نصب هشت هزار دستگاه کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

مسئول اجرایی تعویض کنتورهای مشترکین پرمصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: در راستای عمل به تکالیف ابلاغی بند د تبصره ۱۵ قانون بودجه، از سال ۱۴۰۰ تاکنون از ۱۰ هزار سهمیه نصب کنتورهای هوشمند سه فاز برای استان تاکنون هشت هزار دستگاه در تعرفه های مختلف برای مشترکین مشمول استان نصب شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، احسان سیاح زاده افزود: استفاده از این کنتورها علاوه بر رویت پذیری و کنترل پذیری بار مشترکین، هزینه های قرائت حضوری را حذف می کند و می توان از اطلاعات بدست آمده از کنتور، استفاده های متعدد در بررسی کیفیت توان شبکه را نیز انجام داد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به ابلاغ شیوه نامه های اجرایی بند د تبصره ۱۵ قانون بودجه که در راستای مدیریت بهینه مصرف مشترکین به تعویض کنتور با نوع هوشمند و با اولویت مشترکین پر مصرف اشاره می کند و همچنین دستورالعمل های کنترل پذیری بار مشترکین، نشستها و پیگیری های مستمر و منظمی در سطح این شرکت از اوایل سال گذشته تاکنون به منظور اجرایی شدن طرح مزبور برگزار شده است.

 

مسئول اجرایی تعویض کنتورهای مشترکین پرمصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: اختصاص سهمیه های جدید تعویض کنتور تک فاز برای بیش از ۳۰ هزار مشترک در تعرفه های مختلف، ادامه تعویض کنتورهای سه فاز و همچنین نصب حدود ۶ هزار تابلو فرمان پذیر برای چاه های آب کشاورزی و سایر تعرفه های دیماندی که در مجموع بتوان رویت پذیری و کنترل پذیری آن را به منظور امکان مدیریت بار هدفمند بویژه در پیک بار فراهم کرد، تکلیف قابل توجهی است.

 

وی افزود: تحقق این سهمیه، حجم وسیعی از هماهنگی های درون و برون سازمانی، تامین کالا و عملیات، برنامه ریزی شیوه کار به منظور افزایش کمیت و کیفیت کار، ملاحظات مسائل اجتماعی، ظرفیت سازی برای پیمانکاران، تامین نقدینگی و ایجاد زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری را می طلبد.

 

سیاح زاده گفت: با حمایتها، همسویی و حضور شخص مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در نشستهای هفتگی و پیگیری های مکرر معاونت ها، مدیران ستاد و شهرستانها و استفاده از توان همکاران پیمانکار، کارگزاری و بعضا نیروهای اجرایی تعمیرات شبکه، اقدامات مناسبی تدوین و اجرایی شده است.

 

مسئول اجرایی تعویض کنتورهای مشترکین پرمصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: یکی دیگر از تکالیف ابلاغی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، ایجاد کنترل پذیری نقطه به نقطه بار چاه های کشاورزی است که در این خصوص نیز قراردادهای ساخت تابلوهای فرمان پذیر هوایی دیماندی منعقد شده و به صورت مستمر تابلوهای ساخته شده برای نصب به جای تابلوهای زمینی قدیمی به شهرستانها ارسال شده است.

 

سیاح زاده اظهار داشت: از ۲ هزار دستگاه ارسالی، حدود هزار و ۷۰۰ اشتراک چاه کشاورزی دیماندی اعم از اشتراک های جدید و قدیم در خراسان رضوی تاکنون مجهز به تابلوهای فرمان پذیر و در مجموع حدود ۲۲ درصد از اشتراک های سه فاز و دیماندی شرکت کنترل پذیر شده اند.

 

مسئول اجرایی تعویض کنتورهای مشترکین پر مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: به منظور تبیین و پیگیری امور مرتبط و بررسی پیشرفت اقدامات، علاوه بر جلسات مجازی، بازدیدهای دوره ای شهرستانها و تامین کنندگان از اواخر سال گذشته در حال انجام است و موضوعات مطرح شده از سوی مدیریتهای برق و سایر موارد مبتلا به در جلسات کمیته عالی مورد بررسی قرار می گیرد.