کاهش ۳۷ درصدی ذخایر آبی در مشهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در تشریح وضعیت تنش آبی مشهد گفت: ذخایر آب سدهای تأمین کننده آب شرب مشهد ۳۷ درصد کاهش داشته است و از طرفی ۵۰ درصد آب شرب این شهر از طریق سدها تأمین می شود که با این وضعیت کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر سدها، نگران تأمین […]

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در تشریح وضعیت تنش آبی مشهد گفت: ذخایر آب سدهای تأمین کننده آب شرب مشهد ۳۷ درصد کاهش داشته است و از طرفی ۵۰ درصد آب شرب این شهر از طریق سدها تأمین می شود که با این وضعیت کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر سدها، نگران تأمین آب هستیم.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان اظهار داشت: مصرف آب مشهد امسال ۱۱ درصد افزایش داشته است که یک دلیل آن شدت گرمای بی سابقه تابستان و عامل دیگر آن افزایش جمعیت زائران و مسافران در مراکز اقامتی و گردشگری بوده است. وی ادامه داد: کسری این ذخایر سدها با دیگر پروژه های آبرسانی از جمله حفر چاه و استفاده از منابع زیرزمینی باید جبران شود که برنامه ریزی مربوطه انجام شده تا بتوان تنش آبی مشهد را مدیریت کرد. مهندس اسماعیلیان درباره وضعیت تنش آبی در روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز توضیح داد: متاسفانه عمده روستاهای ما با سه مشکل تأمین، توزیع و کیفیت آب مواجه هستند و از سال ۹۹ که مدیریت آب روستاها به این شرکت تحویل داده شده، این سه مشکل عمده را شناسایی کردیم تا برای رفع آن اقدام شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: از بین ۲۶۴ روستایی که آبرسانی آن ها به عهده این شرکت می باشد، اکنون ۱۱۸روستا با وضعیت تنش آبی مواجه هستند. مهندس حسین اسماعیلیان درباره تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند تصریح کرد: در ابتدای تحویل مدیریت آب روستاها به شرکت آبفای مشهد تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شدند بیش از ۴۵ روستا بود که خوشبختانه اکنون به ۳۱ روستا کاهش یافته است. وی افزود: در همین راستا سال گذشته ۱۹ حلقه چاه برای تأمین آب روستاها حفر شد و امسال برنامه ریزی برای حفر ۲۹ حلقه چاه، احداث ۱۰ مخزن آب شرب و ۸۰ کیلومتر شبکه گذاری انجام شده است تا با اجرای این پروژه ها بخشی از تنش آبی روستاها رفع گردد. مهندس اسماعیلیان در این باره که برخی از روستاهای مشهد از کیفیت پایین آب شرب گله دارند توضیح داد: در بحث کیفیت آب یک شاخص استاندارد داریم و یک شاخص مطلوبیت که در همه نقاط شبکه آبرسانی، آب شرب ما استاندارد است اما شاخص مطلوبیت آب در برخی نقاط متفاوت است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: ممکن است مطلوبیت آب حاصل از یک نقطه جغرافیایی با نقطه دیگر تفاوت داشته باشد اما نکته مهم از نظر بهداشتی و سلامتی، بحث استاندارد بودن آب است که این موضوع با حساسیت کامل رعایت می شود. مهندس اسماعیلیان در پایان از مشترکان خواست که در شرایط تنش آبی سخت مشهد، حتی درباره هدر رفتن یک لیوان آب حساس باشند و با اصلاح الگوی مصرف تا حد ممکن در مصرف آب صرفه جویی نمایند.