وزیر نیرو در آئین افتتاح بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران مطرح کرد

طرح‌ های توسعه‌ ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم محقق میشوند

وزیر نیرو با بیان اینکه برای استفاده از پساب بهداشتی در حوزه کشاورزی پربازده و صنعت برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: تلاش می‌کنیم دیگر طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران را تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسانیم.

به گزارش برقآب، علی‌اکبر محرابیان در آیین افتتاح بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران گفت: پروژه‌هایی که امروز به مرحله بهره‌برداری رسید، نقش بسیار مهمی در تامین آب شرب پایدار برای شهر تهران دارد.

به گفته محرابیان اجرای رینگ آبرسانی تهران و اتصال تمام منابع آب شرب تهران به یکدیگر از آن جهت اهمیت دارد که امکان تبادل و چرخش آب شرب تهران را از سامانه‌های مختلف به نقاط مورد نیاز فراهم خواهد کرد و در نتیجه این اقدام امکان انعطاف و مانور ما را در نحوه مدیریت منابع آبی افزایش می‌دهد.

او تاکید کرد: تکمیل و بهره‌برداری از مخزن ۱۴۰ هزار مترمکعبی آب شرب در تهران یکی از پروژه‌های ارزشمندی است که امروز به بهره‌برداری رسید که این مخازن معادل ۵ درصد از مخازن کل تاریخ تهران است و امیدواریم با همین سرعت در آینده نزدیک شاهد افتتاح و بهره‌برداری از سایر طرح‌های مهم آبی شهر تهران نیز باشیم.

محرابیان با تأکید بر لزوم جلوگیری از اتلاف آب شرب در طول مسیر انتقال و شبکه‌های آبرسانی بیان کرد: به منظور جلوگیری از اتلاف منابع آب شرب تهران باید نسبت به نوسازی و اصلاح شبکه آبرسانی اقدام کنیم.

او گفت: یکی از واقعیت‌های مهمی که درباره منابع آب شرب تهران وجود دارد، این است که در طول سال‌های گذشته به منابع آبی شهر افزوده نشده است و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته جمعیت شهر تهران چند برابر شده است.

محرابیان با تأکید بر ضرورت اجرای سایر طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم اضافه کرد: باتوجه به میزان بالای مصرف، شرایط اقلیمی و نوسانات بارشی که در کشور به ویژه شهر تهران وجود دارد، باید به متنوع‌سازی منابع آب اقدام کنیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بررسی فرایند توسعه کشور نشان می‌دهد که در حوزه آب و انرژی در دهه‌های اخیر توسعه شتابانی داشته‌ایم، گفت: به طور نمونه ۴۵ سال پیش تعداد واحد‌های مسکونی کشور ۵.۷ میلیون واحد بود، اما اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی دارای اشتراک آب و برق در کشور داریم که حکایت از افزایش قابل توجه نیاز به آب شرب در کشور است.

او افزود: در صنایع نیز در طول دهه‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم؛ به عنوان نمونه در حالی که ۴۵ سال قبل ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه ۳۸۰ هزار تن بود، اکنون این ظرفیت به بیش از ۴۸ میلیون تن رسیده است.

او با اشاره به افزایش نیاز مصرف آب کشور در حوزه شرب به واسطه بهبود شاخص‌های بهداشتی نسبت به دهه‌های گذشته افزود: افزایش تقاضای آب در شهر تهران به مراتب از سایر نقاط کشور بیشتر بوده و همین مسئله نیز بر پیچیده‌ترشدن مدیریت منابع آب در پایتخت کشور افزوده است.

وزیر نیرو با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب به واسطه افزایش اهمیت آن اضافه کرد: علاوه بر لزوم توجه به مقوله صرفه‌جویی همچنین باید به دنبال اجرای طرح‌های توسعه و نیز بهره‌برداری بهینه از منابع آب نامتعارف با هدف کاهش مشکلات آبی باشیم. محرابیان با اشاره به موضوع مهم پساب بهداشتی و بازچرخانی آب گفت: امروزه استفاده از پساب بهداشتی و بازچرخانی آب به یکی از ارکان مهم مدیریتی در جهان در حوزه آب تبدیل شده است و ما نیز در ایران باید به صورت جدی بر روی این موضوع متمرکز شویم و ضمن استفاده از پساب بهداشتی در حوزه کشاورزی پربازده و صنعت، آب‌های سطحی و زیرزمینی را برای شرب و بهداشت به مصرف برسانیم.

محرابیان با اشاره به توجه ویژه دولت و مجلس به طرح‌های آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی در نقاط مختلف کشور افزود: در طرح جهاد آبرسانی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰ هزار روستا آب شرب پایدار برسانیم.

به گفته وزیر نیرو ایران در حوزه آب و علوم مهندسی و نیز اجرا جزو کشورهای پیشرفته و پیشرو به شمار می‌رود و در صدر جدول پنج کشور بزرگ جهان در علوم مهندسی آب برای علوم داخلی و صدور خدمات فنی و مهندسی قرار دارد.

محرابیان افزود: همچنین ایران در تولیدات و مواد اولیه به خودکفایی رسیده است و مطلوب است در تبادلات بین‌المللی از این ظرفیت استفاده شود و تلاش شود از ظرفیت بخش خصوصی و NGOها بهره لازم برده شود.