مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران:

آمادگی تحویل ۴۵ میلیون مترمکعب پساب برای آبیاری فضای سبز تهران

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از آمادگی این شرکت برای تحویل سالانه ۴۵ میلیون مترمکعب پساب به شهرداری برای آبیاری فضای سبز تهران خبر داد.

عباسعلی مصرزاده گفت: با فراهم‌ شدن زیرساخت‌های انتقال پساب از سوی شهرداری تهران، امکان انتقال و استفاده از پساب برای شهرداری فراهم خواهد شد.

مصرزاده اجرایی شدن تفاهم‌نامه تامین آب فضای سبز پایتخت از طریق پساب را که بین وزارت نیرو و شهرداری تهران منعقد شده بود را موضوعی با اهمیت برشمرد و افزود: این تفاهم‌نامه بخشی از راهکار وزارت نیرو برای مدیریت شرایط کم‌آبی بوده که مطابق با آن منابع و مصارف آب و فاضلاب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و آب آشامیدنی مشخص و برداشت از منابع زیرزمینی محدود می‌شود.

او افزود: با توجه به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی مطابق با تفاهم‌نامه‌های اخیر در افق ۱۴۱۰ باید ۱۴۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده شود و از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

طبق آمارهای موجود، سالانه برای آبیاری فضای سبز تهران حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود و این حجم برداشت از منابع آبی، چالش اساسی برای سفره‌های آب زیرزمینی تهران به وجود می‌آید.

کاهش منابع آب زیرزمینی و وضعیت کم‌آبی پایتخت، جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز شهری را اجتناب‌ناپذیر کرده است.