پاون گزارش می‌دهد

استقبال صنایع بزرگ از برنامه دولت برای احداث نیروگاه خودتامین

مستند به ماده ٤ قانون مانع زدایی از صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی صنایع بزرگ باید ضمن احداث نیروگاه خود تامین بخشی از نیاز خود به انرژی برق را از این طریق تامین کنند، قانون مهمی که بررسی‌ها نشان می‌دهد با استقبال خوبی از سوی صنایع رو به رو شده و تا کنون برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات درخواست صنایع در این حوزه موافقت اصولی صادر شده است.

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو برای رفع ناترازی در صنعت برق و تامین برق کافی به ویژه در فصل گرم سال، تسهیل فرایند نیروگاه سازی توسط صنایع است که در همین رابطه تاکنون ۵ واحد نیروگاهی از سوی صنایع کشور به ظرفیت ٨٧١ مگاوات وارد مدار شده و قرار است تا تابستان آینده این رقم به ١٧٠٠ مگاوات برسد.
مهرماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صمت مبنی بر احداث حداقل ١٠ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین از سوی صنایع امضا شد که این تفاهم نامه شامل احداث حداقل ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است.
در همین راستا و تاکنون ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه خود تامین صنایع وارد مرحله اجرایی شده و از این میزان تاکنون عملیات اجرایی پنج واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ٨٧١ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده است.
همچنین بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ٧ واحد نیروگاهی صنایع نیز تا تابستان ١۴٠٣به شبکه سراسری متصل می‌شود تا مجموع ظرفیت نیروگاه‌های صنایع به ١٧٠٠ مگاوات برسد.
بر اساس این گزارش فولاد مبارکه ١۶٠٠ مگاوات نیروگاه را در دست احداث دارد که ۶٠٠ مگاوات خورشیدی و ۱۰۰۰ مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحد گازی به ظرفیت ٣٠٧ مگاوات به بهره برداری رسیده و ٣٠٧ مگاوات دیگر نیز طی روز‌های آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.
شرکت‌های چادرملو یزد، گل گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام ۵۴۶ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان ١۴٠٣ به بهره‌برداری می‌رسند.
علاوه بر این برخی دیگر از صنایع نیز مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان در حال برگزاری مناقصه و اخذ مجوز سوخت هستند که انتظار می‌رود تا تابستان ١۴٠۴، واحد‌های گازی این نیروگاه‌ها نیز به مدار بیاید.
سید زمان حسینی – مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع با اشاره به استقبال بسیار خوب صنایع از برنامه دولت سیزدهم برای احداث نیروگاه خود تامین گفت: باتوجه به ناترازی موجود در صنعت برق و تصویب ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ به منظور تامین برق کافی خود در فصل گرم سال می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه خود تامین کنند.
مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع با بیان اینکه تاکنون برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات درخواست احداث نیروگاه از سوی صنایع موافقت اصولی صادر شده است، اظهار داشت: برق تولیدی نیروگاه‌های خود تامین علاوه بر حل نیاز برق صنایع می‌تواند به صورت قرارداد‌های دو جانبه بین نیروگاه و مصرف کنندگان مبادله شود که طی قراردادی از پشتیبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برخوردار می‌شود و علاوه بر آن صنایع می‌توانند.
حسینی افزود: محاسبات نشان می‌هد هزینه احداث نیروگاه خود تامین توسط صنایع ظرف دو الی سه سال به واسطه جلوگیری از خسارت عدم تولید در محدودیت‌های فصل گرم سال جبران می‌شود و ضمن آن این صنایع می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق و به فروش برسانند.