کاربرد آمونیاک در یخسازی و کارخانه یخ

آمونیاک یک گاز بی‌رنگ با بوی تند است که از ترکیب عناصر هیدروژن و نیتروژن تشکیل شده است. این ماده کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف من جمله یخسازی دارد. اما مزایای استفاده از آمونیاک چیست و چرا در کارخانه های یخسازی مورد استفاده قرار میگیرد در ادامه این نوشته به تفصیل توضیح داده شده است.

کاربرد گاز آمونیاک در یخ سازی

در کارخانه‌های یخسازی، از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می‌شود. مبرد ماده‌ای است که با تبخیر شدن، گرما را از محیط جذب می‌کند و با تبدیل شدن به مایع، گرما را به محیط دیگری منتقل می‌کند.

در کارخانه یخ سازی، آمونیاک مایع در کمپرسور تحت فشار قرار می‌گیرد و به گاز داغ تبدیل می‌شود. این گاز داغ سپس از طریق کندانسور عبور می‌کند و در آنجا گرمای خود را به محیط می‌دهد. در ادامه، گاز آمونیاک سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود. این مایع آمونیاک سپس منبسط شده و به سرعت تبخیر می‌شود. در این فرآیند، آمونیاک تبخیر شده گرمای زیادی از محیط جذب می‌کند و باعث سرد شدن آب می‌شود.

چرا از آمونیاک به عنوان مبرد در کارخانه یخ سازی استفاده می شود؟

به دلایل مختلفی از آمونیاک در کارخانه یخ سازی استفاده می شود که عبارتند از:

نقطه جوش پایین:

آمونیاک در دمای ۳۳.۳۴ – درجه سانتیگراد می‌جوشد. این امر باعث می‌شود که آمونیاک بتواند در دماهای پایین نیز به عنوان مبرد استفاده شود.

ظرفیت سرمایشی بالا:

آمونیاک ظرفیت سرمایشی بالایی دارد. این امر باعث می‌شود که برای تولید مقادیر زیاد یخ، از آمونیاک استفاده شود و عملکرد خوبی در سیستم های تبریدی خواهد داشت.

نکته: از ویژگی های دیگر گاز آمونیاک می توان به قیمت بسیار پایین آن اشاره کرد.

مزایای استفاده از آمونیاک در کارخانه‌های یخسازی

تولید یخ با کیفیت بالا: آمونیاک یک مبرد بسیار کارآمد است و می‌تواند یخ را با کیفیت بالا تولید کند.

ظرفیت تولید بالا: آمونیاک یک مبرد با ظرفیت سرمایشی بالا بوده و می‌تواند برای تولید مقادیر زیاد یخ مورد استفاده قرار گیرد.

هزینه‌های عملیاتی پایین: از آنجایی که یک مبرد نسبتاً ارزان قیمت است نقش مهمی در کاهش هزینه های کارخانه یخ سازی دارد.

عدم آسیب زیست محیطی:

یکی دیگر از مزایای استفاده از یخ سازی های آمونیاکی، عدم آسیب زدن آن به لایه اوزون و سازگاری این گاز با محیط زیست می باشد.

معایب استفاده از آمونیاک در کارخانه‌های یخسازی

سمیت: آمونیاک یک ماده سمی است که در صورت استنشاق، بلع یا تماس با پوست می‌تواند باعث آسیب جدی به سلامتی شود. بنابراین، استفاده از آمونیاک در کارخانه‌های یخسازی مستلزم رعایت نکات ایمنی دقیق است.

قابل اشتعال: آمونیاک یک ماده قابل اشتعال است که در صورت تماس با شعله یا جرقه می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. بنابراین، باید از قرار دادن منابع احتراق در نزدیکی تجهیزات حاوی آمونیاک خودداری کرد.

قابل انفجار: آمونیاک یک ماده قابل انفجار است که در صورت تشکیل مخلوط قابل انفجار با هوا می‌تواند باعث انفجار شود. بنابراین، باید از ایجاد چنین شرایطی خودداری شود.

بوی نامطبوع: آمونیاک بوی تند و نامطبوعی دارد که می‌تواند برای کارگران و ساکنان اطراف کارخانه یخ سازی آزاردهنده باشد.

خوردگی: آمونیاک یک ماده خورنده است که می‌تواند باعث خوردگی تجهیزات کارخانه یخسازی شود.

نتیجه‌گیری

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص قیمت دستگاه یخساز قالبی می توانید با کارشناسان مجموعه EIG در ارتباط باشید تا بر حسب نوع نیاز شما بهترین یخساز قالبی را معرفی نمایند.

در صورتی که قصد ساخت کارخانه یخ سازی در تناژ و اشل های بالا را دارید ، لازم است تا از کارخانه یخ آمونیاکی بهره گیری نمایید. این کارخانه قدرت سرمایشی بسیار بالایی داشته و ظرفیت تولید بالایی دارد . اما استفاده از گاز آمونیاک در کارخانه های کوچک یخ سازی توجیه اقتصادی ندارد.