ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صورت کاهش بروکراسی اداری بانک‌ها سرعت می‌گیرد

تولیدکنندگان برنده در مناقصه ساخت 1763 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر معتقدند که در صورت کاهش بروکراسی اداری بانک‌ها و تامین مالی به موقع پروژه‌ها، نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دست ساخت به سرعت راه‌اندازی خواهند شد.

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)،کیوان کهیایی معاون مهندسی شرکت سازنده نیروگاه‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: در مناقصه ساخت ۱۷۶۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برای تکمیل ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ساخت حدود ۱۷۸ مگاوات نیروگاه را پیشنهاد دادیم که برای حدود ۸۶ مگاوات برنده شدیم. قرار است این نیروگاه‌ها طبق زمان تعهد شده شرکت با ساتبا به بهره‌برداری برسند.
وی با اشاره به نیروگاه‌های در دست ساخت، عنوان کرد: ۱۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سه ساختگاه در استان کرمان شامل بردسیر و زرند و اردکان استان یزد در دست ساخت داریم که تا پیک برق سال آینده وارد مدار می‌شوند.
معاون مهندسی شرکت سازنده نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های عطرآباد ۲ و ۳ به ظرفیت مجموع ۴.۵ مگاوات در مدت ۷ ماه ساخته شدند و مهرماه امسال به بهره‌برداری رسیدند؛ اولین صورت حساب فروش برق را به صورت دلاری نیز دریافت کردیم و ساتبا بر اساس تعهد قرار است تا ۵ سال برق این نیروگاه ها را خریداری کند.
به گزارش ساتبا، هزینه تولید برق نیروگاه های عطرآباد به صورت دلاری و از محل منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای نخستین بار در کشور پرداخت شده است.
کهیایی، هدف اصلی از تولید برق پاک را اشتغال‌زایی عنوان و تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذار، سرمایه‌اش را به بانک بسپارد سود بی‌دردسری خواهد داشت، اما یک تولیدکننده با عشق به وطن، ایجاد اشتغال زایی و مسئولیت اجتماعی، دردسرهای تولید را به جان می خرد چرا که برای خانوارهای زیادی درآمدزایی می‌شود.
وی تصریح کرد: در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای واردات تجهیزات و یا تخصیص ارز با مشکلاتی مواجه هستیم که با صبوری در حال حل آن هستیم.
این تولیدکننده از ساتبا به عنوان متولی بخش تجدیدپذیرها در معرفی تولیدکنندگان به بانک و صندوق توسعه ملی، درخواست کرد برای پرداخت تسهیلات و کاهش بروکراسی اداری بانک‌ها و وثایق طرح اقدامات موثرتری شود. همچنین در پیگیری برای کاهش بروکراسی واردات تجهیزات کمک بیشتری کنند. بدیهی است در صورت کاهش بروکراسی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی و تامین مالی به موقع پروژه‌ها، نیروگاه‌ها به سرعت راه‌اندازی خواهند شد.
این گزارش حاکی است مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، دولت مکلف است به سرمایه گذارانی که کالا یا خدمات ارائه شده آنها منجر به صرفه جویی سوخت می شود، اعتبار میزان سوخت صرفه جویی شده را تا سقف اصل و سود سرمایه گذاری پرداخت کند.
مزیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید، پرداخت هزینه‌ها به صورت دلاری و بر اساس سوخت صرفه جویی شده است. با پرداخت هزینه‌ها به صورت دلاری، در صورت تغییرات نرخ ارز ، سرمایه گذار دچار زیان نمی‌شود.