ورود ۳ میلیون مترمکعب آب به سد گلستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: که براثر بارش‌های رگباری سامانه بارانزای اخیر  در این استان بویژه نواحی شرق آن، تا کنون ۳ میلیون متر مکعب وارد سد مخزنی گلستان با ظرفیت ۴۲ میلیون متر مکعب در حوزه شهرستان گنبدکاووس شده است که معادل ۷ درصد ظرفیت آن است. به گزارش روابط […]

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: که براثر بارش‌های رگباری سامانه بارانزای اخیر  در این استان بویژه نواحی شرق آن، تا کنون ۳ میلیون متر مکعب وارد سد مخزنی گلستان با ظرفیت ۴۲ میلیون متر مکعب در حوزه شهرستان گنبدکاووس شده است که معادل ۷ درصد ظرفیت آن است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان جواد تیموری اظهار کرد: ورود این حجم آب به سد گلستان که پیش از این براثر کاهش ۳۰ درصدی بارش‌های سال آب جاری نسبت به متوسط بلند مدت و وقوع پدیده خشکسالی، خشک شده بود، قابل توجه است.
وی افزود: هم اکنون ورود آب به سدهای بوستان و گلستان و برخی سدهای دیگر ادامه دارد که افزایش آب آنها را طی چند روز آتی تا قطع جریان سیلاب به همراه خواهد داشت.
تیموری اضافه کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته در گلستان و در حوضه نکارود سه میلی‌متر، حوضه خلیج گرگان و قره سو به ترتیب حدود ۹ و ۱۰ میلی‌متر، حوضه اترک حدود ۲۱ میلی‌متر و حوضه گرگان رود و ۱۷ سرشاخه آن به طور میانگین حدود ۲۷ میلی‌متر باران باریده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: حجم آب حاصل از بارش‌های اخیر که مطابق اعلام هواشناسی تا عصر امروز نیز ادامه دارد، پس از پایان باران توسط کارشناسان این شرکت محاسبه و اطلاع رسانی خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون ذخیره آب سدهای استان حدود ۵۲ میلیون متر مکعب معادل ۲۱ درصد ظرفیت سدهای استان است در صورتی که سدهای استان در مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد ظرفیت ،  معادل ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب داشت.
ثبت بارش بیش از ۵۰ میلی متر طی ۲۴ ساعت گذشته درایستگاههای باران سنجی شرکت آب منطقه ای در مراوه تپه و نراب آزادشهر

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: طی بارش های رخ داده از ۷ صبح چهارشنبه ۶ مرداد لغایت ساعت ۷ عصر پنجشنبه ٧ مرداد در ایستگاه‌های شرکت آب منطقه ای گلستان  بیشترین بارش ها در حوضه اترک در مراوه تپه  به میزان ۵۴ میلی متر و در ایستگاه نراب آزادشهر به مقدار ۵۰ میلی متر رخ داد
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، حسین دهقان اظهار کرد: در حوضه گرگانرود در تنگراه ۴۷، گلیداغ ۴۸، گالیکش ۴۲، گنبد کاووس ۳۷، لزوره مینودشت ۳۵، تمر قره قوزی ۳۴، رامیان ۲۲ و نوده خاندوز ۲۳ میلی متر طی این مدت باران بارید
وی بیان کرد: در حوضه اترک نیز در مراوه تپه ۵۴ ودر چپرقویمه ۴۷ میلی متر باران بارید. در حوضه قره سو در کردکوی ۲۳، زیارت ۱۱ و در شصت کلاته ۹ میلی متر ودر حوضه خلیج گرگان در ایستگاه وطنا ۹ و در باغو ۷ میلی متر بارش به ثبت رسیده است طی بارش های رخ داده در این مدت ورودی سیلاب به مخازن سدهای استان در حال انجام است و ادامه دارد و با توجه به پایش میدانی از بدو بارش مشخص گردید که علیرغم این که رودخانه ها ظرفیت عبور سیلاب را داشتند ولی در مواجهه با برخی سازه های تقاطعی و پلها که ظرفیت کافی را برای عبور سیلابی ندارند ، در مناطقی سیلاب از رودخانه خارج شد و مشکلاتی را بوجود آورد که لازم است متولیان این گونه پلها هرچه سریعتر اصلاحات لازم بر روی آنها انجام گیرد