ممیزی انرژی ساختمان در توزیع نیروی برق مشهد و کسب برچسب انرژی D

ممیزی انرژی بطور رندم در ساختمان های ستاد، امور نت فشار متوسط غرب و امور برق ناحیه طبرسی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد انجام و این شرکت موفق به کسب برچسب انرژی D شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی، مهندس رضا بهنود رئیس گروه توسعه مدیریت ، ضمن تشریح ویژگی های این ممیزی گفت: این اقدام طی ۳ روز از ۱۶ الی ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۳ ساختمان توزیع برق مشهد و براساس شناسنامه شاخص ارزیابی عملکرد سالانه که از برنامه های شرکت توانیر می باشد، انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بدنبال انقضای گواهینامه ISO50001 ، دریافت گواهینامه جدید آن ضروری بوده است، به اهداف ممیزی انرژی ساختمان پرداخت و گفت: بررسی کل مصرف انرژی همراه با دیگر تجهیزات در یک سیستم، تامین کردن مصارف انرژی در وسایل و تجهیزات صنعتی و سهمیه هر یک از آنها، تامین بازده مصرف انرژی و تلفات سیستم، تخمین انجام کارهای مربوط به صرفه جویی انرژی و بازگشت هزینه های مربوط برای هر یک از راهکارهای پیشنهادی و بررسی راهکارهای مدیریت انرژی از اهداف این ممیزی بوده است.

وی در ادامه گفت: ممیزی انرژی ساختمان، مجموعه ای از اقداماتی است که برای شناسایی، چگونگی مقادیر و موقعیت مصرف انرژی در یک فعالیت و فرایند انجام می شود و طی آن فرصت ها و امکانات صرفه جویی انرژی مشخص و ارزیابی خواهد شد که در اجرای این ممیزی از خدمات شرکت تدبیر انرژی هیراد استفاده گردید.

مهندس رضا بهنود استفاده از دوربین ترموویژن در ممیزی انرژی ساختمان ها را مورد تأیید قرار داد و با اشاره به چارچوب کلی این ممیزی گفت: بازدید فنی از ساختمان به منظور شناسایی پارامترهای کلیدی مؤثر بر مصرف انرژی، تحلیل قبوض برق و گاز در دوره های گرما و سرما، پتانسیل فنی و اقتصادی صرفه جویی انرژی در ساختمان، تدوین خط مبنای مصرف انرژی در ساختمان، محاسبه شاخص بار ساختمان (BLC)، تدوین شاخص های عملکرد مصرف انرژی ساختمان و راهکارهای صرفه جویی انرژی در ساختمان از جمله چارچوب کلی این ممیزی بوده است.

وی در ادامه از ارائه راهکارهای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده محیط زیست ناشی از مصرف انواع انرژی در این ممیزی خبر داد و گفت: راهکارهای ارائه شده برای ۳ ساختمان توزیع نیروی برق مشهد شامل راهکارهای حوزه های مدیریتی، الکتریکی، حرارتی و معماری بوده است که از جمله آنها می توان به نصب سایبان برای پنجره های شرقی، سنسور حرکتی برای راهروها، قرار گرفتن موتورکولرها زیر سایبان، توجه به درزبندی پنجره ها و … اشاره کرد.

مهندس بهنود افزود : با توجه به اینکه هر سه ساختمان انتخاب شده در گرید D قرار گرفته اند، می توان از تحت کنترل بودن و اعمال مدیریت یکپارچه در تمامی ساختمان های شرکت اطمینان حاصل نمود و با تکیه بر نتایج این ممیزی روی همه ساختمان های شرکت، به تدریج گرید انرژی ساختمان های شرکت را ارتقاء داد.

شایان ذکر است در این ممیزی، بوسیله لوکس متر، متر میزان لوکس روشنایی اتاق ها مورد سنجش قرار گرفت. همچنین بوسیله دوربین ترموویژن عایق پنجره ها و منافذ هدر رفت انرژی بررسی گردید. مصرف انرژی برق و گاز نیز طی ۳ سال در ساختمان ستاد ۹۹۴۵۹ کیلووات ساعت، در ساختمان امور نت فشار متوسط غرب ۱۹۳۵۱ کیلووات ساعت و در ساختمان امور برق ناحیه طبرسی ۱۸۴۰۲ کیلووات ساعت بوده است.