آبگیری سدپلرود به صورت آزمایشی

استاندار گیلان با اشاره به پیشرفت ۸۴ درصدی احداث سد پلرود شهرستان رودسر گفت: تمام تلاش ما این است که آبگیری سدپلرود امسال آزمایشی انجام شود و سال آینده آبگیری نهایی صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری برقاب؛ به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان، آبگیری سدپلرود بصورت آزمایشی امسال انجام می‌شود.

اسدالله عباسی استاندار گیلان در این بازدید که مدیران کل دستگاههای اجرایی نیز همراهی داشتند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرعت کار در اتمام سد یادشده نسبتا خوب است ضمن اینکه بر تسریع بیشتر در انجام کار تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در مورد آبگیری سدپلرود چند مانع وجود داشت که سریع برای تعیین تکلیف آنها اقدام شد، افزود: بخشی از این موانع مربوط به زمین، قسمتی دیگر به راه دسترسی و موارد مربوط به قطع درختان ارتباط داشت که تعهد داده شد تا به تعداد قطع هر درخت، ۲ درخت کاشته شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان به موضوع طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: ما نیز باید همگام با کشور در راستای فرمایشات معظم له درختان زیادی برای حفظ جنگل در گیلان غرس کنیم.

وی با بیان اینکه برای ساخت سد پلرود از اعتبارات استانی و ملی کمک شده‌است، اضافه کرد: حمایت های لازم برای احداث این سد انجام شده و در زمان حاضر مشکلی خاصی مشاهده نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه با وجود بارندگی در گیلان، باز هم با تنش آبی بالایی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: باید برای رفع مشکلات آب منطقه ای در این حوزه تلاش شود؛ در این ارتباط از طریق قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) و قرارگاه سازندگی تفاهم نامه‌ای امضاء شده که بیش از ۷۰۰ روستا را در برمی گیرد.

*بازدید میدانی از آخرین وضعیت احداث تصفیه خانه آب طول لات بخش رحیم آباد رودسر

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین در پی بازدید میدانی از آخرین وضعیت احداث تصفیه خانه آب طول لات بخش رحیم آباد رودسر، با بیان اینکه در شهرهای شرق گیلان مشکل تصفیه خانه وجود داشته که برای راه‌اندازی آن اقدام شد، اضافه کرد: این تصفیه خانه کدورت آب تا ۴۰۰ (NTU) ) (متداولترین واحد اندازه گیری کدری آب)؛ را رفع می کند؛ البته میزان کدورت حداکثر ۴۰۰ بود جز اینکه ریزشی صورت گیرد و از مدار خارج شود.

سد مخزنی پلرود یکی از طرح های بزرگ تامین آب استان است که با هدف تنظیم آب رودخانه پلرود بعنوان دومین رودخانه بزرگ گیلان و استفاده از آن برای تامین نیاز آبی بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) اجرا می شود.

با اجرای طرح مخزنی پلرود علاوه بر تامین آب باغ‌های چای، نیاز آب شرب هشت شهر شرق گیلان از جمله لنگرود، رودسر، چابکسر، کلاچای، املش، کومله، واجارگاه و رحیم‌آباد به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال و نیز تولید انرژی برق آبی با ظرفیت ۱۶ مگاوات تأمین می شود.

این سد به سبب ثمربخش بودن برای مردم در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعتی و در آینده تولید برق از اهمیت خاصی برخوردار است.