انقلاب سبز در سمنان:

نیروگاه برق آبی چشمه روزیه، ۱۲ هزار تن CO2 را کاهش می‌دهد

محمد طاهری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان: این پروژه از سال ۱۳۹۶ و پس از اخذ مجوزهای لازم و قانونی، با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی از طریق فرایند مزایده آغاز شد و دوره ساخت، تکمیل و بهره برداری از آن 18 ماه به طول انجامید.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان سمنان؛ مدیریت هوشمند منابع طبیعی و اقدامات مؤثر زیست‌محیطی، در دل استان سمنان، با احداث نیروگاه برق آبی چشمه روزیه به ثمر نشسته است. محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، از راه‌اندازی این پروژه با هدف ارتقاء استانداردهای زیست‌محیطی و تأمین انرژی پاک خبر می‌دهد. پروژه‌ای که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و پس از گذراندن مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم، به بازدهی رسیده است. سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح، بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال بوده که توسط بخش خصوصی و از طریق فرایند مزایده به انجام رسیده است.

فرآیند ساخت، با استانداردهای فنی بالا و در یک دوره زمانی ۱۸ ماهه به پایان رسیده است. طاهری تأکید می‌کند که نیروگاه برق آبی چشمه روزیه قادر به تولید سالانه ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق است، و این میزان عملاً برابر با نیاز سالانه ۷۷۰۰ نفر خواهد بود.

علاوه بر تأمین برق پاک و تجدیدپذیر، نیروگاه چشمه روزیه، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، این نیروگاه به‌طور متوسط موجب کاهش ۱۲ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال می‌شود، که معادل با کاشت بیش از ۶۰۰ هزار درخت در سال است. این عملکرد، نمونه‌ای بارز از حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تعهد به حفاظت از محیط زیست است.

هدف‌گیری این پروژه‌ها تنها به تولید انرژی محدود نمی‌شود، بلکه پیامدهای فراگیری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و به‌ویژه زیست‌محیطی دارد. احداث نیروگاه تجدید پذیر چشمه روزیه نه تنها سهم مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، بلکه به ترویج و آگاه‌سازی عمومی در مورد اهمیت انرژی‌های پاک کمک خواهد کرد.