محافظ برق چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانیم محافظ برق چگونه کار می‌کند ابتدا باید ماهیت آن را بشناسیم، وظایف و نحوه کارکرد محافظ برق را بدانیم و با مزایا و معایب آن آشنا شویم. محافظ برق یک وسیله الکتریکی است که محیط و لوازم برقی را در برابر نوسانات جریان و ولتاژ ایمن می‌دارد. حال اینکه محافظ برق چه کاری انجام می‌دهد و چگونه با کارکرد خود از وسایل برقی حفاظت می‌کند را در ادامه توضیح می‌دهیم.

محافظ برق چیست و چه کارکردی دارد؟

 

 

 

نوسانات ولتاژ از عمده مشکلاتی است که افراد با آن مواجه هستند. این روزها استفاده از چندین وسیله برقی به صورت همزمان و یا استفاده از وسایلی که مصرف برق بالایی دارند، می‌تواند منجر به نوسان برق و در انتها منجر به سوختن، آتش گرفتگی و کاهش طول عمر مفید وسایل شود.
حال تنها چاره‌ای که برای حفاظت از  وسایل برقی داریم خرید یک محافظ برق ایمن یا کنتاکتور تک فاز استاندارد است.نحوه عملکرد محافظ برق به گونه‌ای است که به محض ورود کمترین ولتاژ ناهماهنگ جریان ورودی را قطع کرده و تا عادی شدن شرایط از جاری شدن برق در سیم‌ها جلوگیری می‌کند.

 

Jbh به عنوان یک تیم فنی مهندسی خبره و حرفه‌ای با درک اهمیت این موضوع و با اشاره به اینکه هر محیطی باید مجهز به محافظ برق باشد به روزترین محصولات دانش بنیان همچون حفاظت موتور را طراحی و عرضه می‌کند. شما می‌توانید انواع محافظ برق استاندارد و ایمن را با سه سال گارانتی و تعویض بی قید و شرط تهیه کنید.

 

حال که متوجه شدید محافظ برق چیست بهتر است کمی در مورد نحوه کارکرد محافظ برق و اینکه محافظ برق چگونه کار می‌کند نیز صحبت کنیم.

محافظ برق چه کاری انجام می‌دهد؟

 

محافظ-برق-چگونه-کار-میکند؟

 

 

اگر قصد دارید بدانید کار محافظ برق چیست باید بگوییم محافظ برق یک وسیله الکتریکی است که نسبت به نوسانات ولتاژ حساس است؛ به همین دلیل در مسیر ورودی برق نصب می‌شود تا با اندکی تغییر ولتاژ، جریان ورودی را قطع کرده و تا عادی شدن شرایط از جاری شدن ولتاژ در پریز و سیم‌های برق جلوگیری کند.

عملکرد محافظ برق آنقدر سریع و دقیق است که می تواند بروز بسیاری از مشکلات و خطرات جانی جلوگیری کند.

 

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که شما باید حداقل و حداکثر جریان را برای دستگاه مشخص کنید تا در صورتی که از استاندارد تعیین شده تخطی کرد جریان برق به سرعت قطع شود.

سرعت بالا و دقت در اندازه‌گیری موجب می‌شود تا با بروز کمترین نوسان به سرعت جریان قطع شود و از بروز خطراتی همچون آتش گرفتگی، نیم سوز شدن، سوختن وسایل برقی، کاهش طول عمر دستگاه و حتی خطرات جانی جلوگیری شود.

آشنایی با نحوه کارکرد

 

 

برای اینکه بتوانیم طرز کار محافظ برق را درک کنیم باید اجزا و عملکرد آن‌ها را بشناسیم. یک محافظ برق استاندارد از تعدادی خازن، مقاومت، IC و رله تشکیل شده است.

افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ  در گام اول توسط مقاومت شناسایی می‌شود؛ در واقع وظیفه اصلی مقاومت تشخیص میزان جریان است. پس از اینکه نوسان برق شنایی شد خازن‌ها از عبور آن خودداری کرده و رله‌ها با قطع کردن ولتاژ از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کنند؛ همچنین زمانی که میزان ولتاژ به حالت عادی بازگشت به کمک رله‌ها جریان به سیم‌ها باز می‌گردد.

در این بین IC در محافظ برق نقش ارتباطی داد و سایر اجزا را به یکدیگر متصل می‌کند تا بتوانند به درستی وظیفه خود را انجام دهند. در نظر داشته باشید عملکرد استاندارد هر کدام از اجزا، عملکرد آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

نکته مهم در این بخش این است که محصولات این چنینی که نقش حفاظتی و امنیتی دارند باید ضمن اصالت از کیفیت عالی برخوردار باشند؛ در نتیجه حتما مجموعه‌ای را انتخاب کنید که از کیفیت و ایمنی محصولات آن اطلاع دارید. Jbh یکی از مجموعه‌هایی است که می‌توانید با اطمینان کامل و با خیالی آسوده از آن خرید کنید.

شناخت نحوه کارکرد چه اهمیتی دارد؟

 

محافظ-برق-چگونه-کار-میکند؟

 

شاید در ابتدا این سوال را بپرسید که چرا باید روش کار محافظ برق را بدانیم و یا از جزئیات آن مطلع شویم؟

پس از آشنایی با روش کار محافظ برق متوجه خواهید شد که تا چه میزان خرید آن ضروری است؛ همچنین مزایای آن را درک خواهید کرد.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم محافظ برق در برابر نوسانات ولتاژ حساس است و می‌تواند از بروز خسارت جانی و مالی جلوگیری کند.

تصور کنید به دلیل فشار شبکه برق، خیس شدن یا پوسیدگی سیم‌های برق و یا حتی به دلیل پدیده‌های طبیعی همچون رعد و برق نوسانات کوتاه اما ناگهانی رخ دهد، اگر شما محافظ برق نداشته باشید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا قسمتی از وسایل برقی موجود در محیط آسیب جدی خواهند دید، حتی اگر به صورت کامل از کار نیفتد احتمالا طول عمر مفید خود را از دست خواهند داد؛ در مقابل اگر محافظ برق استانداردی در محیط وجود داشته باشد به محض حس کردن کوچک‌ترین نوسان، جریان ورودی را قطع می‌کند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

در نظر داشته باشید که نوسانات برق همیشه منجر به سوختن یا از کار افتادن وسایل نمی‌شود، گاهی آنقدر این نوسان چشمگیر است که منجر به آتش گرفتگی وسایل برقی و گاها محیط می‌شود.

پس قبل از وقوع چنین اتفاقاتی بهتر است یک محافظ کاربردی و ایمن تهیه کنید؛ اینگونه حتی می‌توانید به صورت قابل توجهی در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

عملکرد محافظ برق چگونه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟

اگر به این موضوع فکر می‌کنید که چرا باید محافظ برق بخرید باید بگوییم که دلایل بسیاری برای خرید یک محافظ برق ایمن و استاندارد وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

اختلالات بسیاری در زمینه برق رسانی وجود دارد که برخی از آن‌ها از منبع نشات می‌گیرد و برخی دیگر در طول فرایند برق رسانی رخ می‌دهد؛ مثلا افزایش فشار شبکه، عدم تناسب در استفاده از کنتور تک فاز و سه فاز،  رعد و برق، فرسودگی، خیس شدن و خوردگی سیم‌های برق و غیره می‌تواند خطرات جبران ناپذیر و خسارات جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته باشد. با خرید یک محافظ برق می‌توانید از بروز تمامی این موارد جلوگیری کنید؛ در نتیجه برای سلامت و امنیت خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنید یک محافظ برق ایمن تهیه کنید.

 

حال که اهمیت خرید یک محافظ برق استاندارد را درک کردید، بهتر است با مراجعه به سایت jbh  و بررسی محصولات متنوع این مجموعه، آنچه که برایتان کاربرد بیشتری دارد را به سبد خرید اضافه کنید و با چند کلیک ساده بهترین آن را خریداری کنید.

 

جمع بندی

در انتها به عنوان نکته پایانی باید یادآوری کنیم که هدف از نوشتن این مقاله صرفا آشنایی شما عزیزان با اهمیت استفاده از محافظ برق و یادگیری طرز کار آن است تا بتوانیم گامی موثر در جهت آگاه سازی شما برداریم.

امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله و سپس با خرید یک محافظ حرفه‌ای ایمن و استاندارد بتوانید قسمتی از خسارات و خطرات احتمالی موجود را جبران کنید و یا از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر به دنبال یک راهنمای خرید جامع و کامل برای خرید محافظ برق هستید، می‌توانید ضمن ورود به سایت jbh و ارتباط با تیم پشتیبانی از مشاوره جامع کارشناسان مربوطه استفاده کنید؛ اینگونه می‌توانید با دید جامع و کامل خریدی بهینه داشته باشید.