ورود نخستین واحد از نیروگاه های صنایع به مدار تولید در خرداد امسال

مجري طرح احداث نيروگاه هاي صنايع معدني توانير از ورود نخستين واحد از اين مجموعه احداث نيروگاه هاي از تفاهم نامه وزارت نيرو و وزارت صمت در خرداد ماه امسال به مدار توليد برق كشور خبرداد.

مهندس سید زمان حسینی با اشاره به تفاهم نامه سال گذشته وزارتخانه های نیرو و وزارت صمت صمت برای احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: براساس این تفاهم نامه ابتدا قرار بود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز تامین برق مطمئن و پایدار ظرفیت های تشویقی و حمایتی که در تفاهم نامه دیده شده بود، ظرفیت نیروگاه ها به ۱۷ هزار مگاوات افزایش  یافت که شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجذید پذیر است.
حسینی اضافه کرد: این نیروگاه ها در ۱۵ ساختگاه ، واقع در ۱۵ استان  احداث خواهند شد.
مجری طرح احداث نیروگاه های  صنایع معدنی توانیر با بیان این که هم اکنون در مرحله پیشبرد( مطالعاتی) طرح ها قرار داریم، یاداور شد: در این مرحله شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی در اجرای مطالعات تکمیلی، کسب مجوزها و… هستیم.
حسینی همچنین به بیان یکی از ویژگی های این طرح ها پرداخت و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود و آماده بودن شرایط، شاهد آغازعملیات اجرایی در ۵۰ از درصد طرح ها، همزمان با دوره پیشبرد هستیم، افزود: این میزان حدود ۵۳۰۰ مگاوات است که در این طرح ها شاهد انتخاب پیمانکار و اجرای زیرساخت ها  و شروع عملیات اجرایی هستیم.
مجری طرح احداث نیروگاه های صنایع معدنی توانیر همچنین  از ورود نخستین واحد از این مجموعه نیروگاه ها  در خرداد ماه امسال به مدار تولید برق کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: درهمین خصوص نخستین واحد نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد ماه امسال وارد می شود و واحد دوم آن نیز پس از یک ماه به شبکه سراسری خواهد پیوست.
حسینی ادامه داد: در فاز اول بخش گاز این نیروگاه در مجموع با ظرفیت اسمی ۳۶۶ مگاوات احداث می شودو در فاز دوم با احداث یک واحد بخار تبدیل به سیکل ترکیبی می شود.
وی در عین حال با تاکید بر این که براساس تفاهم نامه منعقد شده با وزارت صمت، همه واحدهای نیروگاهی مشمول این تفاهم نامه از نوع سیکل ترکیبی خواهد بود، یاداور شد: به طور معمول یک سوم از این ظرفیت در قالب واحدهای بخار است که در کنار واحدهای گازی احداث می شود و نیازی به سوخت نخواهد داشت.
مهندس حسینی همچنین در باره احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر نیز اظهارداشت: این نیروگاه ها نیز در کنار یا نزدیکی ساختگاه های نیروگاه های حرارتی احداث خواهد شد تا از امکانات ایجاد شده برای اتصال به شبکه استفاده بهینه شود.
مجری طرح احداث نیروگاه های  صنایع معدنی همچنین درباره تامین سوخت نیروگاه های مذکور نیز گفت: در حال حاضر برای تامین سوخت بیش از ۵۰ درصد از این نیروگاه ها مجوز های لازم گرفته شده است و برای باقی مانده نیز در حال انجام بررسی های لازم و رایزنی با  وزارت نفت (شرکت ملی گاز ایران) هستیم.