بهره برداری از هفتاد و سه واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در بجستان

به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری، مراسم بهره برداری از ۷۳ واحد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس پنج کیلوواتی ویژه اقشار کم برخوردار جامعه (عمدتا مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای «قاسم آباد» از توابع شهرستان بجستان به نمایندگی از ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس دیگر کمیته امداد امام خمینی در خراسان رضوی با حضور مسئولان برگزار شد.

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در این مراسم معاون کمیته امداد امام خمینی استان خراسان رضوی، فرماندار، امام جمعه، مدیر برق، روسا و نمایندگان نهاد‌های حمایتی و روسای بانک های عامل شهرستان بجستان حضور داشتند.

مدیر برق بجستان در این مراسم گفت: در روستای «قاسم آباد» که به عنوان پایلوت استانی در طرح بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس معرفی شده است از مجموعه ۲۳۵ مشترک موجود در آن، ۱۹۹ مشترک متقاضی نصب سامانه های خورشیدی هستند اما با توجه به ظرفیت شبکه تاکنون تعداد ۷۳ سامانه خورشیدی حمایتی نصب و به شبکه برق سراسری متصل شده است.
محسن زنده دل افزود: این درحالیست که به منظور افزایش ظرفیت پست های توزیع برق بجستان، دو دستگاه ترانس به ظرفیت ۵۲۵ کیلووات در این شهرستان نصب شده و طول شبکه فشار ضعیف برق بجستان از طریق جایگزینی کابل خودنگهدار به طول پنج کیلومتر افزایش یافته که در این خصوص سرمایه گذاری معادل ۲۵ میلیارد ریال توسط شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی انجام گرفته است.
مدیر برق بجستان گفت: در حال حاضر ۵۴ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس از سالها قبل به شبکه برق این شهرستان متصل بوده که با وجود استقبال بی نظیر مشترکین این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۴۰۰ نیروگاه افزایش خواهد یافت.
زنده دل اظهار کرد: در حال حاضر با تعداد ۲۹۸ مشترک جدید نیروگاه خورشیدی در بجستان قرارداد منعقد شده که از این تعداد، بیشترین متقاضی مربوط به روستای «قاسم آباد» است.
وی ادامه داد: طرح احداث سامانه‌های حمایتی خورشیدی پنج کیلوواتی ابلاغیه از سوی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور است که بر اساس آن، باید ۵۵۰ هزار سامانه یا نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در طول پنج سال توسط نهاد‌های حمایتی برای خانواده های تحت پوشش آنها ایجاد شود.
وی اضافه کرد: قرارداد خرید تضمینی برق سامانه‌های حمایتی خورشیدی میان ساتبا و خانواده های تحت حمایت تا ۲۰ سال ادامه خواهد داشت و قرارداد‌ها به گونه‌ای است که قیمت تعدیل هم به آن اضافه می‌شود و هر سال این نرخ افزایش پیدا می‌کند.
زنده دل گفت: مدت بازپرداخت وام اولیه برای خرید نیروگاه خورشیدی از سوی متقاضی هفت سال است که بعد از این مدت، قرارداد متقاضی با ساتبا همچنان ادامه خواهد یافت.
مدیر برق بجستان گفت: این شهرستان ظرفیت بی‌نظیری در زمینه تابش آفتاب در طول سال دارد و به طور متوسط سالانه از بیش از ۳۰۰ روز آفتابی برخوردار است که برای مولد‌های خورشیدی ظرفیت خوبی است.