کاهش ۵ درصدی مصرف برق خانگی/ توزیع ۸۵۰ میلیارد تومان پاداش بین ۱۶.۷ میلیون مشترک

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اعطای پاداش ۸۵۰ میلیارد تومانی به ۱۶.۷ میلیون مشترک کم مصرف برق گفت: حداقل بیش از ۵ درصد کاهش مصرف را در بخش خانگی تجربه کردیم.

مصطفی رجبی مشهدی در ارتباط با رسانه ملی با اشاره به مدیریت مصرف برق در حوزه صنایع گفت: در ابتدا برنامه مشخصی را داشتیم برای اینکه بتوانیم از تابستان امسال با تامین برق پایدار همه مشترکان عبور کنیم اجرای این برنامه که شامل ۱۰۰ اقدام بود و برای اینکه به بخش های مختلف بتوانیم انرژی برسانیم که صنعت جزو آخرین حلقه محدودیت بود و بخش های مختلف را انرژی هایشان را کاهش دهیم بخش خانگی کاهش مصرف انرژی را داشت و سایر بخش ها هم همینطور و آن به معنی خاموشی نبود به معنی این بود که با همکاری خوب مردم  در طرح های تشویقی ما مشارکت موثر داشته باشند.

وی افزود: تقریبا از ۴۰ میلیون قبض که صادر شده از دوره گرم امسال ، ۱۶ و هفت دهم میلیون مشترکین ما مشمول پاداش مدیریت مصرف شد و ۸۵۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شده و تا پایان شهریور برنامه  ما از ۱۶ و هفت دهم میلیون مشترک که پاداش مدیریت مصرف گرفتند، پنج و چهاردهم میلیون قبض شان بستانکار یا اینکه رایگان شد.

سخنگوی صنعت برق درباره کاهش مصرف در بخش خانگی ادامه داد:  حدود ۱۵۰۰ مگاوات  کاهش مصرف در بخش خانگی داشتیم  هر سال تقریبا حدود یک میلیون مشترک  به ما اضافه می شود و حدود چهار و نیم تا ۵ درصد رشد مصرف را در بخش خانگی داریم. طبق آخرین آمار بخش خانگی یک و نه دهم درصد رشد منفی دارد و این نشان می‌دهد همکاری ها به گونه ای بوده که حداقل بیش از ۵ درصد کاهش مصرف را در بخش خانگی تجربه کردیم.

وی گفت:  سال گذشته هم در بخش اداری  مصوبه داشتیم ولی مصوبه امسال را خوب اجرا کردیم و پایش خیلی دقیقی در بخش اداری انجام شد و مقدار ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف را در بخش اداری داشتیم که تقریبا معادل بخش عمده‌ای از مدیریت مصرف در بخش شهرکهای صنعتی است . حدود ۴۵۰ مگاوات مولد اضطراری در اختیار ادارات و سایر بخش‌ها از جمله نیروهای مسلح و واحدهای کوچکی بودند در ساعات اوج مصرف توانستند تولید برق  کنند تا بخشی از فشار را از روی شبکه سراسری بردارند.

رجبی مشهدی در خصوص مدیریت مصرف در حوزه صنایع گفت:  بخش صنعت می‌توانند در یک ساعتی مصرفشان را کاهش دهند و طی ساعت‌های دیگر مصرف را افزایش دهند به این می گویم جابه جایی بار ما در نیمه شبها که بار حداقل است و مصرف کاهش پیدا می کند بدون محدودیت و صد درصد انرژی مورد نیاز شان هر مقداری حتی بیشتر از چیزی که از ما دیماند خریدند می توانند مصرف برق داشته باشد و عوض آن در ساعت های اوج مصرف که ما با افزایش مصرف روبرو هستیم کاهش مصرف داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه آیا الزام  قانونی وجود دارد که خود شهرک های صنعتی هم خودشان داخل شهرک صنعتی نیروگاه داشته باشند؟ گفت:  الزامی ندارد برای اینکه آنجا بحث سوختش را باید در نظر بگیریم فضای لازم را داشته باشد ولی قطعاً استقبال خیلی خوبی شده است حتی کارخانه هایی بودند که خودشان اقدام به احداث نیروگاه های کوچک کردند که بخشی از نیاز خودشان را بتواند تامین کند قطعا وزارت نیرو از این حرکت پشتیبانی می کند.

رجبی مشهدی افزود: ما در زمستان سال گذشته یعنی قبل از تابستان قبلی مشکلاتی در زمستان در حوزه برق داشتیم الان برنامه‌ریزی انجام شده که زمستان را بدون مشکل سپری کنیم؟

وی همچنین اضافه کرد: زمستان ۱۴۰۰ ما مشکلی نداشتیم و توانستیم همه مشترکان را تامین برق کنیم  در زمستان ظرفیت نیروگاهی ما به اندازه کافی است، وضعیت ما به این شکل است که همکاری خوبی با وزارت نفت داریم برای پر کردن مخازن نیروگاه ها، نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد مخازن ما از ظرفیت بیشتری برخوردار هستند که تا پایان آبان ماه تسریع می شود.

رجبی مشهدی افزود:  تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها که به عنوان پشتیبان مورد استفاده قرار می گیرد سوخت گازوییل دو درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است و که ظرفیت مخازن ما زودتر تکمیل شود.

در ادامه  معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: امسال صنایع با وضعیت خیلی بهتری  کارشان را انجام دادند ما در سال ۱۴۰۰ قطعی های غیر منظم زیادی داشتیم  به خصوص در شهرک ها در ایام روز اتفاق می افتاد. برآوردهایی که اتاق بازرگانی و بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه کردند نشان می‌دهد که ضرر و زیان‌های زیادی متوجه صنعت کشور شد گزارشی که اتاق بازرگانی ارائه کرد ۷ میلیارد دلار تابستان ۱۴۰۰ صنایع دچار ضرر و زیان شدند.

علی رسولیان ادامه داد: ابتدای امسال نگرانی‌های ما در حوزه صنعت خیلی زیاد بود به خصوص در شهرک های صنعتی  نگرانی‌های جدی داشتیم. یکی از اقدامات خوبی که انجام شد این بود که صنایع خودشان پای کار آمدند و  داخل شهرک ها نیروگاه‌هایی را ایجاد کردند و ما هم تسهیلاتی دادیم.

وی با اشاره به اینکه کل شهرک های صنعتی کشور خودشان برق داشته باشند چقدر برنامه دارید و آیا این کار به صرفه است یا نه؟ افزود: به دنبال موضوع قطعی برق در یکی دو سال گذشته هستیم و محدودیت های قبلی، ما رو به این سمت خود تامینی هدایت کرد و مزایا و مشوق‌های را داریم و امسال هم این مزایا و مشوق ها را مقداری بیشتر کردیم.

رسولیان افزود: میزانی که از انرژی خورشیدی استفاده می شود خیلی ناچیز است و الان عددی نیست که بشود در آن استناد کرد.

وی اضافه کرد: وضعیت صنایع وضعیتی نیست که ما بتوانیم با قیمت یا اهرم‌های برخوردی بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم، ما به دنبال افزایش مشوق‌ها هستیم یعنی یکی از برنامه هایی که وزارت صمت دنبال می‌کند افزایش بهره وری است هم از محل آموزش که ما به عنوان سازمان صنایع کوچک برنامه داریم که مشوق هایی را برای مشاوره و آموزش بدهیم و هم این که مشوق هایی در رابطه با زمین و بعضی موضوعات به این صورت بتوانیم بدهیم که بهره وری صنعت افزایش پیدا کند و وضعیت بهتری داشته باشد.