یزد پیشرو در اجرای بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از اجرای جدی بند ع تبصره 8 قانون بودجه سال 1402 در استان خبر داد.

به گزارش برقاب: محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: براساس بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اخطار های لازم به صنایع  پرآبخواه استان که به آب متعارف دسترسی دارند، داده شده است.

وی در خصوص بند ع تبصره ۸ با بیان اینکه آب بازتخصیص مورد استفاده صنایع استان باید از دو محل انتقال آب دریا و آب پساب باشد، افزود: در صورت استفاده صنایع از آب بازتخصیص آب کیفی صنایع از مدار خارج و در اختیار شرب و بهداشت استان قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ابراز کرد: حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ همه صنایع استان یزد باید از آب بازتخصیص استفاده کنند و چا ه ها و منابع آب کیفی آن ها از دسترس خارج می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه سالیانه ۵۰ سانتیمتر سطح آب زیرزمینی در شهرستان بهاباد در حال افت است، گفت: به دلیل برداشت های بی رویه آب، افزایش جمعیت و توسعه بی رویه صنعت،  آبخوان های استان یزد به شدت در حال افت و نابودی است.

جوادیان زاده با بیان اینکه این شهرستان در سال گذشته بیش از ۷ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته است،  ابراز کرد: مجموع کسری مخازن سال های گذشته در شهرستان بهاباد ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

جوادیان زاده گفت: افت سالانه سفره های آب زیر زمینی باعث اتمام منابع آب در دشت ها استان می شود.

وی با بیان اینکه مجموع بیش از ۳۶ میلیون متر مکعب آب از منابع آب شهرستان برداشت می شود، افزود: ۷۵ درصد از حجم آب از منابع زیر زمینی شهرستان در بخش کشاورزی، ۱۰.۵ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۱۴.۵ درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه بیشترین مصرف آب شهرستان بهاباد در بخش کشاورزی است، گفت: ۲۷ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، ۵.۴ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات و ۳.۹ میلیون متر مکعب در بخش شرب و بهداشت مصرف می شود.

در ادامه محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز و ابرکوه در این نشست گفت: با همکاری همه دستگاه های متولی مدیریت منابع آب در شهرستان بهاباد باید به گونه ای باشد که به کشاورزی لطمه ای وارد نشود.

وی افزود: با همکاری خوب کشاورزان و مردم، هیچ چاه غیر مجازی در این شهرستان وجود ندارد.

همچنین در ابتدای این نشست سید محمد محسن سعیدی رییس اداره آب شهرستان بهاباد گزارشی از عملکرد این اداره در سال گذشته ارائه داد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه از زحمات مهدی برزگر تقدیر و محمد محسن سعیدی به عنوان سرپرست جدید اداره منابع آب شهرستان های بافق و بهاباد معرفی شد