امسال شرایط ویژه ای در تامین آب شرب داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه امسال شرایط ویژه ای در تامین آب شرب داریم گفت: کاهش نزولات‌ جوی و قرار گرفتن گلستان در جایگاه پنجم کشور به لحاظ کاهش بارندگی باعث می‌شود تابستان بسیارسختی را پیش‌رو خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه امسال شرایط ویژه ای در تامین آب شرب داریم گفت: کاهش نزولات‌ جوی و قرار گرفتن گلستان در جایگاه پنجم کشور به لحاظ کاهش بارندگی باعث می‌شود تابستان بسیارسختی را پیش‌رو خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه امسال شرایط ویژه ای در تامین آب شرب  داریم ، گفت: کاهش نزولات‌ جوی و قرار گرفتن گلستان در جایگاه پنجم کشور به لحاظ کاهش بارندگی باعث می‌شود تابستان بسیارسختی را پیش‌رو  خواهیم داشت.

بهزاد هرمزی در نشست خبری با موضوع ” مدیریت مصرف آب و گذر از تنش آبی تابستان ۱۴۰۰ ،اظهار داشت:  صرفه جویی و مدیریت مصرف آب برای گذر از شرایط امسال، کاملا ضروری است.

وی افزود: ۹۶ درصد آب شرب استان از چاه‌ها تامین می‌شود و گلستان هم استانی کشاورزی و  تامین آب آن هم متکی به چاهها است.

به گفته وی ، ۳۵ هزار حلقه چاه ” مجاز و غیرمجاز” در استان گلستان وجود دارد که ۶۰۰ حلقه برای تأمین آب شرب شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که کنترل این تعداد چاهها دست ما نیست ،  افزود: گفت:  شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیر انسداد این چاهها است ولی ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز و برداشت از منابع زیرزمینی در تابستان امسال بسیار نگران‌کننده است.

هرمزی تصریح کرد: گلستان یک استان کشاورزی است و بیشتر افراد مشغول فعالیت کشاورزی هستند در تابستان که برداشت آب از چاه های کشاورزی افزایش می‌یابد سطح سفره‌ها پایین آمده و با کاهش آبدهی چاه‌ها روبرو می شویم به گونه ای که طی ۱۰ روز گذشته آمارها نشان داده‌ است چاههای شهر گرگان هشت درصد کاهش آب‌دهی داشته‌اند که این اتفاق جای نگرانی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در خصوص گذر از خشکسالی و تنش آبی تابستان امسال بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که از سال‌های قبل وجود داشته‌ است ، با راه اندازی سه حلقه چاه در اول تابستان و دو حلقه دیگر تا  اواسط تابستان و ایستگاه پمپاژ جمعا  ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب گرگان اضافه می شود تا از مشکلات کم‌آبی گذر کنیم.

هرمزی با بیان اینکه این شرکت فقط توزیع کننده آب شرب است در ادامه نیاز آبی شهرگرگان را یک هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت:  در حالی که کل آب تحویلی در مرکز استان کمتر از یک هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه بوده است و ۴۷۸ لیتر بر ثانیه با کاهش تأمین آب در شهر گرگان مواجه هستیم.

به گفته وی با بهره برداری از سد «شصت کلاته» ۲۰۰   لیتر برثانیه آب شرب گرگان را تامین خواهد کرد،  ولی با این حال همچنان کمبود آب خواهیم داشت و باید از آب شیرین کن‌های دریای خزر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در کشور دو مرکز استان وجود دارد که از منابع پایدار (سد) بی‌بهره اند. دو استان گلستان و کرمان چنین حالتی دارند، کرمان که یک منطقه کویری است و گرگان که یک خطه سرسبز در شمال کشور است، کرمان به دلیل کویری بودن در این زمینه توجیه دارد، اما گرگان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد.

هرمزی تأمین آب شرب شهر گرگان جزو وظایف آب منطقه‌ای دانست و گفت: در حال حاضر  ۴۷۸ لیتر بر ثانیه با کاهش تأمین آب در شهر گرگان مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در پایان  با اشاره  به اینکه  امسال سال کم آبی است از مردم استان خواست فقط برای نیازهای اساسی از آب شرب استفاده کنند و از شستشوی پارکینگ و کوچه و خیابان هم جدا  خودداری کنند.