نشست زمین در نیشابور ۲۱ برابر حد بحرانی فرونشست در جهان

نشست زمین در نیشابور سالانه به86 میلی متر رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب این شهرستان در باره نشست زمین دردشت نیشابور گفت: دشت نیشابور به طور متوسط سالانه ۸۶ میلی‌متر نشست زمین را تجربه می‌کند که در مقایسه با حد بحران جهانی فرونشست که ۴ میلی‌متر اعلام شده این رقم حدود ۲۱ برابر است

سعید خجسته پور با اشاره به اینکه در دشت نیشابور با درز شکاف‌های طولانی مواجه هستیم ادامه داد: درز شکاف‌ها نه تنها مناطق مسکونی را مورد تهدید قرار داده‌ بلکه تأسیسات زیربنایی همچون ایستگاه‌های تقویت فشار برق و حتی خطوط نفت و گاز در معرض تهدید قرار گرفته اند.

وی نشست سراسری در دشت نیشابور را ناشی از افت آب‌های زیرزمینی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در دشت نیشابور با بحران و اضطرار مواجه هستیم، به دلیل نشست زمین و فشرده شدن لایه‌های خاک ظرفیت آبگیری آبخوان نیز از دست رفته است.

وی افزود: نشست زمین و فشرده شدن لایه‌های خاک موجب شده که اگر از بارش‌های خوبی هم برخوردار باشیم دیگر توانایی جذب آب را نخواهد داشت.

مدیر امورمنابع آب  نیشابور مدیریت مصرف آب را بهترین راهکار جلوگیری از این اتفاق ناگوار ذکر کردو گفت: از سال ۱۳۹۶ در راستای سیاست سازگاری با کم آبی نصب کنتورهای هوشمند در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه روند نصب کنتورهای هوشمند در خراسان رضوی به ویژه شهرستان نیشابور رضایت‌بخش است، بیان کرد: حدود ۸۸ درصد کل بهره‌برداران آب در این شهرستان اقدام به نصب کنتورهای هوشمند کرده اند که با این کار توانسته ایم میزان قابل توجهی کسری مخزن نیشابور را کنترل کنیم.

خجسته‌پور خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۹۳ درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان به کنتور هوشمند مجهزشده اند، اگرچه اولین چاه پروانه‌دار نیشابور در سال ۱۳۴۸ حفر شد اما هر چه به سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ رسیدیم روند حفر چاه‌ها و صدور پروانه‌ها افزایش یافت.