نیروگاه ۲۰۰ کیلو واتی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به بهره برداری رسید

همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) طی مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) و جمعی از مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای استان فارس ، مهندس یدالله حقیقی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس در حاشیه این مراسم با بیان اینکه آستان قدسی حرم مطهر شاهچراغ (ع)  با نصب سلول های خورشیدی فرهنگ سازی می کند و هم در این مکان مقدس انرژی خورشیدی تولید خواهد شد افزود: بهره برداری از این طرح میتواند الگویی برای همه شهروندان و مشترکان برق برای تشکیل یک همت جمعی و اراده قوی در راستای تولید انرژی پاک باشد.

مهندس حقیقی اضافه کرد : شرکت برق منطقه‌ای فارس موضوع مدیریت مصرف برق و انرژی های تجدید پذیر و استفاده از انرژی بادی و خورشیدی را در دستور کار دارد و در این راستا برنامه ریزی های جامع انجام شده است، ظرفیت بسیار خوبی در فارس برای تولید انرژی های پاک وجود دارد که باید از آن بهره گرفت و تاکنون ظرفیتی معادل ۷۵ مگا وات در فارس به بهره برداری رسیده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اضافه کرد : برای ایجاد ظرفیتی قابل توجه نیز  قرار داد وجود دارد و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و از آنجا که در تابستان سالجاری ناترازی در تامین برق وجود دارد می طلبد تا سریعتر ظرفیت هایی که قرار داد احداث آن منعقد شده عملیاتی گردد.

وی ادامه داد : راه اندازی نیروگاه خورشیدی حرم مطهر با بهره گیری از ۵۱۲ سامانه ۳۹۰ واتی، ۴ دستگاه اینورتر ۵۰ کیلوواتی در فضای پشت بام حرم شاهچراغ (ع) انجام شده است ،  ۶ میلیارد تومان هزینه نصب این نیروگاه خورشیدی شده و این نیروگاه در فاز اول ۲۰۰ کیلووات معادل برق مصرفی ۱۰۰ خانوار را تولید می‌کند.

مهندس حقیقی ادامه داد: پیش بینی می‌شود نیروگاه خورشیدی حرم در مدت ۲ سال و نیم به صورت کامل به بهره برداری برسد و میزان یک مگاوات برق تولید کند . برای راه اندازی این نیروگاه از توان داخلی و تولید کنندگان فارس استفاده شده و تمام سامانه های  استفاده شده تولید جوانان فارس است.

حقیقی با بیان این که حرم مطهر شاهچراغ (ع) به عنوان اولین بقعه متبرکه در کشور، پیشقدم راه اندازی نیروگاه خورشیدی شده است، گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی نیز این اقدام را سرلوحه کار خود قرار دهند و با بهره گیری از ظرفیت استان، اقدام به راه اندازی نیروگاه خورشیدی در محل کار خود کنند.

مهندس حقیقی ادامه داد : دولت سیزدهم برنامه‌های دارد تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار مگا وات نیروگاه خورشیدی در کشور  افتتاح کند  و از طرق دیگر تا ۳۵ هزار مگاوات کمبود را تا سال ۱۴۰۴ جبران‌کند ، در این راستا سهم قابل توجهی برای جبران کسری برق به استان فارس و جنوب کشور اختصاص یافته و همه برنامه ریزی ها در راستای محقق شدن این سهم و مشارکت در تامین برق و جبران کسری ها است .

وی با اشاره به پیشینه تولید انرژی خورشیدی در این استان و جنوب کشور گفت: استان فارس ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده قابل قبولی  دارد که این ظرفیت تا ۲ هزار مگاوات قابل افزایش و توسعه است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس افزود: به عبارتی تا دو برابر ظرفیت تولید انرژی اتمی بوشهر می توانیم در فارس انرژی خورشیدی داشته باشیم و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح تولید انرژی خورشیدی بر بام آستان شاهچراغ (ع) و ساختمان های اطراف اظهار داشت: این طرح در راستای فرهنگ سازی و مشارکت همگانی برای تولید انرژی پاک است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان اینکه ضرورت تولید انرژی پاک بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ محیط زیست و برای تداوم تولید باید تولید انرژی خورشیدی با جدیت دنبال شود، افزود: در حوزه انرژی پاک منابع متعددی دراستان فارس و جنوب کشور وجود دارد که باید از آن بهره گیری کرد.

وی ادامه داد: استان فارس شاهراه تبادل انرژی بین جنوب و شمال کشور است ،بخش قابل توجهی  از برق کشور از  استان فارس و بوشهر تبادل می شود؛ ظرفیت تولید انرژی در این حوزه ۹ هزار مگاوات است.