درقالب طرح «جهاد آبرسانی» به روستاها صورت گرفت؛

پیشرفت ۹۰ درصدی طرح آبرسانی به مجتمع روستایی لای سیاه نایین

آبرسانی به مجتمع روستایی لای سیاه نایین در قالب طرح «جهاد آبرسانی»  به پیشرفت 90 درصدی رسیده  و پیش بینی می شود در 2 ماه آینده به بهره برداری برسد.

مدیر آبفای نایین با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادآبرسانی در وزارت نیرو به منظور آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در ۳۱ استان کشور گفت: آبرسانی به روستاهای نایین در قالب این طرح از اسفند ماه سال گذشته آغاز و مقرر شد در فاز اول، ۵۴ روستا در نایین از آب شرب پایدار بهره مند شوند.

محمد علی عباسی افزود: در فاز نخست طرح جهاد آبرسانی به روستاهای نایین، اجرای عملیات لوله گذاری در دو مجتمع روستایی لای سیاه، کوهستان و بهارستان به طول  ۱۲۳ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

وی اعلام کرد: طول عملیات لوله گذاری مجتمع روستایی لای سیاه ۴۳ کیلومتر است و تاکنون ۳۵ کیلومتر آن اجرایی شده است؛ این درحالیست که مقرر شده در فاز نخست این طرح آب مورد نیاز ۳۱ روستا در مجتمع لای سیاه  به صورت پایدار تامین شود .

مدیر آبفای نایین با بیان اینکه برای آبرسانی به این ۳۱ روستا، احداث ۶ ایستگاه پمپاژ در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: به دلیل اختلاف ارتفاع شدید از منابع آب موجود در منطقه نایین تا روستاهای این دهستان، تا کنون ۴ایستگاه پمپاژ احداث و ۲ ایستگاه دیگر در حال تکمیل است.

عباسی در خصوص آبرسانی به ۲۳ روستا در مجتمع کوهستان و بهارستان تصریح کرد: طول عملیات لوله گذاری این مجتمع ها ۸۰ کیلومتر بوده  و به دلیل عدم تخصیص اعتبارات در موعد مقرر تا کنون ۵ کیلومتر از این حجم، اجرایی شده است.

وی افزود: حفر ۲ حلقه چاه ، احداث ۴ مخزن ۱۰۰ متر مکعبی و ۳ مخزن ۲۰۰ مترمکعبی از دیگر تاسیساتی است که برای تامین پایدار آب شرب ساکنان این مجتمع های روستایی عملیاتی شده است.

مدیر آبفای نایین تصریح کرد: پیش بینی می شود آبدهی این ۲ حلقه چاه به ۶۰ لیتر در ثانیه  برسد این در حالیست که آبفای منطقه نایین دارای سه رشته قنات بوده که به دلیل وقوع خشکسالی های دهه اخیر خشک شده اند.

عباسی با تاکید بر تامین پایدار آب شرب روستاهای منطقه نایین خاطرنشان ساخت: هم اکنون ۱۸۶ روستا تحت پوشش آبفای منطقه نایین قرار دارد که از این تعداد، آب شرب ۱۰۵ روستا به صورت سیار و از طریق تانکرهای آبرسانی تامین می شود.

وی به برخی از مشکلات آبرسانی سیار به روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر روزانه هزینه آبرسانی به روستاهای منطقه نایین بالغ بر ۳۰ میلیون تومان است، همچنین به دلیل پراکندگی روستاها برای آبرسانی سیار باید مسافتی در حدود ۱۴۰ کیلومتر طی شود که این امر علاوه بر صرف هزینه، احتمال وقوع حوادث را بالا می برد.