هوشمند بازدید بعمل آمد.