کاهش میزان بارندگی ها در استان زنجان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور در برنامه زنده رادیویی “اوز به اوز ” شبکه استانی زنجان به سؤالات مجری برنامه و مخاطبین پاسخ داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زتجان،”اسماعیل افشاری” در ابتدا با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانیهای عزیز در ماه […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور در برنامه زنده رادیویی “اوز به اوز ” شبکه استانی زنجان به سؤالات مجری برنامه و مخاطبین پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زتجان،”اسماعیل افشاری” در ابتدا با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانیهای عزیز در ماه مبارک رمضان با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی استان در سالجاری با توجه به آمار ایستگاههای مبنا، اظهارداشت:تا مورخ ۱۸ اردیبهشت مجموع بارندگی های ثبت شده در استان ۱۸۵ میلی متر بود که این آمار نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ درصد منفی می باشد.

افشاری در ادامه با اشاره به بارش ۳۵۴ میلی متری که از مهر ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ می باشد، تصریح کرد:از مهر ۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ که یک سال آبی نامیده می شود ۴۷ درصد کاهش را نسبت به سال آبی قبل نشان میدهد.

وی گفت: آمار دراز مدت بارندگی هم که حدود ۳۰ یا ۴۰ ساله است حدود ۳۰ درصد منفی است و ما امیدوار بودیم بارشهای ۹۸ و ۹۹ تداوم یابد که اینگونه نشدو امسال از سالهای سخت آبی برای استان است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تشریح وضعیت منابع آبی استان و روانابهای حاصله از باران های فصلی خاطرنشان ساخت:امسال ۷۴ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است که نسبت به سال قبل که ۱۹۲ میلیون متر مکعب بود تقریبا ۶۰ درصد کاهش را نشان میدهد و این متاسفانه بدلیل عدم بارش برف و باران مناسب می باشد.

افشاری در این راستا افزود: چون شهرهای بزرگ استان مثل زنجان،ابهر و خرمدره از آبهای سطحی در بحث شرب تغذیه می کنند، برنامه این شرکت به گونه ای است که مصرف این منابع را با حساسیت بیشتری کنترل نماید تا برای فصل گرما با کمبود مواجه نشویم.

وی ادامه داد: سال قبل ۲۹۱ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان وجود داشت که امسال با ۲۰ میلیون کاهش یعنی ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب در این سدها موجود است و این موضوع، صرفه جویی حداکثری همشهریان و هم استانیهای عزیز را می طلبد.

دبیر شورای حفاظت استان ، منابع آب را در دو بخش آب زیر زمینی و آب سطحی تقسیم کرد و خاطر نشان نمود: آب سطحی قابل رویت است ولی آب زیرزمینی قابل رویت نیست و متاسفانه همین موضوع موجب شده  است که با مصرف بی رویه ای که از سوی کشاورزان و بهره برداران استان شاهد هستیم، با کسری بیشتری در این حوزه روبرو شویم.

وی با اشاره به متوسط افت ۷۷ سانتی متری تراز آب زیرزمینی در دشت های استان، تصریح کرد:آب یک منبع نامحدود نیست و ما نیز از الطاف خداوند نا امید نیستیم ولی یک عزم ملی و عقلانیت و اجماع کلی نیاز است تا از این وضعیت خارج شویم.

افشاری، گفت:پروژه های مختلفی برای موضوع طرح سازگاری با کم آبی تعریف شده که از آن جمله می توان به؛ انسداد چاههای غیرمجاز، کشت های گلخانه ای که حقابه آنها تعریف شده است و همچنین عدم توسعه اراضی کشاورزی و عدم تخطی کشاورزان و بهره برداران از واگذاری اراضی آبخور اولیه به مالکین استانهای همجوار اشاره نمود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان  با تاکید بر این موضوع که کشاورزی باید دانایی محور و براساس برنامه‌ریزی لازم برای توسعه این بخش با در نظر گرفتن میزان سازگاری و تطبیق با شرایط محیطی در هر منطقه باشد، افزود: می توان با هدف مقابله با خشکسالی و کمبود آب، الگوی کشت سبزیجات و صیفی جاتی که نیاز آبی بیشتری دارند را به محصولات باغی و زراعی که نیاز به آب کمتری دارند و از راندمان بالایی برخوردارند مانند:گل محمدی و زعفران تغییر داد که با حمایت و اطلاع رسانی اداره ترویج جهادکشاورزی و رسانه های جمعی استان این امر دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر در شهرستانهای استان به کمبود آب دامن زده است، ورود کشاورزان غیر بومی استان‌های همجوار به منطقه و اجاره اراضی حاصلخیز برای کاشت محصولات آبدوست همچون سیب زمینی است که متاسفانه با تطمیع کشاورزان منطقه این روند با شتاب افزایشی در حال رشد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،از کشاورزان و بهره برداران استان خواست تحت هیچ شرایطی اراضی کشاورزی خود را به افراد غیربومی اجاره ندهند که یکی از عوامل اصلی بیابان زایی و از بین رفتن کیفیت خاک استان است و همین کشت های بی رویه و غیراصولی که توسط این افراد صورت میگیرد به بحران آب دامن می زند.