کمیته بهبود بهره برداری سال ۱۴۰۱ در توزیع برق مشهد

اولین کمیته بهبود بهره برداری سال 1401 شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد با حضور مهندس رمضانی مدیرعامل، معاونت ها و مدیران برگزار شد.

 

به گزارش دفتر روابط عمومی، در این جلسه مهندس رمضانی ضمن تشریح وضعیت پیک بار در سال ۱۴۰۰ گفت: سال گذشته به لحاظ گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی، عدم توازن تولید و مصرف و استفاده رمز ارزهای غیرمجاز و … باعث گردید تأمین برق مشترکین با مشکلاتی مواجه گردد، به تجربه سال گذشته، اجرای موفق پروژه رویت پذیری و کنترل پذیری برای مشترکین صنعتی و پرمصرف و استفاده از نرم افزارهای اطلاع رسانی امیدواریم با مشکلات کمتری روبه رو شویم.

وی تصریح کرد: با هماهنگی های بعمل آمده با بخش صنایع و کشاورزی و شناسایی و بکارگیری دیزل ادارات و سازمان ها، وضعیت ما نسبت به تابستان سال گذشته به مراتب بهتر خواهد بود و در مجموع با تمهیدات و برنامه های پش بینی شده، تابستان ۱۴۰۱ را با آرامش پشت سر خواهیم گذاشت.

وی در ادامه گفت: در تابستان امسال خط قرمز وزارت نیرو اعمال خاموشی برای مشترکین خانگی می باشد و برای مشترکین پرمصرف محدودیت های بار پیش بینی شده است.

مهندس رمضانی با اشاره به معرفی مدیران امورها و نقش و جایگاه آنان گفت: مدیران امورها در همه لحظات به ویژه در پیک بار و بحران باید حضور داشته باشند.

وی در پایان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و ذخیره آب سدها، تأمین سوخت نیروگاه ها، بکارگیری دیزل ها و تغییر تعرفه برق و تفاهم نامه های صنایع و کشاورزی و اجرای پروژه رویت پذیری و کنترل پذیری امیدواریم از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ با موفقیت عبور خواهیم کرد.

در این جلسه مهندس آذری معاون بهره برداری و نگهداشت ضمن تأکید حضور فعال بهره برداران و مدیران امور در زمان های اوج مصرف در محیط کار، تصریح کرد: در بحث لجستیک و خودروهای اتفاقات و رفع کمبود نیرو، نیازمند توجه بیشتری هستیم.

وی گفت: پتانسیل توزیع برق بسیار بالاست و مدیران و کارکنان توزیع برق مشهد از توان بالایی در انجام وظیفه و کارهای محوله برخوردارند.

مهندس توکلی رئیس اداره مطالعات شبکه در این جلسه به تشریح طرح های گذر از پیک در شبکه فشار متوسط، فرایندهای طرح های گذر از پیک و همچنین پروژه های موردنیاز در بازه زمانی ۱۴۰۵ الی ۱۴۲۰ پرداخت و گفت: در نقشه انتقال و فوق توزیع مشهد تا افق ۱۴۲۰، خطوط انتقال ۶۳ کیلوولت نخواهیم داشته و تمام پست ها، زمینی خواهد بود.

مهندس داودی منش رئیس اداره فوریت های برق ۱۲۱ نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از استقرار طرح هما و سامانه هوشمند IVR (پاسخگویی صوتی هوشمند) پرداخت و گفت: سامانه IVR در مرکز فوریت های برق ۱۲۱ نصب شده و افزایش رضایت مشترک، ثبت پرونده خاموشی، جلوگیری از تماس های بهمنی و حذف تماس های پرت و شناسایی هوشمند مشترک از ویژگی های این سامانه است.

مهندس قاسم پور مجری طرح هوشمندسازی و کاهش تلفات انرژی در ادامه این جلسه با بیان این مطلب که آمار نصب کنتورهای هوشمند در مشهد از وضعیت خوبی برخوردار است و در رویت پذیری در سطح کشور از رتبه خوبی برخوداریم گفت: ما در نصب کنتورهای هوشمند از نظر شرکت توانیر موفق به کسب رتبه اول شده ایم ضمن اینکه در کنترل پذیری نیز در سطح کشور به تعهد خود عمل کرده ایم. در کنترل پذیری انشعابات ولتاژ اولیه خارج از شهرک های صنعتی با استفاده از کنتورهای هوشمند، ۱۱۳ مورد کنترل پذیر و ۱۱۵۶ مورد رویت پذیر شده است. وی گفت تمامی کنتورهای معابر در سطح شهر مشهد به هوشمند تبدیل شده است و زمان سیستم روشنایی معابر به صورت کاملاً هوشمندانه انجام می شود.

مهندس وفایی رئیس اداره کنترل و هدایت شبکه نیز در این جلسه، روند کاهش فیدرهای حساس اولویت دار با استفاده از ظرفیت های موجود شبکه و اقدامات انجام شده جهت کاهش فیدر های حساس را تشریح کرد. و همچنین به معرفی ویژگی های نرم افزار مدیریت اضطراری بار پرداخت.

مهندس شکیب رئیس گروه مهندسی قابلیت اطمینان در این جلسه به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های گذر از پیک بار ۱۴۰۱ فشار ضعیف پرداخت و گفت: حجم برآورد در نصب ترانسفورماتور تعداد ۴۷۵ دستگاه بوده که ۲۰۱ دستگاه آن در شبکه های فشار ضعیف و متوسط نصب شده است.

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت پروژه های گذر از پیک ۱۴۰۱ در محدوده شهر مشهد را به طور مبسوطی ارائه نمود.

شایان ذکر است با توجه به گزارش های ارائه شده در این کمیته، اعضای جلسه نقطه نظرات خود را مطرح و تصمیمات لازم از سوی مدیریت عامل شرکت اتخاذ و دستورات لازم ارائه گردید.