بررسی دستاوردهای نشست تخصصی کارگروه ملی هدررفت واقعی آب در گفتگو با «علی دلخواه»:

نشست تخصصی کارگروه ملی هدررفت واقعی آب برگزار شد

نشست تخصصی «کارگروه ملی هدررفت واقعی آب» در اواسط اردیبهشت ماه با حضور «علی سیدزاده» مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسانی از شرکت مهندسی آبفای کشور، شرکت‌های آبفای آذربایجان شرقی، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان به میزبانی شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد.

به گزارش برقآب، نشست تخصصی «کارگروه ملی هدررفت واقعی آب» در اواسط اردیبهشت ماه با حضور «علی سیدزاده» مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسانی از شرکت مهندسی آبفای کشور، شرکت‌های آبفای آذربایجان شرقی، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان به میزبانی شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد.

در این نشست دو روزه، دستورالعمل ارتقای سامانه‌های آبرسانی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ویرایش نهایی آن به تصویب حاضران رسید و قرار است این دستورالعمل توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ شود.

پس از پایان نشست کارگروه ملی هدررفت واقعی آب با «علی دلخواه» معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای کاشان به گفتگو نشستیم و از او پرسیدیم:

چرا کاشان به عنوان میزبان این رویداد ملی انتخاب شد؟

همکاران مجموعه دفتر مطالعات شرکت با توجه به استعدادهای کارشناسی به دنبال راهکار برای کاهش آب بدون درآمد بودند. در همین راستا، یکی از کتابهای به‌روز و علمی جهان را ترجمه کردند. این کتاب پس از ترجمه به شرکت مهندسی ارسال شد و مطالب و طرحهای مطرح شده در آن، مورد استقبال همکاران ما در این شرکت قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که طرحهای مطرح شده، بومی سازی شود.

کارگروهی به این منظور تشکیل شد و مباحث در آن کارگروه مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. جلسات کارگروه به دلیل اپیدمی کرونا، به صورت ویدئو کنفرانس و مجازی برگزار می‌شد. با عادی‌تر شدن شرایط، جلسه نهایی به صورت حضوری برگزار شد. طبیعی است که شروع این رویداد از کاشان بوده، اختتامیه آن هم در کاشان برگزار شود؛ لذا ما افتخار میزبانی از اساتید محترم دانشگاه و همکارانمان را داشتیم.

برگزاری این نشست چه دستاوردی برای کاشان داشت؟

نشان داد که مجموعه کارشناسی آب و فاضلاب شهر ما، می تواند از نظر علمی در کشور پیشگام باشد. این موضوع جایگاه آبفای کاشان در شرکت مهندسی کشور را ارتقاء می‌دهد و سبب جلب توجه مسئولان کشور به منطقه جغرافیایی کاشان بزرگ می‌شود.

دومین دستاورد آن انتخاب کاشان به عنوان پایلوت اجراداین دستورالعمل بود. قرار است نتایج این پروژه در اختیار سایر شرکتهای کشور قرار گیرد.

خود کاشان برای اجرای دستورالعمل پیشگام شد؟

نه، از طرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور این انتخاب انجام شد و البته کاشان نیز استقبال کرد.

آیا زمینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری اجرای این دستورالعمل در شرکت آبفای کاشان وجود دارد؟

طبق این دستور العمل، چهار بخش و دوازده پله تعریف شده که بر اساس این پله‌ها ابتداء باید شبکه‌ها و تاسیسات شهر پایش شود و وضعیت شبکه مورد ارزیابی قرارگیرد. ما باید به یک شبکه هوشمند برسیم و برنامه‌ها و روشهای مختلفی برای هوشمندسازی وجود دارد. همانطور که مطرح کردید، هوشمندسازی نیز نیازمند یک سری نرم افزارها و سخت افزارهاست. ما در آبفای کاشان از تله متری و سامانه پایش استفاده می‌کنیم که این زمینه خوبی برای تحقق هوشمندسازی است.

مهمتر از تجهیزات، وجود سرمایه انسانی متخصص و علاقمند است که خوشبختانه شرکت آبفای کاشان از این سرمایه برخوردار است. همین تخصص و علامندی بود که سبب شد کاشان آغازکننده و میزبان این نشست ملی باشد.

 

اجرایی شدن این دستورالعمل چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به لزوم یک سری خریدها، معمولا یک دوره دوساله برای هوشمندسازی معقول است.

دستاورد اجرای این دستورالعمل و هوشمندسازی را برای مردم توضیح دهید؟

ما در سطح خود کاشان به صورت متوسط در شبانه روز شاهد ۲۰ حادثه در خط انتقال و شبکه آب هستیم. هوشمندسازی سبب کاهش قابل توجه این حوادث می‌گردد. فشار در شبکه توزیع کنترل شده و تاب آوری شبکه افزایش می‌یابد. مدیریت انتقال آب در شرایط بحرانی راحت‌تر انجام می‌شود و  همه این اتفاقات به صورت برخط و آنلاین خواهد بود.

اما به هر حال مهمترین دستاورد ما کاهش هدررفت آب است. این موضوع برای شهری مانند کاشان که با چالش منابع آبی روبروست و نزولات آسمانی آن نیز نسبت به پنجاه سال گذشته به شدت کاهش داشته بسیار قابل اهمیت است. وظیفه آبفای کاشان، تأمین آب شرب شهروندان است. جلوگیری از هدررفت آب در شبکه، به معنای تأمین نیاز آب پایدار شهروندان است.

میزان آب بدون درآمد در کاشان چقدر است؟

در مجموعه روستایی و شهری ۲۳,۶درصد آب بدون درآمد داریم . در شهرها این میزان کمتر و در روستاهای بیشتر است. مثلا در شهر کاشان این میزان حدود ۲۰ درصد و در برخی از روستاها ۴۰ درصد است. البته زمان زیادی نیست که روستاهای ما تحت مدیریت شرکت آبفا قرار گرفته‌اند و  پروژه‌هایی برای کاهش این میزان تعریف شده که امیدواریم با اجرای آن شاهد بهبود وضعیت شبکه‌های روستایی باشیم.

با توجه به اینکه روستاها در وضعیت اورژانسی‌تری قرار دارند، چرا شهرکاشان به عنوان پایلوت اجرای دستورالعمل انتخاب شد؟

پایلوت می بایست از شرایطی برخوردار باشد که بتوان از نتیجه آن، در کل کشور بهره برد. یک روستا نمی‌تواند نماینده این کار باشد.لذا به ساختار بزرگتری نیاز بود که همه اجزاء را داشته باشد.

پس از اجرای این دستورالعمل چنددرصد آب بدون درآمد کاشان کاهش می‌یابد؟

پیش بینی می‌شود تا سه درصد این میزان کاهش یابد؛ به عبارتی ۱۵ درصد آب بدون درآمد کاهش یابد البته حتی کاهش یک درصدی آب بدون درآمد هم برای ما اهمیت زیادی دارد وگمان نشود که این عدد سه درصد ناچیز است.

برگزاری این نشست تخصصی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نشست از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشت و این موضوع مورد نظر همه شرکت کنندگان بود. بسیاری از مدعوین در این نشست حضور یافته بودند که نشان دهنده اهمیت موضوع و همچنین جایگاه کاشان است. ما نیز تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا میزبانی‌مان در راستای فرهنگ و هویت اصیل منطقه سیلک باشد.