بزرگترین قرارداد فروش برق تجدید پذیر صنعت آب وفاضلاب کشور

به گزارش برقآب بزرگترین قرارداد فروش برق تجدید پذیر صنعت آب و فاضلاب کشور با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به مدت ۱۵ سال مبادله گردید. مهندس مصرزاده معاون بهره برداری شرکت فاضلاب تهران با اعلام این خبر اظهار داشت : در راستای عملیاتی نمودن ماده (۶۲)  قانون تنظیم بخشی […]

به گزارش برقآب بزرگترین قرارداد فروش برق تجدید پذیر صنعت آب و فاضلاب کشور با سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) به مدت ۱۵ سال مبادله گردید.

مهندس مصرزاده معاون بهره برداری شرکت فاضلاب تهران با اعلام این خبر اظهار داشت : در راستای عملیاتی نمودن ماده (۶۲)  قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر “تکلیف وزارت نیرو برای خریداری انرژی برق تولیدی توسط نیروگاه و تولیدکنندگان بخش های خصوصی و دولتی باقیمت های تضمینی” و بند (ب) ماده (۱۳۳) قانون برنامه پنج ساله پنجم ، قرارداد فروش برق تولیدی نیروگاه بیوگازسوز تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران که به عنوان تنها نیروگاه بیوگاز ناشی از تصفیه فاضلاب در ایران در حال فعالیت می باشد با سازمان ساتبا مبادله گردیده است.

وی افزود: این نیروگاه به عنوان بخش کوچکی از طرح فاضلاب تهران ( بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه) در محل تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران (بزرگترین تصفیه خانه فاضــلاب خاورمیانه) واقع شده است. این نیروگاه که یکی از بزرگتریــن نیروگاه های بیوگاز حاصــل از تصفیــه فاضلاب در جهــان می باشد، با ظرفیت اسمی تولید سالیانه ۴۴ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۱۴۰ تراژول انرژی حرارتی در حال فعالیت می باشد که این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شــهرک مسکونی ۶۰ هزار نفری بوده و صرفه جویی انرژی  فسیلی در حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام (۴۰۰ هزار مترمکعب گاز) در سال را به دنبال دارد. همچنین فعالیت این نیروگاه موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سالانه در حدود   ۱۵۰ هزار تن معادل دی اکسیدکربن (معادل ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز برای جذب دی اکسید کربن) گردیده است.

ایشان ادامه داد: بهره برداری تجاری نیروگاه مذکور (فروش برق تولیدی) طی قراردادی ۵ ساله با شرکت توانیر (تفویض قرارداد به ساتبا) از سال ۱۳۹۳ آغاز و در شهریور سال ۱۳۹۸ به اتمام رسیده بود که با توجه به اتمام قرارداد ۵ ساله ،پیگیری های فراوانی به منظور تمدید قرارداد مذکور و یا انعقاد قرارداد جدید از کلیه سازمان های مرتبط صورت پذیرفت که در نهایت منجر به انعقاد قرارداد جدیدی به مدت ۱۵ سال (از شهریور سال ۱۳۹۸ تا شهریور سال ۱۴۱۳) با نرخ پایه ۱۰۵۰۰ ریال گردیده است.  با انعقاد این قرارداد ، در طی مدت ۱۵ سال امکان فروش برق تولیدی این نیروگاه که در حدود ۵۰۰ میلیارد کیلووات ساعت می باشد فراهم گردیده است و از این رو می توان اظهار داشت که این قرارداد بزرگترین قرارداد فروش برق در صنعت آب و فاضلاب کشور می باشد.

وی همچنین در ارتباط با برنامه های آینده شرکت فاضلاب تهران به منظور توسعه انرژی های تجدید پذیر بیان داشت: شرکت فاضلاب تهران به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه انرژی های تجدید پذیر و طرح های زیست محیطی، برنامه ریزی های گسترده ای را به منظور توسعه این انرژی ها (از جمله توسعه نیروگاه های بیوگاز در سایر تصفیه خانه های فاضلاب شهر تهران (احداث و بهره برداری مجموعا ۲۰ واحد نیروگاهی تولید همزمان برق و حرارت  با ظرفیت متوسط ۱ مگاوات انرژی الکتریکی و ۱,۲ مگاوات انرژی حرارتی  در هر واحد با تولید سالیانه ۲۰۰ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۷۰۰ تراژول انرژی حرارتی برای کلیه تصفیه خانه های فاضلاب تهران) را در دستور کار خود قرار داده است که با بهره برداری از این نیروگاه ها، کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های همزمان برق و حرارت (CHP) از فاضلاب در جهان معرفی می گردد.  همچنین شرکت فاضلاب تهران توسعه نیروگاه خورشیدی نصب شده بر روی کانال پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب جنوب که بزرگترین نیروگاه خورشیدی در صنعت آب و فاضلاب کشور و تنها نیروگاه خورشیدی بر روی کانال پساب خروجی در سطح جهان می باشد (از ۴۲۰ کیلووات در ساعت فعلی به ۱ مگاوات در ساعت) را مورد نظر خود قرار داده است.

در پایان می بایست به این نکته اشاره نمود که این فعالیت های زیست محیطی می تواند به عنوان الگویی برای سایر شرکت های آب و فاضلاب شهری در کشور جهت بهره گیری از ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر و حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.

 

سیستم جدید جامع درآمد و امور مشترکین در شرکت فاضلاب تهران راه اندازی می شود

معاون درآمد و نظارت بر واگذاری انشعاب شرکت فاضلاب تهران از راه اندازی سیستم جامع درآمد و امور مشترکین با هدف شفاف سازی و نظارت بیشتر بر روی نقدینگی و حساب های شرکت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران، علی فضل الهی محمدی گفت: تا پیش از این نرم افزارها و سیستم های درآمد و امور مشترکین شرکت فاضلاب متناسب با نوع کار اجرایی برای نصب و فروش انشعاب در این شرکت بوده است.

وی در ادامه افزود: سیستم جدید با قابلیت جداسازی پرداخت مشترکین در هر یک از شعب بانکی و به تفکیک آبفا مناطق، سامانه ایی است که میتنی بر فرد خاصی نبوده و فرآیند های حسابرسی و گزارش گیری استانداردی دارد که ضمن رصد حساب های مالی و بررسی هرگونه مغایرت و تراز نبودن، امکان گزارش گیری های مدیریتی متنوعی را فراهم می سازد.

گفتنی است نصب و فروش انشعابات فاضلاب طی سال های گذشته از شرکت فاضلاب به شرکت های آبفا مناطق ۶گانه واگذار شده است و درآمدهای حاصل از فروش آن در حساب های شرکت فاضلاب و توسط ۲۸ بانک عامل مختلف واریز می گردد.

سیستم های حسابداری یکی از پایه های استوار برای دوام و بقای هر سازمانی هستند که قطعا” راه‌اندازی سیستم های درآمد نوین ضمن ایجاد تحولی عظیمی در شفاف سازی حساب های سازمان ها، کاهش مراجعات حضوری مردمی به شرکت ها را به دنبال دارد.