در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی؛

عملیات لایروبی کانال انتقال آب سیمین دشت تکمیل شد

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی وبرقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران از اتمام عملیات لایروبی کانال انتقال آب سیمین دشت خبر داد.

به گزارش برقاب، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “علیرضا ارسطویی” گفت: لایروبی کانال آبیاری سیمین دشت همه ساله به منظور آماده‌سازی این شبکه برای انتقال وتوزیع مناسب آب و در راستای افزایش راندمان، سرعت انتقال آب شرب به گرمسار، توزیع عادلانه آب بین کشاورزان و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی صورت می گیرد.
وی افزود: در تاسیسات آبی سیمین دشت تا مرز استان تهران اقداماتی از جمله لایروبی و پاکسازی کانال به صورت شبانه‌روزی به مدت دوماه، پاکسازی کامل وبازگشایی کالورت‌ها وآکاداکت‌ها توسط لودر، حمل رسوبات وجابجایی لجن‌ها دربازه‌ای از مسیر توسط ۸۰ دستگاه کامیون، عملیات تعمیر وسرویس ۱۱ دریچه آبگیر، بوته کنی درمسیر و برم کانال، ترمیم شکستگی، مرمت و بازسازی لاینینگ‌های کانال در۲۰ نقطه انجام شد.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: کانال سیمین دشت نیاز آب شرب و صنعت شهرهای گرمسار و آرادان ونیز شبکه آبیاری کشاورزی گرمسار دراستان سمنان وهمچنین نیاز حدود ۶۰۰ هکتار از باغ‌های استان تهران را تامین می‌کند.
وی تاکید کرد: این فعالیت‌ها در راستای راهبرد اصولی شرکت آب منطقه‌ای تهران به منظور ارائه خدمات مطلوب به مردم منطقه برنامه‌ریزی شد تا بتوانیم در سال آبی جدید در خدمت‌رسانی به مردم بیش از پیش تلاش کنیم.
گفتنی است: بند انحرافی وکانال سیمین دشت با هدف جداسازی آب رودخانه حبله رود و جلوگیری ازشور شدن آن و انتقال ۱۵ مترمکعب درثانیه از منابع آب رودخانه حبله‌رود به شهرستان گرمسار درسال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید.این کانال به موازات راه آهن شمال ورودخانه حبله رود درجهت شمال به جنوب وبا احداث سازه‌های تقاطعی متعدد با رودخانه حبله رود و مسیل‌های مشرف به آن همراه بوده و بازه‌ای به طول ۲۲ کیلومترآن درمحدوده استان تهران واقع است.
درسال جاری با ورود سامانه بارشی در حوضه به ویژه در شمال شرق و سیمین دشت به تاریخ ( ۱۷ و ۱۸ خردادماه) موجب سیلابی شدن مجاری شده و خسارات مالی فراوانی را موجب شد،  ادامه روند بارش در این تاریخ در جنوب حوضه و ورود رسوبات فراوان در بند سیمین دشت و قطع آب کانال و انسداد حدود ۲ کیلومتر از کانال در مرز دو استان را باعث شد.