چهار هزار سامانه خورشیدی حمایتی در یزد نصب می شود

نصب چهار هزار سامانه خورشیدی حمایتی مقیاس کوچک (۵ کیلوواتی) ویژه اقشار کم درآمد و زیر پوشش نهادهای حمایتی روز پنجشنبه طی آیینی با حضور معاون وزیر نیرو در یزد آغاز شد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح به هر خانوار تحت پوشش، تسهیلات ویژه ای برای احداث سامانه خورشیدی با نرخ بهره ۴ درصد تخصیص خواهد یافت.

علی جم اظهار کرد: مشمولان این طرح توسط چهار نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، جهاد کشاورزی و امور توسعه روستایی و عشایری معرفی می شوند.

وی سرمایه گذاری در بخش مولد و تولید انرژی پاک بدون نیاز به مواد اولیه، نیروی کار و بازاریابی، توانمند سازی و ایجاد درآمد پایدار برای خانوارهای مشمول با حفظ عزت نفس و افزایش خودباوری را از مهمترین اهداف توسعه ای سامانه های پنج کیلوواتی تولید انرژی خورشیدی ویژه اقشار کم درآمد برشمرد.

جم افزود: این طرح میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی استانداری یزد منعقد شده و در کل کشور  تحت نظارت معاون اول ریاست جمهوری و وزیر نیرو در حال انجام هست و پیش بینی می شود در  پنج سال اجرای طرح تعداد ۵۵۰ هزار خانوار مشمول شناسایی و از مزایای ویژه آن بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: در سال جاری سهمیه اولیه تخصیصی به استان جهت اجرای طرح چهار هزار خانوار است که از این تعداد ۷۲۶ واحد خانوار سهمیه بسیج سازندگی, یکهزار و ۹۶ خانوار سهمیه مددجویان بهزیستی، یکهزار و ۴۵۲ خانوار سهمیه مشمولان مددجویی کمیته امداد و ۷۲۶خانوار هم سهمیه  تخصیصی امور توسعه روستایی و عشایری است.

وی ادامه داد: این استان  با توجه به اقلیم گرم و تابش بالای خورشید و روزهای آفتابی به نسبت سایر نقاط کشور بهترین نقطه برای انرژی خورشیدی و مناسب ترین ظرفیت در جهت سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می شود

 جم با بیان اینکه بیشترین زمان تابش مستقیم نور خورشید در ساعت‌های ۱۱ تا ۱۶ است اظهار کرد: امیدواریم برنامه‌ریزی‌های عملی در جهت جذب سرمایه گذاران  برای استفاده از این ظرفیت و نعمت خدادادی برای ساخت مزارع تولید انرژی خورشیدی در بیابانهای بزرگ استان انجام شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا، نخستین نیروگاه فتوولتاییک کشور به همت سازمان انرژی اتمی به ظرفیت پنج کیلو وات در سال ۱۳۷۲ در روستای دربید راه‌اندازی شده و سپس به سازمان انرژی‌های نو ایران تحویل داده شد ؛ این نیروگاه که به صورت جدا از شبکه اجرا شده تا سال ۱۳۸۱ و پیش از برق رسانی از طریق شبکه سراسری به این روستا، با استفاده از باطری برق ۲۰ خانوار ساکن این روستا را تأمین می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در نصب پنل های خورشیدی پیش گام است و این طرح از چند سال قبل با توجه به ظرفیت استان آغاز شده است که حدود ۳۷۳ پنل خورشیدی قبل از این راه اندازی شده است.

جم گفت: از این مجموعه ۳۷۰  نیروگاه انشعابی و سه  نیروگاه بزرگ با مجموع ظرفیت ۹ مگاوات به بهره برداری رسیده است و یک نیروگاه یک مگاواتی برای اتصال به شبکه توزیع در سطح ۲۰ کیلو ولت در دست احداث است.