معاون‌ اول رئیس جمهور در بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران؛

تاکید مخبر بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای کاهش مصرف و جبران کمبود برق

معاون اول رییس جمهور از مرکز ملی راهبری شبکه برق ایران(دیسپاچینگ) بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه کنترل پایش و مدیریت شبکه سراسری برق کشور قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی ، “محمد مخبر” عصر پنجشنبه با حضور در وزارت نیرو، ضمن اطلاع از میزان تولید، مصرف و صادرات برق کشور، از تلاش‌ها و اقدامات شبانه‌روزی کارکنان و دست اندرکاران صنعت برق کشور قدردانی کرد.
معاون اول رییس جمهور در نشست با معاونان و مدیران ارشد وزارت نیرو، تامین آب و برق را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خدمات برای مردم برشمرد و افزود: تمامی ابعاد زندگی مردم با آب و برق درگیر است و هیچ ساعتی از زندگی مردم نیست که متأثر از این خدمات نباشد.
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ” دکتر مصطفی رجبی مشهدی” در خصوص چگونگی کنترل شبکه برق ایران و اهمیت حفظ پایداری شبکه سراسری توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در ادامه به سیستم های حفاظتی شبکه سراسری برق کشور اشاره کرد و افزود: سیستم های حفاظتی شبکه سراسری برق کشور به صورت خودکار عمل می کند و تنظیمات دقیقی دارد و این مرکز درواقع مسولیت تنظیمات تجهیزات فولادی و نیروگاهی را برعهده دارد.
مصطفی رجبی مشهدی”حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور را یکی از وظایف و مامورت های مهم شرکت مدیریت شبکه برق ایران دانست و گفت: حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور یکی از وظایف و مامورت های مهم ما می باشد که طی ۱۹ سال اخیر در بسیاری از کشورها شاهد خاموشی سراسری بوده ایم ولیکن با توجه به تجهیزات ،حفاظت ها و نیروی انسانی توانمند و متخصص، بهره برداری بسیار خوبی از شبکه سراسری برق کشور صورت گرفته و شاهد خاموشی سراسری در کشور نبوده ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر پیک روزانه ۳ ساعت و پیک شبانه ۲ ساعت می باشد که با توجه به نزدیکی فصل گرما این پیک به اوج خود خواهد رسید و ادارات می توانند کمک بسیاری را با خاموش کردن وسایل سرمایشی قبل از ترک محل کار و تنظیم روی دمای ۲۵ درجه را انجام دهند.
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص مرکز PMU چنین گفت: مرکز PMU یکی دیگر از مراکز پایش لحظه ای شبکه برق کشور می باشد که در هر ثانیه ۲۵ هزار نمونه برداری را از فرکانس و سایر اطلاعات کلیدی انجام می دهد و عکس دقیق تری را از وضعیت شبکه برق کشور تهیه می کند و اگر احتمالا اتفاقی حادث شود قبل از آن رصدها صورت گرفته و اقدامات اصلاحی انجام می شود.
در ادامه مخبر با تأکید بر اینکه دولت برای تحقق اهداف وزارت نیرو تمامی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را از این دستگاه اجرایی انجام خواهد داد، اظهار امیدواری کرد: مجموعه وزارت نیرو بتواند فصل تابستان پیش‌رو را نیز به خوبی مدیریت کند تا شاهد خاموشی نباشیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: وزارت نیرو دستگاهی خوشنام در جامعه است که امیدوارم بتواند با توسعه خدمات این جایگاه را استمرارو ارتقا بخشد.
مخبر با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» اظهار کرد: وزارت نیرو می‌تواند به منظور جامه عمل پوشاندن به شعار سال جدید ضمن هماهنگی با وزارت صمت و کارخانه‌های تولید لوازم برقی،فراخوانی را برای همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان منتشر کند تا با استفاده از دانش و ظرفیت این شرکت‌ها گامی مهم درکاهش مصرف و جبران کمبود برق برداشته شود.