سرپرست امور منابع آب کلات مطرح کرد:

۹۲ درصد چاه‌های مجاز در کلات به کنتور هوشمند مجهز شده است

سرپرست امور منابع آب کلات با اعلام این خبر در گزارشی با اشاره به منابع و سرمایه‌های آبی این شهرستان گفت: در دین، آئین و فرهنگ کهن ما ایرانی‌ها، آب به معنای زندگی است و خداوند بزرگ و مهربان را سپاسگزاریم که بر ما منت نهاده و تامین آب شرب و بهداشت (مردمان) شهرستان کلات و روستاهای آن را به  ما واگذار کرده است و انشاالله، ما در شهرستان این ماموریت خطیر و مقدس را با همکارانی متعهد، توانمند و سخت‌کوش با تعامل و همکاری با کشاورزان بر مبنای برنامه‌ریزی دقیق به سرانجام برسانیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، “فاطمه رضایی” در خصوص منابع آبی و اقدامات انجام شده در این زمینه در شهرستان افزود: شهرستان کلات دارای رودخانه دائمی سررود، ایده‌لیک و لایین است که اقدامات خوبی در شهرستان در زمینه رودخانه‌ها انجام شده و درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله قبل از شروع بارندگی‌های بهاره، لایروبی در نقاط و بازه‌های بحرانی انجام می‌شود و اکثر رودخانه‌های شهرستان دارای مطالعات تعیین حد بستر و حریم هستند. دیوار ساحلی رودخانه کلات در محدوده شهرستان کلات و دیوار ساحلی رودخانه ژرف سو در محدوده روستای ژرف به منظور کاهش خطرات سیلاب و جلوگیری از آبگرفتگی مناطق مسکونی در حال احداث است.

همچنین بر روی ۳ رودخانه زاوین، سررود و خور به ترتیب ۳ سد مخزنی بزرگ زاوین، سررود و چهچهه به منظور کنترل و مهار سیلاب و بهبود اراضی پایین دست احداث شده است. “رضایی” یادآور شد: سد چهچهه (بزرگترین سد شهرستان) با مخزنی به ظرفیت ۱۹ میلیون مترمکعب که در حال حاضر حجم آبی موجود در آن تا امروز حدود ۶ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۳۶ درصد حجم مخزن سد می‌باشد.

سد سررود دارای مخزنی به ظرفیت ۱۷ میلیون مترمکعب که در حال حاضر حجم آبی موجود در آن حدود ۸ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۴۵ درصد حجم مخزن سد هست و همچنین حجم آبی سد زاوین هم در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب می‌باشد که حدود ۳۰ درصد مخزن سد است.

وی اظهار داشت: همچنین در سطح کشور اولین استانی هستیم که بیش از ۹۲ درصد از چاه‌های کشاورزی، صنعت و شرب به منظور بهره‌برداری بهینه و استفاده صحیح از منابع آب مجهز به کنتور هوشمند شده است.

سرپرست امور منابع آب کلات اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری با وجود شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی شهرستان، در پایاب سد زاوین، سررود و چهچهه به ترتیب ۳۳۴، ۷۰۰ و ۷۲۹ هکتار اراضی زیر کشت آبی است که جمعا حدود ۱۷۶۳ هکتار اراضی از شبکه های پایاب سدهای موجود آبیاری می‌شوند. همچنین ذخایر سدهای شهرستان و تراز ارتفاعی آن به طور مرتب پایش شده و در سامانه‌های مرتبط (Iran Dams) درج می‌شود که با توجه به ذخایر سدها و سایر منابع آبی شهرستان در اواخر فروردین ماه ۱۴۰۱ جلساتی را با همکاری و همفکری آبفا، جهاد کشاورزی شهرستان و نمایندگان کشاورزان برگزار می‌کنیم و در مورد الگوی کشت و الگوی مصرف بر اساس سرانه مصرف، تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

“رضایی” تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی با توجه به شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی و وضعیت منابع آبی نزدیک ۳ سال است که طرحی به نام “همیاران آب یا سازگاری با کم‌آبی” در استان به کمک همه کسانی که در مدیریت آب نقش و سهم دارند از جمله دانشگاه فردوسی، مدیران اجرایی، فرمانداران، دادستان‌ها، تشکل‌های کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و نهادهای مردم‌نهاد به منظور  تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف اجرا می‌کند که وظیفه و شرح وظایف هر شهرستانی از طرف استانداری به فرمانداری ابلاغ می‌شود.