لزوم تقویت سیستم های ایمنی و ارتقای سطح کیفی بهداشت حرفه ای

شانزدهمین گردهمایی (وبینار) سالیانه HSE و مراسم تقدیر از کارگران و کارشناسان نمونه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای و تبریک فرارسیدن روز کارگر بر لزوم توجه و تقویت سیستم های ایمنی و […]

شانزدهمین گردهمایی (وبینار) سالیانه HSE و مراسم تقدیر از کارگران و کارشناسان نمونه ایمنی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار شد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ضمن گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای و تبریک فرارسیدن روز کارگر بر لزوم توجه و تقویت سیستم های ایمنی و ارتقای سطح کیفی بهداشت حرفه ای تاکید کرد.

احمدرضا خسروی، به شعار امسال سازمان بین المللی کار اشاره کرد و گفت : درحال حاضر که بیماری کرونا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده، سازمان بین المللی کار نیز بر روی تقویت سیستم های ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای به منظور افزایش تاب آوری آنها در برابر بحران های پیش رو در زمان حال و آینده، متمرکز شده و شعار”پیش بینی، آمادگی و پاسخگویی به بحران ها – هم اکنون روی افزایش تاب آوری نظام های ایمنی و بهداشت حرفه ای سرمایه گذاری کنیم” را مطرح کرده  است که این موضوع ضرورت توجه جدی به مباحث ایمنی و بهداشت حرفه ای را بیش از پیش نمایان می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، در ادامه سخنان خود از کارگران به عنوان بازوان توانمند جامعه و زمینه سازان شکوفایی و اعتلای همه جانبه کشور و استان نام برد و گفت: درچنین روزهایی که جهان و کشور درگیر مقابله با ویروس کرونا می باشد، این خادمان خاموش، لحظه ای دست از تلاش و کوشش برنداشته و همگام با مدافعان سلامت، به صورت شبانه روزی، ارائه خدمت می نمایند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به برخی ازمسئولیت های مهم جامعه کارگری در شرایط کنونی اشاره کرد و بیان داشت: نخستین مسئولیت کارگران برقراری و تقویت حس مسئولیت پذیری در قبال خود و جامعه، توجه به محیط زیست و بهداشت محیط کار است. وی خاطرنشان کرد: فعالیت کارگران بایستی به گونه ای باشد که به ویژه در شرایط کرونایی امروز، بتوانند ضمن محافظت از خود و سایر همکاران از محیط زیست نیز صیانت به عمل آورده و و اجازه ندهند محیط پیرامون دستخوش آلودگی ها و ضایعات شود.

خسروی، خردورزی در محیط کار و زندگی را از دیگر مسئولیت های خطیر جامعه کارگری در دنیای فعلی دانست وگفت: کارگران بایستی همراه با تغییرات دنیای کنونی نگاه و نگرش قبلی خود را تغییر داده و از قوه تفکر در جهت بهبود شرایط بهره گیرند. وی تاکید کرد: بهتر است در زندگی تنها نظاره گر و شاهد نبوده،  بلکه با نگاهی کنجکاوانه و عمیق مسائل را رصد کرده و از کنارکوچکترین خطایی که ممکن است به فاجعه ای بزرگ منجر گردد، بی تفاوت عبور ننماییم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، آگاهی رسانی را سومین مسئولیت مهم خانواده صنعت برق عنوان کرد و بیان داشت: یکی از رسالت های اصلی کارکنان خدوم صنعت برق، اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم مردم جامعه و سایر همکاران نسبت به خطرهای این صنعت است و باید تلاش شود تا با بهره گیری از ابزارها و روش های مختلف اطلاع رسانی، تمامی مردم را نسبت به خطرات و ریسک های این صنعت پر خطرآشنا و آگاه سازند.

وی، ایجاد و تقویت حس همبستگی وانسجام بین کارگران را چهارمین مسئولیت مهم کارکنان وکارگران سختکوش صنعت برق دانست و ابراز داشت: چه خوب است که بتوانیم کیفیت زندگی یکدیگر را رصد کرده ودر جهت تقویت و اعتلای سطح آن بکوشیم. خسروی درخاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد در سالی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مزین به شعار« تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها » است، دوشادوش یکدیگر بتوانیم این شعار را به خوبی محقق کنیم  در ادامه این جلسه رئیس گروه ایمنی شرکت توانیر بر لزوم توجه به نیروی انسانی به عنوان محور تولید و سرمایه مهم سازمان ها تاکید کرد. عباس جریان قلم در این باره گفت: سلامت نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از دغدغه ها و مباحث مهم مسئولان ارشد وزارت نیرو بوده و از آن جا که فعالیت در صنعت برق، بسیار پر مخاطره و با ریسک کاری بالایی است، ضرورت محافظت از نیروهای انسانی دوچندان می شود. وی افزود: با وجود تقویت ساختار سازمانی دفاتر ایمنی در شرکت های توزیع و استقرار سیستم های  نظام مندی چون HSE   با این حال همچنان شاهد بروز حوادثی چون فوت، نقص عضو، جرح و آسیب دیدگی شدید و… هستیم که این امر نیازمند چاره اندیشی صحیح  و تشخیص ریشه ای عوامل و علل بروز حوادث است. این مقام مسئول، بحث آموزش و برخورداری کارگران از آموزش های ایمنی را در کاهش بروز حوادث بسیار مفید و موثر توصیف کرد و گفت: آموزش در حوزه ایمنی بایستی از کیفیت بالایی برخوردار باشد و کوچکترین موارد و موازین ایمنی در این کلاس ها و دوره ها به کارگران آموزش داده شود. جریان قلم، بر ضرورت حضور پررنگ و گسترده کارگران درعرصه های تحقیقات ایمنی تاکید کرد و بیان داشت: از تمامی کارگران انتظار می رود تا درکنفرانس ها و سمینارها مشارکت و حضور فعال داشته و بتوانند پروژه های تحقیقاتی مناسب با بحث ایمنی را انجام دهند.

در بخش دیگری از این مراسم معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از استقرار و راه اندازی سامانه مدیریت ایمنی (سما) درکلیه مدیریت‌ها و مناطق عملیاتی تحت پوشش این شرکت خبرداد. حمیدرضا جلایر افزود: با استقرار این سامانه، بدلیل مکانیزه شدن تمامی فرایند‌ها، فرم‌ها و چک لیست‌های کاغذی حذف شده که این امر گام مهمی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور خواهد بود. وی یادآورشد: این سامانه پس از ۳ سال تلاش و کوشش جمعی همکاران دفتر ایمنی در زمینه شناسایی و تدوین مشخصات فنی مورد نیاز و انطباق آن با شرح خدمات ابلاغ شده از طرف شرکت توانیر، در قالب یک سیستم نرم افزاری کاربردی نصب و راه اندازی شده است. معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن سامانه سما، ضمن ایجاد بهره وری در کلیه فرایند‌های مرتبط با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، شاهدکاهش خطا‌های انسانی و بهبود شاخص‌های مرتبط با حوادث بوده و خواهیم توانست آینده‌ای ایمن و مطلوب را برای مردم استان فراهم آوریم. جلایر، در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه به محیط زیست و حفاظت از پرندگان در هنگام اجرای شبکه های برق  شد و گفت: بایستی در هنگام اجرای شبکه ها به  گونه ای فعالیت کنیم تا محیط زیست و به ویژه پرندگان آسیب نبینند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از کارگران نمونه ایمنی و کارشناسان ایمنی برتر در سال ۹۹ و به صورت ویژه از علیرضا شکاری، کارگر فداکار مدیریت توزیع نیروی برق شهرستان داراب که به صورت فداکارانه از بروز حادثه سقوط کارگر سیمبان همکارش در شهر داراب جلوگیری نموده بود، با اهدای کارت هدیه و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.