پاداش ۲۰ درصدی تنها با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: مدیریت مصرف و بهره وری انرژی، مهمترین منبع انرژی در جهان شناخته می شود که با انجام چند راهکار ساده مشترکان می توانند حداقل ده درصد و گاهی اوقات بیست درصد و حتی بیشتر هم مصرف برق را کاهش دهند که صرفه جویی حاصل از اینکار برابر با راه […]

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: مدیریت مصرف و بهره وری انرژی، مهمترین منبع انرژی در جهان شناخته می شود که با انجام چند راهکار ساده مشترکان می توانند حداقل ده درصد و گاهی اوقات بیست درصد و حتی بیشتر هم مصرف برق را کاهش دهند که صرفه جویی حاصل از اینکار برابر با راه اندازی یک نیروگاه مجازی با ظرفیتی بالغ بر ۶ هزار مگاوات در کشور می باشد.

 سید باقر احمدی با یادآوری اینکه اگر مردم ده درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند، بیست درصد مبلغ قبض را پاداش می گیرند، گفت: مدیریت مصرف و بهره وری انرژی در جهان امروز مهمترین، بزرگترین و پاک ترین منبع انرژی در جهان می باشد و هوشمندانه ترین راهکار این است که با بهره وری انرژی و مدیریت مصرف جلو نرخ رشد تقاضا مصرف برق به طور سالیانه گرفته شود و یا نرخ رشد مصرف در حد متعارف یک الی دو درصد باقی بماند.

وی با یادآوری اینکه طی چند هفته اخیر و با اعمال تدابیری، شاهد پایداری برق مشترکان خصوصا در بخش های خانگی، تجاری و خدماتی بودیم، گفت: شهروندان می توانند با به کارگیری راهکارهایی بسیار ساده، بدون آنکه سطح رفاه آنان کاسته شود، هزینه برق را کم و به تامین برق پایدار کمک کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز ، اضافه کرد: در بسیاری از مناطق و یا ماههای سال، طی همه ساعات روز نیاز به استفاده از کولر آبی یا کولرهای گازی نیست بخصوص زمانی که می خواهیم فقط قسمتی از محیط را خنک کنیم پنکه گزینه مناسبی است  که مصرف کمی هم دارد.

احمدی با بیان اینکه پنکه ۸۰ وات، کولر آبی ۶۰۰ وات و کولر گازی ۲۴۰۰ وات ساعت برق مصرف می کند گفت حتی در صورت استفاده از کولر می توان با درزگیری مناسب، استفاده از سایه بان، استفاده از دور کند و یا دمای آسایش ۲۵ درجه، مصرف برق وسایل سرمایشی را به میزان قابل ملاحظه ای (حدود ۵۰ درصد) کاهش داد.

وی با یادآوری اینکه استفاده از دور تند کولر آبی، افزایش حدود ۲ برابری مصرف برق را به دنبال دارد، گفت: بعضی از مشترکان، دمای کولر گازی را روی کمترین میزان قرار می دهند، حال آنکه دمای آسایش ۲۵ درجه بوده و اگر سیستم خنک کننده روی این دما تنظیم شده و مسیر خروج هوای خنک هم مسدود باشد، شرایط مطلوبی برای افراد ایجاد خواهد شد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز گفت قرار داشتن تلوزیون، لپ تاپ، مودمها، اسپیکرها، مایکرو ویو و … در حالت آماده به کار (استندبای)، به معنای تداوم مصرف انرژی برق است، لذا از شهروندان درخواست میکنیم زمانیکه از یک دستگاه برقی به مدت طولانی استفاده نمیشود، در گام اول دستگاه را خاموش نمایند و سپس آن را از مدار برق خارج کنند و یا در صورت تو کار بودن جریان برق، دستگاه برقی خود را به یک رابط وصل کنید و از طریق رابط جریان برق را قطع نمایید.

احمدی با اشاره به اینکه شارژرها وقتی در پریز برق باقی می مانند حتی وقتی هیچ وسیله برقی به آنها وصل نیست حدود نیم وات برق مصرف می کنند، گفت از دوشاخه خارج کردن اینگونه وسایل به لحاظ ایمنی هم لازم است چرا که بسیاری از آتش سوزیها و اتفاقات ناگوار به دلیل گرم شدن و اتصالی دستگاههای الکترونیکی بخصوص شارژرها اتفاق میافتد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز همچنین گفت: باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر، منجر به افزایش میزان مصرف برق می شود؛ باید توجه داشت که به ازای هر یک بار باز و بسته کردن در یخچال، حدود ۳۰ درصد سرمای درون یخچال هدر می رود، یعنی به ازای حدود هر سه بار باز و بسته کردن، کمپرسور یخچال باید یکبار ۱۰۰ درصد دمای مطلوب محیط یخچال را تامین کند و همین عامل مهمی در افزایش مصرف برق است.

احمدی تاکید کرد: راهکارهای پیشنهاد شده برای مدیریت مصرف برق، قطعا علاوه بر کاهش هزینه های برق بها، کاهش هزینه های جانبی نظیر استهلاک زودهنگام دستگاههای برقی را نیز به دنبال دارد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز، گفت: با همکاری مشترکان می توان بیش از ده درصد در مصرف برق صرفه جویی و زمینه تامین برق پایدار- حتی در گرمترین روزهای سال- را فراهم کرد. بدون آنکه از سطح آسایش و آرامش و کیفیت زندگی کاسته شود.