لزوم سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی جهت ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق

برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق، سالانه به سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که این سرمایه‌گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می شود. روابط عمومی شرکت برق حرارتی در واکنش به انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم […]

برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق، سالانه به سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که این سرمایه‌گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می شود.

روابط عمومی شرکت برق حرارتی در واکنش به انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم مبنی بر ” توسعه نیروگاه های برق در دولت روحانی کنار گذاشته شد”، توضیحاتی را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر کرده است.
در متن این جوابیه آمده است: وزارت نیرو در همه ادوار نسبت به توسعه ظرفیت مطمئن نیروگاهی به عنوان وظیفه ذاتی خود، اهتمام داشته است و علاوه بر توسعه نیروگاه‌های حرارتی، سیاست‌های موفقی برای توسعه مولدهای تجدیدپذیر نیز اتخاذ کرده است. در این راستا در طی دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۲۰ هزار مگاوات، به ظرفیت تولید شبکه سراسری برق کشور اضافه گردیده است.
از این میزان ظرفیت، ۱۲ هزار و ۶۵۰ مگاوات با احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید بزرگ با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری تحقق یافته است، همچنین بیش از دو هزار و۵۰۰ مگاوات با ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود، دو هزار و ۲۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه‌های برقابی، یک‌هزار و ۷۵۰ مگاوات از طریق مولدهای پراکنده و قریب به ۹۰۰ مگاوات با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. ضمن آنکه در طول برنامه ششم توسعه احداث قریب به بیست هزار مگاوات نیروگاه حرارتی آغاز شده که بیش از سه هزار مگاوات آن به بهره‌برداری نیز رسیده است.
قابل توجه است که برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق کشور، سالانه نیاز به سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که این سرمایه‌گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.
در این سال‌ها با توجه به محدودیت بودجه، منابع عمومی بسیار ناچیزی به این منظور اختصاص داده شده است و به علت نرخ‌گذاری برق، منابع داخلی متناسب با این حجم سرمایه‌گذاری وجود نداشته است و تنگنای منابع صندوق توسعه ملی نیز مانع از تخصیص مناسب تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده است.
شایان ذکر است در این مدت برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم در احداث ۲۳ هزار مگاوات پروژه‌ نیروگاه حرارتی دیگر با بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با کشورهای مختلف تعامل گسترده‌ای انجام شده است که برای بیش از ۹ هزار مگاوات طرح‌های تامین مالی خارجی، ‌قراردادهای تجاری آنها امضا شده و تمامی مجوزات داخلی اخذ، ولی تامین مالی خارجی آنها متوقف شده است و تاکنون از این پروژه‌ها تنها پروژه یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام کشور روسیه آغاز شده است.
همچنین برای ۱۲ هزار مگاوات قرارداد خرید تضمینی یا تفاهم‌نامه امضا شد اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا فرایند سرمایه‌گذاری هنوز تکمیل نشده است. ضمن آنکه در حال حاضر بیش از پنج هزار مگاوات پروانه احداث انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز معتبر است که سرمایه‌گذاران آنها نیز موفق به تامین مالی نشده‌اند.