معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

مشهد، یک کارگاه بزرگ اجرایی در حوزه آب و فاضلاب است

هاشم امینی در نشست بررسی شرایط تامین آب مشهد اظهار کرد: امروز مشهد را به مصداق کامل یک کارگاه بزرگ اجرایی در حوزه آب و فاضلاب دیدم که این امر نشان از برنامه ریزی، تلاش و اهتمام مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد است.

در نشست بررسی شرایط تامین آب مشهد که با حضور معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیریت عامل و معاونین شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد، مدیرعامل این شرکت در ارتباط با شرایط بارندگی و وضعیت منابع تامین آب مشهد گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ ؛ ۶۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم و در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز میزان بارندگی نسبت به بلند مدت ۲۳ درصد کاهش داشته است، این در شرایطی است که در مشهد بخش قابل توجهی از آب شرب توسط منابع سطحی تامین می شود و کاهش بارندگی‌ها تاثیر سریعی در آورد سدها دارد.

حسین اسماعیلیان تصریح کرد: در ۲ سال گذشته از ذخایر قبلی موجود در سدها استفاده شد، به همین دلیل ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و امیدواریم بارندگی‌ها در سال جاری به میزان مناسب باشد و شاهد افزایش حجم سدها باشیم.

اسماعیلیان در ارتباط با میزان تولید آب در ۸ ماهه اول سالجاری گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی، علیرغم اقدامات انجام شده در حوزه تامین آب، میزان تولید در ۸ ماهه اول سالجاری نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به برنامه های تامین آب تا ابتدای خرداد سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: پروژه نبی اکرم (ص) با اجرای خطوط جمع آوری چاه های داخل شهر در پهنه های L وs، حفر و تجهیز چاه ها، تکمیل احداث مخازن ذخیره به میزان ۹۰۰۰۰ متر مکعب و خطوط مربوطه، اتصال ۳۰ حلقه چاه های سایر دستگاه ها، بهسازی و مهندسی مجدد ۳۰ حلقه چاه، ذخیره آب حاصل از مدیریت فشار در ۱۶ زیر پهنه فشاری و نیز ارتقاء کیفی سد کارده از اهم اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین آب مشهد می باشد.

مدیرعامل آبفا مشهد با بیان اجرای ۸۲ درصد از شبکه فاضلاب شهر مشهد در ارتباط با وضعیت تصفیه خانه های فاضلاب اظهار داشت: هم اکنون شهر مشهد با ۵ تصفیه خانه فاضلاب، امکان تصفیه ۲۶۳ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد.

در ادامه این نشست معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن قدردانی از اقدامات و خدمات شایسته انجام شده توسط مجموعه شرکت آب و فاضلاب مشهد ابراز داشت: انسجام و هماهنگی عملی بین شرکت های آبفا مشهد و آب منطقه ای خراسان رضوی؛ خوشبختانه منجر به انجام کارهای بزرگ در مشهد شده است.

هاشم امینی با تاکید بر اختصاص اعتبارات لازم جهت تامین آب شهر مشهد خاطرنشان کرد: باید نسبت به تامین کوتاه مدت و بلند مدت آب شرب مشهد توجه بیشتری شود و در این راستا کمک اعتباری بالاتری نیز اختصاص داده شود.

گفتنی است معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سایر مهمانان از تاسیسات آب و فاضلاب شامل کلکتور و تصفیه خانه فاضلاب در حال ساخت طبرسی شمالی، تونل میثاق، خط خر وجی o و مخزن s و نیز مرکز پایش تصویری و کنترل هوشمند آب و فاضلاب مشهد بازدید کردند.